Tips voor inrichting nieuwe woning

14-04-2018 om 19:57 uur

Mijn vriend en ik moeten op korte termijn verhuizen en met een beetje geluk hebben we binnenkort een nieuwe woning. Dan moet het klussen en inrichten beginnen. Natuurlijk heb ik al ervaring en heb ik met het zoeken naar een woning er al rekening mee gehouden. Zo wil ik niet meer dan maximaal één etage trap.

Alle tips zijn verder welkom. Natuurlijk komt er een gladde vloer en ik denk dat ik ga behangen ipv verven omdat dat minder stinkt. In onze huidige woning hebben we luxaflex wat ik heel mooi en handig vind maar wat een ramp is om schoon te maken dus dat wordt waarschijnlijk iets anders.

Login of registreer om te reageren
15-04-2018 om 06:43 uur

@ Daantje wat leuk hoop dat je snel een andere en nieuwe woning vindt.

Zelf heb ik overal glasvezel behang kan je ook verven inderdaad en heel goed schoonmaken. Als je een oudere woning hebt zorgt het dat je eventuele nieuwe scheuren niet ziet.

Wat dacht je van schutters voor de ramen kan je opmaat laten maken, kan je eraf halen en in de douche schoon maken.

In de keuken heb ik een dunne steigerbuis aan het plafond en hangen de pannen aan hoef ik niet te bukken en boven de kookplaat een rail waar alle deksels in steken. Mijn keuken heb ik tot aan het plafond betegeld handig met schoonmaken. Op de keukenkastjes een krant kan je die twee keer per jaar weghalen en vernieuwen scheelt erg met schoonmaak - is heel erg ouderwets maar werkt wel. Heb een hele goede afzuig installatie dat is best belangrijk vind ik.

Heb één kamer met alle boeken en noem het maar troepjes zodat ik verder in het huis niet zoveel stof heb. Maar ja geloof dat boeken ouderwets zijn maar een rommelkamer die misschien ooit iets anders wordt altijd handig.

Goede ruimte voor de wasmachine en de droger die nemen best veel plek in tenslotte. Als longpatiënt wil je dat vocht niet in huis tenslotte.

Is er centraal afzuiging laat die extra schoonmaken en nakijken. Je kan ook voor je de woning betrekt die helemaal vakkundig professioneel laten reinigen.

Verder heb ik alle lampen en dergelijk met afstand bediening als je dood op bent aan het eind van de dag is dat best makkelijk. Op de toilet en badkamer bewegingssensor ook makkelijk als je met een slaperige kop op staat.

Hopelijk heb je er wat aan, succes met de zoektocht en voorbereidingen.

Login of registreer om te reageren
15-04-2018 om 08:37 uur

Wat een grote stap Daantje. Een leuke stap ook, al woon je volgens mijn graag in je huidige huisje.

Zoals je weet heb ik 2 jaar geleden mijn hele woning opgeknapt. Hier mijn ervaringen:

Algemeen:
Ik zou niet in een huis gaan wonen waarin gerookt is of huisdieren hebben gewoond.
De muren zijn behangen met glasvezelbehang, en geverfd met kalkverf wat afneembaar is. De woonkamer heeft de schilder volledig gedaan, maar toen die zijn voet brak moest ik mijn slaapkamer zelf doen, t was goed te doen, de verf van 'pure en original' rook wat zoutig, niet scherp.
Kozijnen heb ik met waterverf flexa geverfd in de zomer, dit ging goed.

Alle verwarmingsbuizen hebben een koof gekregen, scheelt veel spinnen en stof. vloer novilon. Voor de ramen rolgordijntjes.

Douche:
hier heb ik een stellingkast staan met dichte bakken erin. Nun zou ik voor een dichte kast kiezen, is makkelijker schoon te maken.
Ik heb geen raampje in de douche wat ik erg jammer vind, gelukkig grenst de douche aan de slaapkamer en daar heb ik een mooi raam
Wel heb ik een vochtafzuiger in de douche (tip revalidatie).

Slaapkamer:
de matrassen en kussens zijn gekocht bij de allergiewinkel (alkergeenvrij dus), ook die voor het logeerbed. Hoge dichte kasten van ikea. Een kastenwand is voor kleding, 1 kastenwand is voor opbergen van spullen. Veel heb ik dan weer in samla dozen met deksel van ikea, zodat dit altijd stofvrij is, en je makkelijk de knutsel, computer of naai spullen kunt pakken
Oja, en de kasten staan aan de zijkant van de muur af, zon 20 cm. Kan de strijkplank er tussen, en kun je er makkelijk bij om schoon te maken.

Woonkamer
Alles staat op hoge pootjes, waardoor het makkelijk is om onder te dweilen, zomaar klaar, ik hoef niets te verschuiven. Bank en stoelen bij hoge tafel zijn bekleed met leer. Kasten zijn dicht. Heb een kleine open kast, maar dat is zo schoon.
De tv staat op een tafeltje, eronder staan los de dvd's. Leuk, maar warmte trekt stof aan, dat is niet helemaal handig dus....
Riet heb ik bijna niet meer, maar dat zet ik 2x in t jaar buiten in de regen, evenals mijn kunstplanten.
Een rond klein sisal vloerkleed kan ik uitkloppen of zuigen. Dat geeft geen problemen.
Op mijn bank heb ik stoffen kussens, daar wil ik nog graag binnen kussentjes van de allergiewinkel in (anti allergie)

Keuken:
In de keukenkastjes heb ik ook hier en daar sambla bakken ikea. Dit omdat ik geen laden heb, en dit werkt als laden.
In de keuken heb ik mijn condensdroger wasmachine vriezer (altijd reserve eten er in) op een rij, achter is ruimte om makkelijk bij het stof te kijken. Bovenop heb ik een grote plank/keukenblad. Om zo makkelijk de was op te kunnen vouwen, of extra ruimte voor koken.
Juist geen rekjes etc aan de muren, veel werk om schoon te maken. Wel de lepels garde etc aan de wand want dat gebruik ik vaak. (Alle spullen die je bij t koken veel gebruikt op grijpafsrand,tip ergotherapeut)
Raampje werkt goed als afzuiger (ik zou geen open keuken willen, bij aanbranden ruik ik t nu alleen in de keuken, anders ook in de woonkamer)
En boven de deur heb ik een plank met -ja hoor- ikea sambla bakken plus deksel, voor extra opruimruimte voor bakspul, glutenvrije spullen (maar jullie krijgen vast een grotere ruimte dan mijn leuke kleine keuken)

Met deze indeling en de ragebol en dweil ben ik in een een uur klaar met de wekelijkse schoonmaak :-)

Login of registreer om te reageren
16-04-2018 om 20:14 uur

Leuk om jullie tips en ervaringen te lezen! Bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

Ik woon idd heel graag in mijn huidige huisje maar helaas wordt dat op korte termijn gesloopt. Als alles goed gaat, hebben we binnenkort een fijne, grotere woning. Ik heb niet de indruk dat er gerookt is. Huisdieren weet ik niet, we hebben geen contact met de vorige bewoner.

We zijn al aan het brainstormen en willen waarschijnlijk novilon op de vloer. Over glasvezel behang twijfel ik omdat het een huurwoning is en je dat er bijna niet meer af krijgt. De kozijnen zijn van kunststof en aluminium, die hoeven niet geverfd.

De badkamer en toilet zijn net opnieuw betegeld, keukenblok moet nog geplaatst. Er is een dichte keuken met klapraampje. Helaas heeft de badkamer geen raam maar wel afzuiging (in mijn huidige huisje voldoet dat goed). De woningbouw had laatst ook in het huis aan huis blad geschreven dat je bij schimmel contact met ze moet opnemen dus dat nemen ze serieus.

Raambekleding ben ik nog niet helemaal uit. Ik vind die duo rolgordijnen met open en dichte stroken mooi voor in de woonkamer.

Meubels moeten we even kijken wat er over is van ons budget. We moeten sowieso een kledingkast want hier hebben we inbouwkasten. Verder hebben we wensen (ander bed, nieuwe vriezer, boekenkasten met deuren ervoor, zitje in de keuken) maar het kost allemaal een hoop geld dus we moeten zien wat kan.

Login of registreer om te reageren
16-04-2018 om 21:23 uur

Je kan de vraag over glasvezel ook aan de woningbouw voorleggen en dan om toestemming vragen omdat op de muur te plakken, als je toestemming hebt hoef het er ook niet meer af. Wel even de toestemming goed bewaren.

Ken je de winkels Piekfijn in Rotterdam deze hebben ook goed, leuke aanbiedingen en huisraad ... goede klerenkasten, bedframes, Lundia kasten voor boeken met een deurtje ervoor et cetera ... zeker de winkels Prins Alexander aan de Aluminiumstraat en de wolphaertsbocht in Rotterdam.

Verder de kringloopwinkel op Rotterdam zuid op De Groenehilledijk heeft ook vaak leuke meubelen en met de opbrengst richten ze de woningen of flatjes van daklozen in als die een woning krijgen.

Op de Rijnhaven Zuidzijde zit tegelhal Rotterdamzuid die parket, novilon en dergelijke en die goedkope partijen verkoopt. Goede kwaliteit voor een hele goede prijs vind ik. Als ze het niet hebben vraag je aan ze waar je wel goed koop terecht kan.

Zelf heb ik laats nog een Auping Auronde gekocht (2m10 lang en 2 x 90 cm) via marktplaats erg goedkoop (100 euro) met spiralen die elektrisch verstelbaar zijn ... nieuwe matrassen erop en klaar was ik. Bij ons moet alles tenslotte ook uit een heel klein budget of liefst zelfs budget neutraal.

Zelf heb ik voor mijn ramen echte zijde gordijnen dit is voor mezelf nog een van de beste bedekkingen, elk jaar even wassen.

Denk eventueel ook eens na over betonverf of gietbeton in diverse kleurtjes te koop...kan je altijd later nog Novilon nemen.

Succes met alles om de verhuizing heen.

Login of registreer om te reageren
17-04-2018 om 11:05 uur

Hier mag ik glasvezelbehang van de woningbouw, dus idd evrn overleggen

Login of registreer om te reageren
17-04-2018 om 12:01 uur

Ik kan er idd toestemming voor vragen, kwam ik vanmorgen achter.

Piekfijn ken ik idd. Betonverf vind ik te koud op een kale vloer.

Login of registreer om te reageren
17-04-2018 om 12:46 uur

@ Daantje is ook koud...Maar...het warme seizoen komt er aan en dan heb je nog 6 maanden extra om te sparen en dan neem je in oktober Novilon....eigenlijk niks anders dan dat je jullie uitgaven en cashflow naar oktober toe verzet.

Login of registreer om te reageren
20-04-2018 om 12:00 uur

Alle papieren zijn compleet en donderdag krijg ik de sleutel *O*

Login of registreer om te reageren
20-04-2018 om 13:47 uur

Gefeliciteerd! Veel plezier!
Leuk om al die tips en ideeen te lezen hier!

Login of registreer om te reageren
20-04-2018 om 14:15 uur

Gefeliciteerd Daantje! Succes met de inrichting van je nieuwe huis!

Login of registreer om te reageren