P hier

27-03-2018 om 22:43 uur

Hai. Ik ben P., 27 jaar en ik weet sinds een aantal jaar dat ik astma heb. Inmiddels een boel pufjes verder (ik kom een heel eind op de pufjes-bingokaart) en het gaat redelijk.

Ik heb vooral last van het weer (mist, kou, warmte, vocht), luchtjes van mensen/wc-reinigers/geurkaarsen en de hele douglas etc etc etc. Herkennen jullie dit ook?

Vandaag was een rotdag en de druppel om actief mee te doen met dit forum. Ik heb pijn, ben benauwd en misselijk. Ik word dan zo onrustig van mijn pufjes. Geen probleem verder, want ze doen goed hun werk, maar wel een beetje vervelende combinatie.

Ik kan best onzeker worden van dat astma-gezeik. Voel ik me nu al weer ziek? Wat vinden mensen ervan? Etc. Herkenbaar?

Hopelijk kan ik morgen lekker werken. Ik ben muziekjuf en dirigent van blaasorkesten. Blijft een ironische combinatie

Login of registreer om te reageren
30-03-2018 om 06:03 uur

@P_91
Welkom, fijn dat de medicijnen goed werken.
Wisselvalligheid van de astma-klachten heb ik ook,
het weer speelt een rol, geurtjes en ga zo maar door.
Daarnaast heb je mindere dagen zonder dat je een oorzaak ziet.
Het is zoals het is en dat heb ik moeten leren accepteren.
Dirigent zijn van Harmonie-Fanfarekorpsen lijkt een vreemde
combinatie met astma, maar is dat niet. Ik neem aan dat je zelf
ook een blaasinstrument bespeelt, of meerdere. Het is een goede
oefening voor de longen. Naast Piano spelen zing ik veel en soms
is dat lastig, maar merk wel dat zingen de longen open maakt en houdt.
Beterschap en blijf mooie muziek maken

Login of registreer om te reageren
01-04-2018 om 08:30 uur

Hoi @P_91 welkom hier,

Ik snap je helemaal qua onzekerheid! Ik ben 25 en kreeg astma als verjaardagscadeautje *jeeee*. Sindsdien is mijn hele leven op zijn kop gezet en val ik van onzekerheid in onzekerheid en ben ik ondertussen af en toe flink moedeloos.
Ondertussen ben ik zover dat ik het me vaak niet eens meer uitmaakt wat andere denken. Ik vond mezelf een aansteller, maar ben ook daar vanaf aangezien ik ruim 1,5 week in het ziekenhuis heb gelegen.

En wat leuk dat je dirigent bent van een blaasorkest! Ik heb sindskort een klarinet en helaas door de astma nog niet veel kunnen oefenen, maar de bedoeling is dat ik voor de zomer een liedje kan spelen:D

Login of registreer om te reageren
03-04-2018 om 22:23 uur

Hoi P!

Wat naar dat je zo veel last ondervindt van je astma, maar "leuk" dat je komt buurten op het forum.

Ik ben hier zelf nieuw, maar ik herken de triggers. Ik ben eigenlijk altijd al gevoelig geweest voor parfums, en merk nu ook dat iets simpels als regen of mist mijn longen behoorlijk kan pesten. Tijdens het douchen blijft het wel rustig, dus het lijkt afhankelijk van de temperatuur. Daarnaast kan ik heel slecht tegen een boomsoort en lijk ik zelfs te reageren op uitlaatgassen en geopende flesjes bier. Best een gekke gewaarwording.

Wat klote dat je je zo ziek voelt. Watvoor pijn voel je? En hoe maken de pufjes je onrustig?

Anyway, je stelt je niet aan. Je hebt je longen best een beetje hard nodig, en dat besef je je soms pas wanneer je het aan de lijve hebt ondervonden.

Heel erg veel beterschap! Ik duim voor je dat je nu weer wat betere dagen voor de boeg hebt

Login of registreer om te reageren