Hele lage saturatie bij inspanning

27-03-2018 om 17:27 uur

Ik ben al van jongs af aan bekend met astma. Redelijk onder controle met Xolair. Ik had mijn conditie al weer opgebouwd zodat ik 7 km kon lopen zonder benauwd te zijn. Zo plotseling in september van de één op de andere dag, kan ik bijna geen inspanning meer verrichten zonder benauwd te zijn. Nu heb ik in de afgelopen 5 maanden al heel wat onderzoeken gehad bij de longarts en cardioloog. Cardioloog zegt chronische hyperventilatie met een opvallende lage hartslag, maar ik kan aantonen dat de saturatie juist heel laag is bij inspanning. Heel vaak onder de 80% en vaak met een lage hartslag (rond de 50), maar soms ook uitschieters naar 170. Vaak overdag, maar uit de metingen blijkt ook 's nachts. De longarts wil nog onderzoeken op slaapapneu, maar dat verklaard nog niet de saturariedips overdag. Als er niets uitkomt wordt ik doorgestuurd naar een academische ziekenhuis, maar daar gaat weer een aantal maanden over heen voordat alle uitslagen binnen zijn. Heeft iemand enig idee, wat het zou kunnen zijn? Ik ben écht heel moe en heb enorm last van geheugen/concentratieproblemen.
Met vriendelijke groet, Shamila

Login of registreer om te reageren
29-03-2018 om 14:50 uur

Nog een aanvulling. Vandaag weer bij de longfysio geweest en ook nu weer zakt niet alleen de saturatie bij inspanning op de loopband en fiets, maar ook mijn hartslag naar rond de 50.

Login of registreer om te reageren
29-03-2018 om 14:54 uur

Hoe meet je hartslag en saturatie?

Bij de longrevalidatie liep ik aan een meter die om mijn pols zat met een knijper op de vinger voor de saturatie en die gaf hele lage waarden aan als ik liep met mijn armen langs mijn romp. Hield ik mijn hand hoger, ging het wel goed.

Mijn activitytracker geeft soms een extreem lage hartslag als ik me vanuit rust ineens ga inspannen, waarschijnlijk slaat ie dan hartslagen over met meten.

Misschien is het niet relevant in jouw situatie maar misschien wel goed om even naar te kijken.

Login of registreer om te reageren
29-03-2018 om 15:01 uur

Daantje, bedankt voor je reactie. Fijn als iemand meedenkt. Ik heb inderdaad een meter om de pols, met een saturatieclip om de vinger, waar je de hartslag en saturatie 12 uren kan opnemen. Deze hebben wij al in diverse houdingen uitgeprobeerd en geeft steeds het zelfde aan. Inmiddels is gisteren de longarts akkoord met doorverwijzing naar academische.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-04-2018 om 14:05 uur

Beste Shamila

Ik krijg deze vraag doorgespeeld, maar kan daar in alle eerlijkheid niet een duidelijk antwoord op geven. Bespreek het bij voorkeur met je eigen longarts, die is het best geinformeerd over jou probleem.

Succes en beterschap, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
04-04-2018 om 18:15 uur

Beste Peter,

Klinkt misschien raar, maar deels ben ik blij met uw eerlijke reactie. Hier proberen ze al bijna 6 maanden de oorzaak te vinden, met de maximale inspanning maar helaas zonder succes.

Inmiddels heb ik een doorverwijzing naar de longarts in een academische ziekenhuis, hopelijk kunnen ze de oorzaak daar wel vinden. De internist heeft nog wel ontdekt dat mijn cortisol erg laag is, maar dat verklaard volgens de internist wel mijn lage hartslag, maar niet de hele lage saturatie. Ook verklaard het niet dat mijn hartslag bij inspanning juist omlaag gaat ipv omhoog.

Ik blijf hoop houden op betere tijden!

Login of registreer om te reageren