Vragen vragen vragen

03-04-2018 om 22:07 uur

Hoi! Ik ben Yera, 22 jaar en sinds een aantal weken officieel astma-patiënt. Hoewel ik qua medicatie op de goede weg ben (de flixotide lijkt steeds beter te werken) heb ik nog geen flauw idee wat er in mijn lichaam gebeurt en hoe ik er het beste mee om kan gaan. Ik wil weten wat ik kan doen tijdens een aanval (ik heb nog geen noodpuf) en hoe jullie omgaan met jullie longziekten in het dagelijks leven. Heb je het gevoel dat je wordt beperkt door je longen? Waar houd je rekening mee? Is je omgeving op de hoogte en waarom wel/niet? En hoe ga je om met hevige benauwdheidsaanvallen in bijvoorbeeld de supermarkt of de bibliotheek?

Login of registreer om te reageren
05-04-2018 om 18:01 uur

Hoi Yera,

Loop je bij een longarts of de huisarts voor je astma? Bij de longarts kan je met de longverpleegkundige een actieplan maken, zodat je inzage krijgt welke signalen je kan herkennen en wat je wanneer moet gebruiken. Bij de huisarts kan dit wellicht met de praktijkondersteuner.

Ik heb het momenteel zo erg dat ik thuiszit en zeer beperkt word. Ik houd rekening met kou, die mijd ik zoveel mogelijk dat is voor mij namelijk een trigger. Daarnaast zijn sommige luchtjes een trigger en probeer ik bij zieke mensen uit de buurt te blijven, aangezien mijn lichaam momenteel geen virus aan kan. Maar ik heb dan ook sinds kort de diagnose ernstig instabiel astma.

Mijn omgeving is zeker op de hoogte, aangezien ik het niet kan verbergen en ziek thuis zit en ze willen weten waarom. Daarnaast kunnen ze zich inlezen als ze weten wat het is en hebben ze misschien meer begrip.

Mijn benauwdheidsaanvallen heb ik gelukkig alleen nog thuis gehad, ik voel ze vaak wel aankomen en dan puf ik al extra en zorg ik dat ik zsm naar huis kan om ze daar uit te zingen.

Hopelijk kan je hier iets mee en succes

Login of registreer om te reageren
22-04-2018 om 13:39 uur

Hey Nickie! Bedankt voor je reacie.

Inmiddels loop ik bij de huisarts en haar praktijkondersteuner. Helaas is het misgegaan bij de diagnostiek, waardoor het nog te vroeg is voor een echt behandelplan. Omdat mijn aanvallen meteen zo fors waren heeft de huisarts van de huisartsenpost me direct ontstekingsremmers meegegeven, zonder eerst een longfunctietest te doen. Mijn HA was het hier niet mee eens en wilde me zonder goed onderbouwde diagnose niet ingaan op mijn vragen over astma. Een longfunctietest heeft uitgewezen dat het zéér waarschijnlijk astma is, maar om dit zeker te weten willen ze me eerst gezonder en van mijn medicatie af hebben. Mijn hoestprikkel was namelijk te sterk om drie goede tests af te nemen. Over een paar weken moet ik mijn ontstekingsremmers af gaan bouwen om dan medicijn-vrij nog een longfunctietest te kunnen doen. Dan pas kunnen ze hun vermoeden bevestigen (al hoop ik natuurlijk van niet!)

Ik heb nu steeds minder last van benauwdheid (

Login of registreer om te reageren