Antibiotica en prednison slaan niet goed aan!

07-05-2018 om 20:39 uur

Ik heb inmiddels mijn vierde antibiotica kuur en derde prednison kuur in een maand tijd. Verder pufjes opgehoogd en twee nieuwe pufjes erbij. Dit na een extreme aanval van bronchitis. Ondanks alle medicijnen blijf ik hoest, benauwd en extreem moe.
Loop bij de huisarts en de longarts maar heb het idee dat hun ook niet goed meer weten.

Iemand van jullie ervaring hiermee? Of eventueel een ander medicijn of vervolg behandeling?
Alle tips, opties en adviezen zijn welkom!

Login of registreer om te reageren
07-05-2018 om 20:48 uur

Hallo Jopie2018, neem je ook echt je rust? Want met al die kuurtjes heeft je lijf ook extra rust nodig.
Voor de hoest kun je misschien vragen of je fluimucil mag gebruiken, dit lost het slijm wat op en verder zou ik zelf als het niet vebeterd toch echt terug gaan naar de longarts, die weet het echt het beste.
De moeheid kan ook extra zijn door alle kuurtjes, ik zelf heb daar altijd last van bij prednisongebruik, vooral na een kuur.
Sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren
07-05-2018 om 21:23 uur

Voor mijn idee neem ik wel voldoende rust. Maar ik moet eerlijk zijn dat ik dat lastig vind om in te schatten. De eerste paar dagen had ik echt koorts, dan ik echt mijn rust. Maar daarna doe ik toch mijn boodschappen en ga ik naar belangrijke afspraken. Dingen als winkel, met vriendinnen afspreken enz doe ik absoluut niet. Heb ik ook helemaal de puf niet voor.

Login of registreer om te reageren
07-05-2018 om 21:32 uur

Dat snap ik, is ook lastig in te schatten, vind ik zelf ook soms lastig.
Maar zodra je merkt dat je na bepaalde dingen echt zowat uitgeput bent is het echt teveel, beetje moe worden is niet erg maar vooral zolang je die kuren hebt zou ik toch meer rust nemen.
Het kost allemaal veel energie van je lichaam, aangepast een beetje beweging kan wel, zoals een wandelingetje of iets dergelijks, maar ik zou ook opnieuw naar je longarts gaan, zoveel kuren in 1 maand en nog geen verbetering dan lijkt mij het nodig te overleggen.
Sterkte hoor, het valt niet mee, Jolien

Login of registreer om te reageren
07-05-2018 om 22:28 uur

Helaas heel herkenbaar - heb onder andere chronische bronchitis met obstructie. Een paar jaar terug heb ik ook zo een periode door gemaakt en in dat jaar diverse prednison en antibiotica kuren gehad. De "opvlamming" als je daar al van kan spreken wilde niet weg en net zoals bij jou bleef ik hoesten, benauwd en zeer zeer moe.

Inderdaad de Longarst en de huisarts wisten het ook niet meer. Voor de hoest ben ik op mijn oude middel terug gevallen WALA Salie Pastilles en Ricola vlierbloesem kruidenpastilles (suikervrij) heb veel baat bij de combinatie van wala en ricola pastilles.

Ook gebruikte ik de flutter elke dag ik weet niet of je daar mee bekend bent. Die kan je goed gebruiken om het vastzittend slijm los te maken. Een goed dagelijks bronchiaal toilet is van belang omdat je hiermee de luchtwegen en longen van slijm schoon houdt.

Geen zakdoeken gebruiken maar tissues en deze elke keer weggooien, je slaapkamer extra luchten, je kleding en beddengoed regelmatig omwisselen en verschonen. Dit mag bekend zijn vind ik.

De vermoeidheid is ontzettend slopend en het enige wat ik kan zeggen heel rustig aan en veel je pauzes nemen. Om soms toch goed te slapen gebruikte ik extra valeriaan van Solgar en melatoninetabletjes van Solgar dit hielp iets maar nam toch nog veel pauzes. Ook de voorbereiding op de nachtrust is erg belangrijk, twee uur van te voren geen tv een internet etc. Na acht uur niet meer eten, geen koffie na acht uur. Ook gebruikte ik extra pijnstillers omdat al dat gehoest best zorgde voor spierpijn in de borstspieren. Tja en regelmatig ben je gewoon soms gesloopt en heb je nergens puf voor en valt het beslist niet mee om hier mee om te gaan. Schaam je niet om hier psychologische ondersteuning bij te zoeken..

Ook moet je rekening houden dat het net zoals bij longontsteking is, je levert tijdens zo een periode aardig wat in en kom je daar niet meer voor 100 procent bovenop. Blijf daarom zoveel mogelijk bewegen en vraag eventueel de fysiotherapeut om een aangepast programma!

Mijn partner vond het beslist niet leuk al dat gehoest en hebben toen besloten in dit soort gevallen en situaties apart te slapen.

Raad je aan regelmatig te overleggen met de longverpleegkundige en de longarts, wat extra bezoeken plannen met de verpleegkundig is in dit geval, vindt ik, geen overbodige luxe.

Wens je heel veel sterkte en beterschap.

Login of registreer om te reageren
08-05-2018 om 07:05 uur

Bedankt voor jullie reacties. Een flutter heb ik en nooit meer aan gedaxht, zeer goede tip, dank.
Klopt qua energie word ik compleet leeggetrokken, komt ook doordat je van al dat hoesten ook nog eens veel extra klachten krijgt, zere rug, ribben, spierpijn en hoofdpinn. Dat krijg ik even cadeau.
Ik vermoed dat ik me toch wat rustiger moet houden, zoals gezegd doe ik echt geen gekke dingen, maar na twee trappen looen om bijvoorbeeld mijn was te doen ben ik echt compleet op. Zo moe en dan begin ik me te zweten.
Heb denk ik straks een lange weg te gaan om conditioneel weer wat op te krabbelen.

Morgen heb ik een controle afspraak bij mijn huisarts, ga daar toch nog maar eens goed mee overleggen. Weet niet hoe ik hier nu uit moet komen.

Login of registreer om te reageren