Langdurig gepruttel over een long

25-03-2018 om 17:02 uur

Goedenavond,
Ik stuur hier maar een berichtje omdat ik me erge zorgen maak.
Na een bovenste luchtweg infectie in de eerste week van dit jaar blijf ik rondlopen met wat gepruttel over m'n linker long. Ik voel het laag, bijna tegen de onderhand van de ribbenkast. Niet met elke ademhaling maar wel de hele dag elke dag aanwezig. Niet echt een hoestprikkel, maar ik probeer het continu op te schrapen. De hele dag door.
Tot bijna 3 weken geleden ik opeens dagelijks verhoging heb gekregen (37.5-37.8 tympaan). Verder geen andere klachten behalve het blijvende gepruttel. Verder nooit klachten van astma gehad, nooit gerookt. Nooit echt klachten over m'n long gehad bij luchtweginfectie. Wel twee jaar lang ontzettend veel stress gehad en altijd maar doorgegaan. Naar de huisarts geweest. Hij zegt dat dit een beeld is wat hij nu heel vaak ziet. Bij lichamelijk onderzoek geen crepitaties, sat van 99% en een crp<5.
Hij denkt aan een virus bovenop een herstellende long.
Toch maak ik me zorgen dat het zo lang duurt, ik nu opeens dagelijks verhoging heb zonder verbetering.
Moet ik mij zorgen maken? Kan iemand mij hiermee helpen?
Alvast ontzettend dank!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-03-2018 om 08:13 uur

helaas is het zo dat de griep en andere virussen deze maanden hardnekkig zijn, ze geven lang veel klachten maar zijn niet te behandelen, anders dan afwachten en evt prednison of meer inhalatie.
we zien veel mensen met langdurig last, dat is heel vervelend.
het gaat uiteindelijk toch wel over.
groet

Login of registreer om te reageren
26-03-2018 om 16:32 uur

Hartelijk dank dr Oswald! Toch wat meer gerustgesteld!
Wij zijn tegelijk met geneeskunde op de VU gestart! Wat leuk!
Groetjes Margaret

Login of registreer om te reageren