Astma of angst?

23-03-2018 om 12:31 uur

Goedemiddag,

Ik ben sinds gisteren aangemeld op dit forum. Ik zit al een tijd met een vraag in mijn hoofd en hopelijk kan ik op dit forum een (het liefst natuurlijk geruststellend) antwoord vinden/krijgen.

Vorig jaar heb ik de diagnose allergische astma gekregen. Dit naar aanleiding van een longonderzoek wat door mijn arts is aangevraagd omdat ik veel moest hoesten, soms een piepende ademhaling had en een bloedsmaak in mijn mond had. Op dat moment had ik al weken vreselijk last van hooikoorts, daardoor was ik constant aan het niezen, snuiten, hoesten etc. Hooikoorts heb ik al jaren maar een piepende ademhaling / benauwdheid? Dat had ik eerder nooit.

De uitslag van mijn longonderzoek was op het randje gaf de arts aan, het was nét wel nét niet astma.
Sinds de uitslag zit ik er behoorlijk mee in mijn maag, ik kan mij er maar moeilijk bij neerleggen. Ik was zo gezond, vitaal sterk en had nooit ademhalings- of benauwdheidsklachten. Hoe kon dit nu toch?

Van de arts kreeg ik Foster voorgeschreven. In de ochtend 2 pufjes en in de avond 2 pufjes. Gelukkig hielpen de pufjes mij door het hooikoortsseizoen en was ik al snel niet meer benauwd.
Ik heb 2 keer een (voor mijn gevoel) astma-aanval gehad. Ik had het benauwd, mijn pufjes hielpen niet (voldoende) en ik was vreselijk bang (om te stikken). Wat een nare ervaringen. (Het deed mij denken aan hyperventilatie maar daar kan ik mijzelf meestal wel 'uitpuffen'.)

Nu ben ik ook bekend met angst en paniekklachten. Ik merk dat sinds ik de diagnose heb gekregen, ik bij de kleinste prikkel in mijn keel/luchtwegen/longen bang word. Voor mijn gevoel gaat het dan mis en zal ik een astma-aanval krijgen.
Godzijdank (afkloppen!) is dit nooit gebeurd maar op die momenten ben ik ontzettend angstig en voel ik mij vreselijk.

Inmiddels ben ik op advies van de longarts geminderd met de pufjes. Ik kreeg voor mijn gevoel juist meer last van mijn luchtwegen van de 4 pufjes per dag dan dat ze hielpen (met uitzondering van het hooikoortsseizoen).
Nu gebruik ik sinds een half jaar 1 pufje in de ochtend en 1 pufje 's avonds en dat gaat verder prima.

Ik heb sinds de diagnose dus meerdere keren per week (soms per dag) angstgedachten en de daarbij behorende nare gevoelens.
Qua astma heb ik weinig last. In die zin dat ik gewoon functioneer en dus geen aanvallen heb. Alleen als ik heel hard moet lachen of mij inspan raak ik echt (even) snel buiten adem. Niet zo erg dat ik (extra) pufjes moet nemen. Ik red mij prima met mijn 2 pufjes per dag.

Nu heb ik via internet een peakflowmeter gekocht van Philips. Ik heb gelezen dat je met deze meter een soort kleine thuistest kunt doen om te zien 'hoe het met je longen .gaat'. Ik heb een tabel gevonden op internet en ik blaas een paar keer per dag om mijn waardes te zien en bij te houden.

Meestal blaas ik tussen de 450-500. Volgens de tabel is dit voor mij bovengemiddeld (vrouw - 33 jaar en 1.65 lang).

Mijn vraag is: kun je wanneer je een hoge peakflowwaarde blaast (dus tussen 450-500) ervan uitgaan dat je longen 'ok' zijn en dat je dus niet 'benauwd' bent en dat het dus tussen mijn oren zit?

Ik heb vaak een 'gevoel' in mijn keel/luchtweg en het zou dus heel geruststellend kunnen zijn als ik een goede score blaas, ik daardoor weet dat het niet aan mijn longen ligt / dat ik niet benauwd ben en dat ik mijzelf maar even moet kalmeren en niet moeten laten gek maken.

De angst is veel groter (in mijn ogen) dan het daadwerkelijke probleem (astma). Ik wil mijn leven niet laten belemmeren en probeer een manier te vinden om mijzelf gerust te stellen en te proberen de (waarschijnlijk onjuiste) lichamelijke signalen te 'negeren' en zo meer vertrouwen te krijgen in mijzelf en in mijn lijf.

Ik hoop dat een arts mij hier een antwoord op kan geven, het zou mij ontzettend kunnen helpen.

Alvast bedankt voor het doorlezen van mijn verhaal!

Groet, Kippetje

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 19:27 uur

Dag kippetje, ik kan je geen antwoord geven, ben geen arts. Hopelijk krijg je vanuit die hoek ook een antwoord. Maar ik wilde wel even zeggen dat ik met je meeleef. Wat naar dat de angst zo de overhand neemt! Ik hoop dat het antwoord van arts of deskundige je gaat helpen. En anders misschien keer naar de huisarts/longarts om dit te bespreken? Het lijkt me belangrijk om er niet alleen mee te blijven lopen. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
23-03-2018 om 21:46 uur

Och wat lief dit berichtje! Dat doet mij heel goed! Bedankt voor het begrip!!!

Login of registreer om te reageren
24-03-2018 om 12:31 uur

Hoi Kippetje, angstgevoelens hebben we allemaal weleens in meer of mindere mate. Acceptatie, inzicht in wat er precies gebeurt in je longen tijdens een aanval, kunnen je misschien al geruststellen. Soms is het onduidelijk waar de benauwdheid precies vandaan komt. Het is goed om je klachten te duiden en te leren herkennen, misschien samen met een fysio?
Als je gewoon stabiel bent, is elke dag een paar keer blazen echt niet nodig, en maakt je misschien alleen maar onnodig bezorgd. Gebruik de peakflowmeter als bevestiging, dus incidenteel indien nodig.
Wees therapietrouw, ik bedoel, inhaleer op vaste tijden je medicatie en let op je prikkels.
Succes!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-04-2018 om 09:06 uur

Allereerst excuus voor de late reactie!
Angst en stress zijn zaken waar veel astma patiënten last van hebben. Het werkt twee kanten op: van de astmatische klachten kun je angstig worden, maar angst en stress kunnen op zich ook weer het astma ongunstig beïnvloeden. Goede begeleiding en voorlichting kan je helpen om goed met je astma te leren omgaan. De longverpleegkundige of POH(praktijkondersteuner huisarts) kan hier een belangrijke rol in spelen. Soms schakel ik wel eens een psychosomatisch fysiotherapeut in om patiënten hierbij te helpen. De peakflowmeter kan je helpen, maar je moet er natuurlijk niet door geobsedeerd raken.
Succes en sterkte!

Login of registreer om te reageren