Longfunctietest mislukt.

20-03-2018 om 14:20 uur

Iedere keer gaat bij de longfunctietest de uitademing met zoveel geweld dat de apparatuur op tilt slaat.
Komt dit vaker voor of is dit iets waar ik mij zorgen om moet maken.

Ik rook sinds een half jaar niet meer. Ben zelden meer verkouden en het hoesten is helemaal verdwenen.
Daarnaast ben ik voetbalscheidsrechter en heb ik het gevoel dat ik meer lucht heb als toen ik nog rookte.

Moet in mei wel een longfunctietest laten doen in het ziekenhuis en na 10 dagen naar de longarts.

Kortom, hoe moet ik dit zien dat de longfunctietest iedere keer mislukt.
Is dit echt iets waar ik mij zorgen om moet maken????

Login of registreer om te reageren
20-03-2018 om 15:49 uur

Hoi Roald1963. Waar ik zo benieuwd naar ben, hoe reageert de l.f. assistente dan? Want in principe zou iedereen, dus ook met een uitstekende longfunctie, een test moeten kunnen afleggen, zonder dat het ding op tilt slaat. Blaas je dan zo hard of ongecontroleerd?
Krijg je goede uitleg? Is er dan uiteindelijk helemaal geen uitslag met cijfertjes of een grafiek?
Ik heb het nog nooit gehoord i.i.g. Ik vind het heel apart.

Login of registreer om te reageren
20-03-2018 om 20:00 uur

Ik ben ook benieuwd hoe dit kan en ook al heb je een krachtige uitademing, de apparatuur moet er toch tegen kunnen.

Login of registreer om te reageren
21-03-2018 om 09:36 uur

Beste Roald, Ik raad je aan om dit in het ziekenhuis aan te geven voor je test. De longfunctie-analist kan in principe bij iedereen een kwalitatief goede longfunctie afnemen. Hij of zij geeft je de juiste instructies en meestal zijn er meerdere pogingen nodig. Wanneer je het vooraf bespreekt, kunnen ze er rekening mee houden. Fijn dat je niet meer rookt! Succes met je longfunctietest!

Login of registreer om te reageren
22-03-2018 om 05:37 uur

Kan het niet zo zijn dat als je gespannen bent , verkouden zenuwachtig stress pijn in de spieren etc.. de test anders is . Misschien een COPD fysio die jou goed leert ademen. Kan je ook hard op het fluitje blazen je bent scheidsrechter dus daar is vermoedelijk wel controle Ik ga de volgende keer mij zus meenemen die kent mij goed ook mee naar binnen want vaak is het personeel ook gehaast.... Het is natuurlijk een meting maar sommige mensen worden juist zenuwachtig van instructies. Ik heb heel veel aan ademhalingoefeningen gehad. En ja roken stoppen met roken is wel het belangrijkste. Soms gaat het nog steeds mis maar dan moet ik weer even tot mijzelf komen en weer oefenen. Succes .....

Login of registreer om te reageren