Slijm

09-04-2018 om 11:49 uur

Goeiemiddag,
Ik zou graag wat willen vragen, omdat ik me zorgen maak.
Sinds de eerste week van januari ontstaan na een bovenste luchtweginfectie voel ik slijm laag in m'n linker long. 4 weken geleden heb ik daar een nieuwe infectie overheen gekregen, met dagelijks verhoging (37,5-37,8 tympaan) tot nu eindelijk 2 dagen vrij van warme wangen. Bloedbeeld liet een doorgemaakte infectie zien, xthorax geen afwijkingen. Geen medicatie gehad. Nooit gerookt. Geen longaandoeningen in de voorgeschiedenis of familiair. Nooit eerder zo laag klachten in m'n long gehad.
Echter nu dus 13 weken na begin eerste gepruttel, blijft het gepruttel nog steeds bestaan. Ik heb geen echte hoestbuien, maar probeer het continu weg te schrapen. Het zit zo muurvast, zoals het voor de tweede infectie episode ook zat.
Nu ben ik zo bang dat ik weer weken met dit slijm blijf zitten. Hoe lang mag slijm zo blijven zitten? Wat kan ik doen om het los te krijgen? Moet ik me zorgen maken?
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie.

Login of registreer om te reageren
09-04-2018 om 12:49 uur

En is het normaal dat slijm zo lang kan blijven zitten?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-04-2018 om 13:41 uur

beste mevrouw (neem ik aan?)
dit is geen prettige toestand voor u want je wil daar wel eens van af. heel eenvoudig is het antwoord ook niet omdat er aardig wat redenen voor kunnen zijn waarom dit zo blijft hangen. soms kan een infectie an sich lang blijven hangen doordat de boosdoener zich niet makkelijk laat opruimen (door de bacterie zelf of door een lichte afweerstoornis), of is er een reactie van het lichaam ontstaan waardoor slijm blijft komen terwijl de infectie al weg is. ook is het mogelijk dat iemand aanleg heeft voor astma en een infectie de knop omzet. het is goed dat een longfoto is gemaakt want dat sluit een voortslepende longontsteking uit. het komt ook voor dat het probleem wordt onderhouden vanuit de neusgangen of neusbijholtes, of door af en toe verslikken.....
wat je zelf kan doen is goed bewegen: bij sporten raak je veel slijm kwijt en daarmee doorbreek je de cirkel. en natuurlijk verstandig eten. er zijn allerlei zogenaamde slijmoplossers maar die raad ik af omdat ze meestal niet veel doen. als het probleem op korte termijn niet overgaat moet u toch terug naar uw arts.
beterschap!

Login of registreer om te reageren