eucapnische hyperventilatie test

04-04-2018 om 11:53 uur

Hallo. Mijn zoon 19 jaar is door zijn voetbaltrainer geadviseerd zich te laten onderzoeken omdat hij erg snel kortademig/beanuwd is bij flinke inspanning. Achteraf iets wat al jaren speelt als hij voetbalt. Verder is hij opvallend vaak verkouden.. Trainer stelde VO2max inspanningstest voor. Hiermee naar huisarts welke eerst longfuctie test en pufje salbutamol wilde proberen. Aan longfuctie was niet echt afwijkende waarde te zien en pufje gaf weinig verlichting. Weer huisarts welke door verwees en bij longverpleegkundige ook weer eerst longfunctie(weer geen afwijking) en maand later Methacholine provocatietest uitslag wel afwijking te zien maar op de grens wel/geen astma. Tijdens het onderzoek heeft hij niet het benauwde gevoel gehad wat hij wel bij inspanning ervaart. Hij mocht wel ontstekingsremmer pufje proberen of hielp. Mijn vraag of het voorstel van de trainer om bij inspanning eens te kijken naar de benauwdheid weer voorgelegd. Maar in plaats van de VO2max test gaan ze nu over een maand de Eucapnische hyperventilatie test doen...
Is deze test ook goed genoeg om te kijken wat er bij inspanning gebeurt?
Zelf zou ik erg graag willen dat men kijkt naar wat er gebeurt als hij benauwd is bij inspanning. Daarbij ook extra allert omdat volle neef ook met deze klachten gelukkig op tijd een ernstig hartafwijking had en succesvol geopereerd is.
Wat zou jullie advies zijn mocht er uit bovengaand onderzoek (Eucapnische hyperventilatie test)weer niet heel veel uit komen. Toch dat pufje voor onsteking? Verder onderzoek? Heeft VO2 max zin?
Ik ben heel benieuwd.

Login of registreer om te reageren
04-04-2018 om 13:30 uur

Een hyperventilatie test is gemakkelijker uit te voeren (en waarschijnlijk) te plannen dan een vo2-max test. Als hij dezelfde klachten bij de HVtest ervaart als op het sportveld, is er al heel veel opgehelderd. Dan is wellicht een vo2-max test niet eens nodig. Temeer omdat de longfunctietest geen (grote) afwijkingen liet zien.
Als er niet veel uit de HV-test komt, dan lijkt me een inspanningstest misschien wel op zijn plaats.
Dat pufje is het proberen waard als er een lichte vorm van astma-onsteking zou zijn in zijn luchtwegen omdat hij toch iets reageerde op de metacholine.
Omdat hij altijd verkouden lijkt/is, zou een ontstekingsremmende neusspray en of een allergietest nog een optie kunnen zijn?
Ik ben geen arts hoor, maar dit kwam in mij op.

Login of registreer om te reageren
04-04-2018 om 14:11 uur

Maar dit is niet om hyperventilatie op te sporen volgens mij deze test is bedoeld om zie volgende:

Bij een eucapnische hyperventilatieprovocatietest wordt het effect van een zware inspanning nagebootst door u te laten hyperventileren terwijl u droge lucht inademt.
Ik ben dus ook idd erg benieuwd naar het advies van de longartsen hier

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-04-2018 om 14:35 uur

De klachten van uw zoon wijzen voor mij als longarts in de richting van astma. Kortademigheid bij inspanning en vaak verkouden. Daarnaast is de provocatie test positief. Daarmee is voor mij de diagnose astma gesteld. Dan blijft de vraag open staan of de kortademigheid tijdens inspanning door de astma komt of dat er wat anders aan de hand is. Hiervoor is een VO2 max inspanningstest geschikt. Een eucapnische hyperventilatie provocatie test zou mij niet verder helpen. Uw zoon vertelt dat hij kortademig is bij inspanning, dan is het ook beter om bij inspanning te meten. Als uit de inspanning geen andere diagnose komt dan astma is mijn advies de inhalatiemedicatie volgens voorschrift van de huisarts te gebruiken. Het effect van de medicatie komt pas na 6 weken achterelkaar gebruiken. Een allergie test in bloedonderzoek zou ik ook adviseren en een neusspray met een ontstekingsremmer.

Login of registreer om te reageren