Echt astma?

29-04-2018 om 10:07 uur

Goedemorgen mensen,

Ik ben nieuw op het forum en heb meteen een vraag. Ik heb maandag van de huisarts gehoord dat ik astma heb, maar vind het nog een beetje raar en klopt nog niet voor m'n gevoel.

Dit is mijn verhaal: (sorry, het is wel een lang verhaal geworden)

Eind oktober had m'n dochter een longontsteking, vlak erna zijn er meerdere mensen flink gaan hoesten waaronder ik. M'n moeder bleek ook een longontsteking te hebben en m'n oom ook en omdat we allemaal met elkaar in contact zijn geweest ben ik in november ook naar de huisarts gegaan. Ik hoestte namelijk ook flink (toen al een maand) en had pijn rechtsboven in m'n rug/bij m'n schouderblad. Dit voelde ik met een inademing en ook rechts op m'n borst. Ik voelde me ook kortademig en stond te hoesten en hijgen bij lichte inspanning wat ik niet van mezelf ken. M'n longen klonken goed en ben naar huis gestuurd.
Twee weken erna begon ik me ook regelmatig duizelig te voelen, de pijn werd alleen maar erger en had af en toe koorts dus ben weer terug gegaan naar de huisarts en met codeïne tabletten moest het beter gaan. Ook is er een longfoto gemaakt en deze was ook goed. De pijn moest spierpijn zijn, dit klopte volgens mij deels, ik kon inderdaad voelen vanonder m'n oksel en op m'n rug dat er spierpijn zat maar die pijn met inademen was dit volgens mij niet. Bij de codeïne nam ik ook paracetamol en tegen de pijn hielp het wel maar tegen het hoesten en kortademigheid niet.
Weer een paar weken later ben ik weer bij de huisarts gekomen en hij vond het nu wel lang genoeg duren en ik kreeg toch een kuur en een puffer Seretide. Dit gaf meteen verlichting en het ging langzaam beter, meteen na de kuur bleek bij de KNO arts dat ik een flinke bijholte ontsteking had en heb toen nog een kuur van 3 weken gehad een een stootkuur ontstekingsremmers. Na deze kuur ben ik de Seretide gaan afbouwen en was ik vrij van klachten.

Een maand later, half februari kwam die pijn weer terug, niet met kortademigheid erbij maar als ik dan weer een paar dagen Seretide gebruikte was het weer weg. Dit heb ik een tijd aangekeken tot 1 van de kinderen weer begon te snotteren en hoesten en we weer allemaal verkouden werden. Toen begon de kortademigheid en de pijn weer terug te komen en heb een paar dagen weer Seretide gebruikt en een afspraak met de huisarts gemaakt in maart, dit keer erop gestaan om bij m'n eigen dokter te komen. Zij luisterde m'n longen en deze klonken weer goed, maar zij vond het toch niet kloppen omdat ik er niet bekend mee ben en ik moest een longfunctie onderzoek doen. In die tijd geen medicatie gebruikt en begin april was het onderzoek bij de assistente, dit ging niet geweldig, kostte erg veel moeite met uitblazen en na de puffen Ventolin weer geblazen en ging het wel beter.
Moest bij de huisarts terug komen voor de uitslag, ik wilde weer bij m'n eigen dokter en dit kon pas na 2 weken, afgelopen week, dus bij thuiskomst belde de assistente dat ze wel alvast Ventolin voor me had besteld omdat dit dus goed bleek te werken, dit mocht ik zo nodig gebruiken en dit werkte goed. Soms 1 en soms 2x per dag nodig en soms probeerde ik zonder maar dit ging moeilijk. De pijn op m'n rug en borst bleef wel aanwezig.
Afgelopen week kwam ik dus bij de huisarts en zij vertelde dat de curve herkenbaar was voor astma, en ik had met na de Ventolin 13% beter geblazen, de grens lag bij 12% dus kwam ook op astma neer, zij vond het genoeg voor een diagnose. Nu zegt me dit allemaal niks dus m'n eerste vraag is wat houdt dit allemaal in?
Ik moet nu 5 weken Ventolin nemen en daarna Flixotide, 2x per dag en dan terug komen om te kijken hoe het gaat. Is dit normaal? Ik ging natuurlijk achteraf pas nadenken en het verbaasd me nu dat ik er niet voor naar het ziekenhuis word gestuurd... Zijn er meer mensen gewoon bij de huisarts onder controle?
En de volgende vraag, zijn mijn klachten herkenbaar bij astma? Ik voel dus pijn op m'n borst en rug bij inademen, ben snel buiten adem en voel me regelmatig reutelen/brommen met ademhalen. Hierdoor ga ik hoesten maar krijg het niet weg gehoest, deze klachten worden nu minder door de Ventolin. Ik heb hoestbuien waarbij ik regelmatig slijm ophoest. Maar steeds klinken m'n longen dus goed als ik bij een dokter kom, dit vind ik ook vreemd. Graag jullie mening hierover.

Ps. M'n dochters, een tweeling, zijn bekend met benauwdheidsklachten. Zij hebben geen diagnose astma gekregen omdat ze nog geen 6 waren, maar er word gesproken van bronchiale hyperreactiviteit en zij zijn ook bekend met longontstekingen en gebruiken Ventolin en Flixotide. De huisarts heeft me nu aangeraden om de volgende afspraak bij de kinderarts toch om een test te vragen

Login of registreer om te reageren
29-04-2018 om 12:30 uur

Ja hoor, ditcalles past bij astma. En een huisarts kan dit in veel gevallen prims behandelen. Ventolin en daarna flixotide is een goede behandeling.

Login of registreer om te reageren
29-04-2018 om 12:40 uur

Ja heel herkenbaar en zonder verdere complicatie behandelbaar bij de huisarts

Login of registreer om te reageren
29-04-2018 om 15:21 uur

Oke, fijn om te lezen.
Ik dacht altijd dat je met astma aanvallen had van benauwdheid en in het ziekenhuis onder behandeling kwam. Bij mijn dochters is het ook heftiger meestal.

Login of registreer om te reageren
13-05-2018 om 08:26 uur

Ik zelf heb ook met die resultaten de longfunctie geblazen en als je naar mijn longen luisterde klonken ze gewoon gezond. Ik heb anderhalf jaar aan de medicijnen Ventolin (en later Formoterol omdat ik niet meer in slaap kon komen van de Ventolin ) en de Qvar. De dosis verschilde wel elke keer weer want de ene keer ging het prima als ik bij de praktijkondersteuner kwam en werd het weer verlaagd, en daarna ging het weer slechter en werd de dosis weer verhoogd.

Maar omdat ik niet verder kwam bij de praktijkondersteuner hebben ze me na anderhalf jaar doorverwezen naar het ziekenhuis. Grotendeels ook om uit te zoeken of ik wel echt astma heb, omdat mijn longfuncties niet heel veel informatie gaven. Er is toen uit gekomen dat ik echt astma heb en volgens mij had ik toen iets van 15% verschil geblazen. Veder heb ik eigenlijk nog niet echt veel gehad aan het ziekenhuis.

Je kunt wel altijd vragen of je misschien doorverwezen mag worden naar een longarts om uit te zoeken wat er precies aan de hand is.

Login of registreer om te reageren
15-05-2018 om 09:59 uur

Beste ahbonus

Klinkt heel erg herkenbaar en als astma. Huisartsen kunnen astma heel goed behandelen en hebben vaak ook een verpleegkundige of praktijkondersteuner die veel weet van astma en alle apparaatjes en die tijd voor je heeft. Ik hoop dat de flixotide en ventolin je heel goed gaat helpen.

In het ziekenhuis kunnen ze meer longfunctie testen doen maar dat gaat niet iets veranderen aan je diagnose denk ik en ook niet aan je behandeling.

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
24-05-2018 om 11:40 uur

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat jullie het wel herkennen, ik moet maandag voor controle naar de huisarts en ga nog niet om een verwijzing vragen. Vond het vooral vreemd omdat ik dacht dat je met astma altijd in het ziekenhuis terecht komt. Maar dit hoeft dus helemaal niet zo te zijn ;)

Login of registreer om te reageren
26-05-2018 om 07:18 uur

Hoi hoi de huisarts en praktijkverpleegkundige hebben (als het goed is) een speciale cursus hiervoor gedaan en tijdens die cursus is er een longarts en een longverpleegkundige aanwezig om te kijken of het goed gaat. Dus ja de huisarts kan de behandeling heel goed doen.

Login of registreer om te reageren
31-05-2018 om 06:34 uur

Hoi, mijn verhaal is bijna het zelfde begonnen met luchtweginfectie bijna longontsteking in een griepepedemie. Ik kon het ook niet geloven dat er astma bij mij werd geconstateerd en heb dus zelf een heel hoop geëxperimenteerd en tot mij verbazing had ik omdat ik dacht een allergie te hebben loratadine tabletjes gehaald bij de kruidvat voor allergische reactie's, ik had geen last meer van hoesten en gierend geluid in mijn luchtweg, en had mijn puffer ook niet nodig. Dat verteld tegen mij behandeld longarts, maar die kon daar geen verklaring voor geven. Je mag de tabletjes maar 14 dagen gebruiken en dan moet je stoppen. Ik denk toch een allergie te hebben maar er zijn zoveel dingen waar je een allergie voor kan hebben dat dat een speld in een hooiberg is om te zoeken. Ik voel me toch een soort van machteloos, omdat ik het gevoel heb dat er symptoombestrijding word gedaan ipv de oorzaak weg te nemen.

Login of registreer om te reageren
01-06-2018 om 08:57 uur
Reactie op B1973

Hoi, mijn verhaal is bijna het zelfde begonnen met luchtweginfectie bijna longontsteking in een griepepedemie. Ik kon het ook niet geloven dat er astma bij mij werd geconstateerd en heb dus zelf een heel hoop geëxperimenteerd en tot mij verbazing had ik omdat ik dacht een allergie te hebben loratadine tabletjes gehaald bij de kruidvat voor allergische reactie's, ik had geen last meer van hoesten en gierend geluid in mijn luchtweg, en had mijn puffer ook niet nodig. Dat verteld tegen mij behandeld longarts, maar die kon daar geen verklaring voor geven. Je mag de tabletjes maar 14 dagen gebruiken en dan moet je stoppen. Ik denk toch een allergie te hebben maar er zijn zoveel dingen waar je een allergie voor kan hebben dat dat een speld in een hooiberg is om te zoeken. Ik voel me toch een soort van machteloos, omdat ik het gevoel heb dat er symptoombestrijding word gedaan ipv de oorzaak weg te nemen.

Je kunt toch een allergie test laten doen als je denkt een allergie te hebben?

Ik weet zelf al sinds ik 12 ben dat ik verschillende allergieën, voor huisstofmijt, honden, hooikoorts oa en gebruik dus sinds toen al neussprays en allergie tabletjes. Nu de laatste jaren slik ik ook loratadine die ik via de kno arts op recept krijg dus moet er meer aan de hand zijn bij mij in ieder geval.

Ik ben inmiddels voor controle geweest en omdat ik met 2x 2 puffen Ventolin niet uit kom op een dag gaan we nu over op Serevent met Flixotide. Serevent werkt schijnbaar langer en dan over een maand mag ik terug voor een nieuwe longfunctie test om te kijken of ik goed ben ingesteld.

Login of registreer om te reageren
03-09-2018 om 20:10 uur

@ahbonus Ik heb zelf gevraagd (aan de huisarts) om een longfunctietest en om een provocatie test. Bij de provocatie test werd het zéér duidelijk dat ik astma heb. Het gevoel is erg benauwd en vervelend maar zo hoef je niet te twijfelen.

Je kunt dit misschien alsnog vragen aan je arts?

Login of registreer om te reageren