Klachten jaren weg, medicatie nog nodig?

01-04-2018 om 16:14 uur

Hallo,
Ik vraag me af of er mensen zijn die al meer dan 5 jaar geen/nauwelijks klachten hebben, de medicatie hebben gestopt en dat het goed gaat. Dat is bij mij in ieder geval zo. Vroeger liep ik blauw aan, piepende ademhaling, astma aanvallen. De afgelopen jaren ben ik vrijwel klachtenloos, dus neem ik geen medicatie in en dat gaat prima. Of is er iemand die de medicatie ook had gestopt en waarbij de klachten na zoveel jaar erg zijn toegenomen?
Ik ben benieuwd of de medicatie met zoveel jaren klachtenvrij nog nodig zijn.
Hoor het graag!

Login of registreer om te reageren
02-04-2018 om 16:55 uur

Beste Restelo,

Dat klinkt fijn, 5 jaar nauwelijks klachten! Ik heb jaren gehad dat ik alleen m'n inhalatiecorticosteroïden nam in een normale dosering (Alvesco of Pulmicort) en dat ik dan geen klachten had. Ik nam dan alleen voor het sporten buiten een pufje Atrovent en geen klachten. Ik ben in die jaren ook wel eens gestopt met m'n inhalatiesteroïd maar dan kwamen de klachten na een paar weken altijd weer terug.

Wat gebruik je nu?

Als het jou zo goed gaat dan zou ik ook een keer proberen te stoppen. Dan weet je of je ze nog nodig hebt. Ik zou het wel in een seizoen doen waarin je altijd al weinig klachten had. En hou je Ventolin oid bij de hand. Als je meerdere keren per week toch je Ventolin of andere luchtwegverwijder nodig hebt dan kan je beter wel je gewonen dagelijkse medicatie blijven nemen.

Ik hoop voor je dat je minder medicatie nodig hebt!

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
02-04-2018 om 19:13 uur

Ik heb het ook een paar jaar gehad. En ben toen in overleg met de arts gestopt. Inmiddels is het alweer jaren terug ook helaas.

Ik zou je adviseren om het eerst met je arts te overleggen en nooit zomaar uit jezelf te stoppen.

Login of registreer om te reageren
02-04-2018 om 21:46 uur

Anne parachute en Mamv2 volgens mij lezen jullie verkeerd en is Kesteloo juist al 5 jaar medicijnloos

Login of registreer om te reageren
26-04-2018 om 17:06 uur

Oh ja, verkeerd gelezen. Wat Fijn voor je Kestelo dat je al vijf jaar medicijn vrij bent en dat het goed gaat. Ik weet dat astmapatiënten in de pubertijd soms geen medicatie nodig hebben en dat later als ze 20 zijn oid de astma weer terug komt en ze weer medicatie nodig hebben.

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren