Plotseling astma

12-03-2018 om 14:26 uur

Hoi allemaal,

Ik lees al enige tijd mee en heb al veel gehad aan jullie ervaringen. Ik zal me hier even voorstellen en mijn verhaal vertellen.

Ik ben 25 jaar en studeer op het HBO. Eind oktober begon het allemaal, ik kreeg op vrijdagavond een keelontsteking, zaterdag ziek en dinsdag was ik al te laat bij de huisarts. De keelontsteking was overgeslagen op mijn luchtwegen, dus kreeg ik een antibioticakuur. Helaas knapte ik niet op en ging ik in het weekend (na enorm veel tobben of ik dat wel moest doen) naar de huisartsenpost. Daar werd ik vrolijk naar huis gestuurd met de conclusie dat ik mij aanstelde.
Week daarop weer naar de huisarts en antibioticakuur 2 gekregen met prednison en ventolin diskus. Ook dit hielp niet en na de abkuur weer terug, ik kreeg nog een antibioticakuur en flixotide erbij. Ook deze kuur hielp niet voldoende. Ondertussen was op de longfoto niks te zien en werd gezegd dat het bronchitis was.
Na de derde abkuur toch naar de longarts verwezen. Deze vermoedde niet-allergische astma en ik kreeg foster nexthaler 100/6 viermaal daags 2x en in geval van nood had ik de ventolin diskus nog, de flixotide werd gestopt.
De foster hielp wel, alleen niet voldoende. Dit werd daarna de foster aerosol met voorzetkamer. Ook dit hielp even, maar ook niet genoeg.

Momenteel gebruik ik foster aerosol 200/6 viermaal daags 2x, in de ochtend spiriva, 2x per dag alvesco en daarnaast heb ik salbutamol en atrovent (beide om af te wisselen) om maximaal viermaal daags in te nemen. Ik zit momenteel met alles op maximaal en nog steeds gaat het niet goed.

Mijn studie heeft 3 maanden stil gelegen (eigenlijk ik), geluk bij ongeluk had ik al vertraging waardoor ik het laatste semester alsnog alles zou kunnen afronden.
Ik ben niet zo goed in stil zitten, zoals meer mensen hier last van hebben. Ik vind het ook erg lastig om de balans te vinden tussen dingen doen en rust nemen. Ik probeer heel erg rustdagen in te plannen, zodat ik bij kan komen. Maar momenteel na 5 maanden onstabiel ziek zijn wordt het me toch wel teveel. Probeer al met 50% energie om toch 100% te kunnen doen, lukte redelijk. Grenzen geef ik elke keer weer aan, toch lijkt het alsof alles elke keer teveel is.
Als ik een drukke dag heb, zorg ik dat ik de dag erna genoeg tijd heb om te rusten om daarna weer wat te kunnen. Dat ging redelijk, tot nu. Nu lig ik al 2 dagen plat en heb echt de energie niet om wat te doen, ben redelijk benauwd, druk op rug en borst, hoesten en gewoon een algeheel gevoel van malaise. Ohja en ik heb al 5 maanden lang verhoging, die is ooit gekomen en niet meer weggegaan. Mijn normale temperatuur is rond de 36 en momenteel ligt deze dagelijks tussen de 37,3 en 38.

En zijn er meer mensen die stress krijgen van astma? Ik probeer stress te vermijden, want ik weet dat het klachten kan veroorzaken. Ondertussen krijg ik stress zodra ik klachten heb.

Tips zijn welkom!

Login of registreer om te reageren