vakantie accommodatie gezocht, geschikt voor ernstig astma

Wie heeft er vakantie tips voor mij?

Ik ben op zoek naar adressen om op vakantie te kunnen met mijn hyperactieve longen. Ik heb ernstig astma en reageer op allerlei luchtjes, stof ed. En zou graag lekker op vakantie willen met man en zoon. En ook met vriendinnen. Ik ben op zoek naar appartementen en hotels in Europa. Wie heeft er goede ervaringen?

Ik ben eerder onderuitgegaan tijdens een weekend in een longvriendelijk Landal huisje vanwege het huisparfum.

Groetjes,
Anne

Reacties

• Christien1965Christien1965 Gebruiker
    #1 edited 11 mei
    Hoi Anne, wat vervelend dat je onderuit bent gegaan door een huisparfum. Ikzelf maakte dat onlangs ook weer mee en je bent weken verder voor de effecten daarvan weer weg ebben.

Ik woon zelf wegens ernstig astma in de Spaanse Pyreneeën en heb daar sinds 2 jaar een longvriendelijk logeerhuis op 1.500 meter hoogte. De pollen zijn er minder, de luchtvochtigheid is laag en constant en huisstofmijt komt op deze hoogte hoegenaamd niet meer voor. Het huis is kleinschalig, persoonlijk, nieuw en alles is er "glad". Het woord "longvriendelijk" houdt in dat er niet gerookt mag worden, ook niet buiten, en dat er geen parfum of andere sterk geurende verzorgingsproducten gebruikt mogen worden. Je kunt hier in deze prachtige omgeving goed vertoeven voor vakantie, maar ook om een periode letterlijk op adem te komen. Inmiddels zijn al een heel aantal longpatiënten je voor gegaan. Je familie of vrienden mogen gewoon mee komen, mits ook zij het longvriendelijke karakter respecteren. Wel geef ik meteen aan dat mijn hond hier in huis is. Mocht je daar last van hebben dan is Het huis dus niet geschikt. Maar gelukkig laat onderzoek zien dat slechts 25% van de mensen met astma een allergie voor honden hebben. De hond komt uiteraard niet op de verdieping waar de gastenverblijven zijn.
    Het huis wordt vanuit Nederland ondersteund door een Stichting. Het is geen commerciële onderneming.

Mocht je meer willen weten, stuur me een berichtje.

Sterkte met je longen en wie weet zien we elkaar in Spanje, jij en je gezin zijn welkom!
    Groeten, Christien
  • Anne parachuteAnne parachute Gebruiker
    Hoi Christien,

Dank voor je uitgebreide reactie! Wat geweldig dat je logeerhuis er is!

Heb je in je logeerhuis appartementen met eigen faciliteiten? Of zijn het kamers zoals in een hotel? En kan je dan bij jou ook eten?

Heel veel groeten,
    Anne
    Beste Anne,

In het logeerhuis zijn 2 gastenverblijven met allebei: één 2-persoonsslaapkamer, een eigen woonkamertje (met slaapbank), en een eigen moderne badkamer. Verder is er een grote gemeenschappelijke woonkamer, een keuken en een groot zonnig terras. Er is Nederlandse tv en internet beschikbaar. Ontbijt zit bij de prijs in en verder kun je per dag aangeven of je mee wilt lunchen en of dineren. Zo kun je eerst aankijken hoe het op een bepaalde dag met je longen gaat en dan bepalen welk programma je voor jezelf kiest. De omgeving is erg mooi en je kunt er naast flinke bergtochten ook heel goed gemakkelijke en niet zware wandelingen maken. Ik kan je daarbij adviseren, zo ook bij andere activiteiten hier in de streek.

Groeten! Christien
    NB: ik mag hier de naam niet noemen en ook de website niet, maar als je via Google even zoekt op longvriendelijk logeerhuis vind je ons wel.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Anne, Er is vaker gevraagd om dit soort huisjes. Kijk maar eens onder de zoekfunctie knop
    @emsepems, dank voor je tip! Ik kan het zelf niet goed vinden. Ik heb gezocht op 'vakantie' Heb jij nog tips voor mij?
    @Christien1965 dankjewel voor je reactie! ik heb recover gevonden op het www
    #8 edited 12 mei
    https://www.longforum.nl/discussion/comment/492886/#Comment_492886

Maar er zijn meer topics.

Ik weet dat zorgdrager op terschelling ook astmavrije huisjes heeft http://zomerhuizenterschelling.nl. hier heb ik wel eens gezeten
    dank je @emsepems ! Goede tips! Terschelling ook leuk om weer eens heen te gaan.
    Ik las dat jij je medicatie verdubbelt, wat verdubbel je dan? Ook prednison?

Groeten,
    Anne
    @Christien1965
    Wat is je ervaring met jouw gasten met ernstig astma, hoe snel gaat het dat ze bij jou boven in de bergen meer kunnen? Kunnen ze na een paar dagen al wandelen wat ze beneden in Nederland niet zouden kunnen?

Groeten,
    Anne
    Christien1965 schreef: »
    Beste Anne,

In het logeerhuis zijn 2 gastenverblijven met allebei: één 2-persoonsslaapkamer, een eigen woonkamertje (met slaapbank), en een eigen moderne badkamer. Verder is er een grote gemeenschappelijke woonkamer, een keuken en een groot zonnig terras. Er is Nederlandse tv en internet beschikbaar. Ontbijt zit bij de prijs in en verder kun je per dag aangeven of je mee wilt lunchen en of dineren. Zo kun je eerst aankijken hoe het op een bepaalde dag met je longen gaat en dan bepalen welk programma je voor jezelf kiest. De omgeving is erg mooi en je kunt er naast flinke bergtochten ook heel goed gemakkelijke en niet zware wandelingen maken. Ik kan je daarbij adviseren, zo ook bij andere activiteiten hier in de streek.

Groeten! Christien

dank je @emsepems ! Goede tips! Terschelling ook leuk om weer eens heen te gaan.

Groeten,
    Anne

Groeten,
    Anne

Hoi, of je mag verdubbelen en de hoeveelheid is een keuze van je arts, dus die moet je om advies vragen.
    Ik verdubbel de foster, al doe ik dat niet meer in landen om de middelandse zee.
    #12 edited 16 mei
    emsepems schreef: »

Groeten,
    Anne

Groeten,
    Anne

Hoi, of je mag verdubbelen en de hoeveelheid is een keuze van je arts, dus die moet je om advies vragen.
    Ik verdubbel de foster, al doe ik dat niet meer in landen om de middelandse zee.
    En heb altijd antibiotica en prednisolon mee
    @Anne parachute
    Hoi Anne, de meeste mensen met ernstig astma beginnen na een paar dagen tot een week op te knappen hier in de schone lucht op hoogte. Daarna zijn mensen vaak verrast over wat ze kunnen, en hoe ze steeds meer kunnen. Dat is prachtig en ook voor mij steeds weer erg mooi om mee te maken. Het is wel zo, hoe langer je in de bergen bent, hoe meer je opbouwt. En daar kun je dan hopelijk nog een poosje op teren als je weer terug gaat naar Nederland.
    @Anne parachute
    NB de luchtvochtigheid is hier ook laag en constant. Er is veel zon, gemiddeld 300 dagen per jaar. En op deze hoogte minder gras- en boompollen. Huisstofmijt is op deze hoogte nog maar 3%. Dat zijn allemaal best ideale omstandigheden voor mensen met ernstig astma.
    Hoi @Christien1965
    Als jij weer 'beneden' bent in Nederland, hoe lang merk je dan zelf dat het effect aanhoudt?

Groeten,
    Anne
    Hoi emsepem,

Ik zit al op 3 keer per dag 2 pufjes van de Foster 200. En jij? Naar hoeveel ga je dan?
    Ik neem wel altijd prednison mee op vakantie. En neem ook wel eens een extra tabletje als ik toch heel graag iets wil doen.

Groeten,
    Anne

Groeten,
    Anne

Groeten,
    Anne

En heb altijd antibiotica en prednisolon mee
    @Anne parachute
    Hoi, ik kan normaal gesproken tegenwoordig 2 a 3 weken zonder al te grote problemen in Nederland verblijven. Eenmaal weer terug in de bergen heb ik daarna 1 week tot 10 dagen nodig om van mijn verblijf in Nederland te herstellen. In Spanje gebruik ik 2 x 2 pufjes foster en 2 x daags een tabletje pantoprazol. Een week voordat ik naar Nederland ga hoog ik mijn medicatie op met 1 x 2 Alvesco, 1 x 2 Spiriva, 1 x 1 montelukast, 3 x 2 foster, 2 x 2 Avamys, 1 x daags levocetirizine en bricanyl 4 x daags. Dat bouw ik als t in Spanje weer goed gaat uiteraard lekker af!
    @Anne parachute Krijg je al zin om eens te komen?!
    Ja ik krijg enorm veel zin om te komen. Wat geweldig dat je alleen Foster gebruikt in de bergen!
    @Christien1965 ben jij eenzaam in de bergen? Of heb je veel gasten?
    Het maakt niet veel uit hoeveel foster ik of jij gebtruikt, het gaat om de mix van medicatie wat zorgt voor stabiel astma, en die mix is voor iedereen anders.
    Hoeveel foster je mag nemen of andere medicatie gaat in overleg met je arts. Een pilletje pred nemen om iets graag te willen ..... daar ga ik in mee. Probeer het altijd op een andere manier op te lossen (omdenken)
    @emsepems je hebt helemaal gelijk, de mix is voor iedereen anders. Helaas is mijn astma niet stabiel met al die pufjes en prednison. Ik vind het fijn hier de ervaringen van anderen te lezen
    #23 edited 24 mei
    Heb je al eens gerevalideerd anna, bij mij heeft dat veel opgeleverd.

Ik heb ernstig astma, vaak onstabiel. Gebruik op dit moment onderhouds zytromax, foster, serevent, flixonase, mizollen, eklira. Regelmatig wissel ik de hoeveelheid of voeg prednisolon of zytromax toe, dit in overleg met de longarts en allergoloog. Daarnaast af en doe diprolene bij allergische huiduitslag. Oh, en ook de pil zorgt voor stabieler astma, dus ook die gebruik ik mede voor m'n astma.

Zelf voel ik me aan zee beter, ben net terug van 8 dagen Sicilie.
    Het maakt .... Een pilletje pred nemen om iets graag te willen ..... daar ga ik in mee. Probeer het altijd op een andere manier op te lossen (omdenken)
    Oeps, hier mist het woordje niet! 'Een pilletje pred om iets te willen daar ga ik niet in mee'

@Anne parachute Ha Anne, sorry voor de late reactie, ik was met een groep gasten de bergen in voor een 4-daagse huttentocht. Dat kan ik dus weer met mijn astma, na een aantal jaren in de bergen wonen ;-) In Nederland kon ik geen ei meer koken, wat een wereld van verschil om weer zó te kunnen leven. Ik heb hier mijn sociale leven natuurlijk op moeten bouwen en dat ik soms nog best lastig. Maar het adem kunnen halen maakt zoveel goed. Eenzaam voel ik me soms wel, met name in de weekenden als er geen gasten zijn en voor de Spanjaarden hun familie op 1 staat. Maar gelukkig kunnen we makkelijke communiceren tegenwoordig op allerlei manieren. En er zijn steeds vaker wel gasten, wat veelal gezelligheid en reuring geeft. En vaak waardevolle en mooie gesprekken, niet te vergeten!
    @emsepems dankjewel voor reactie! Ik heb vorige week met mijn longarts gesproken over revalideren op de 'toverberg'. Ik heb nu een verwijzing voor Davos en ik wacht dat traject nu verder af. Ben jij daar wel eens geweest?
    ik doe nu longrevalidatie terwijl ik gewoon thuis woon. Fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, psycholoog, enz
    @Christien1965, wat klinkt dat heerlijk! Ik kom graag bij je langs. Ik hoop dat ik bij jou in de bergen ook zo goed kan ademhalen. Gaat het dan ook in van die stoffige hutten met vieze dekens goed?

Groeten,
    Anne
    @Anne parachute
    Ha Anne, wat leuk dat je wilt komen! En dan straks hopelijk ook nog naar Davos voor een echte behandeling. Hopelijk gaan die 2 periodes hoog in de bergen je helpen zodat je echt wat op kunt bouwen waar je, eenmaal terug in Nederland, een tijdje op kunt teren. Stuur je me een mailtje mbt data etc? Je kunt m'n mailadres vinden op de website. En die weer via Google, als je zoekt op "longvriendelijk logeerhuis".

De berghutten zijn bemand en best aardig schoon. De dekens van wol en niet heel stoffig. Daarbij liggen de hutten allemaal rond of dik boven de 2.000 meter en daar is geen huisstofmijt. Ik had er (gelukkig!) geen last van, ook voorgaande keren niet.

Ik kijk uit naar je mail en je bent heel welkom hier in de Spaanse bergen.
    Groeten, Christien
    @Anne parachute NB: Wil je alleen komen of kom je met je gezin? Iedereen is welkom mits het "longvriendelijke karakter" gerespecteerd wordt. Dwz: niet roken (ook niet buiten), geen parfum of andere sterk ruikende lichaamsproducten, geen spuitbussen etc. Je kunt hier als longpatiënt ten allen tijde aangeven waar je last van hebt en voor zover in ons vermogen ligt doen we er wat aan.
    Hoi Christien,

Ik wil graag komen met mijn mannen! en mijn hondje. Ze roken niet en zijn er al aan gewend om geen geurtjes te dragen ;-) Het is ook fijn om te weten dat er begrip is en het bespreekbaar is.

Ik heb eerder nare ervaringen gehad in een longvriendelijk landal huisje door een huisparfum. Was wel erg jammer van het weekend.

Groeten,
    Anne
Log in of Registreer om te reageren.