Thorax foto na beginnende longontsteking

07-03-2018 om 14:06 uur

Goedendag. Ik ben jomakece(Riekie)
Ik heb boezemfibrilleren en astma.
Door het op hol slaan van mijn hart door prikkels van de astma en een chronische blaasontstekingen, beland ik vrij veel op de eerste hulp.
Daardoor ben ik ook in December weer op de eerste hart long hulp beland en werd de zoveelste thorax foto gemaakt.
Daarop was te zien dat ik ook een beginnende longontsteking had, en na het rustig krijgen van mijn hart naar huis met de boodschap uitzieken.
Ik had nog niets gemerkt van de longontsteking, maar vlak daarna kreeg ik dus wel dat het typische rauwe pijnlijke gevoel op de borst naar boven kroop.
AB kuur van de huisarts en inderdaad uitzieken.
Knapte in de volgende weken weer op,maar moest na 6 weken weer een controle foto maken voor de longontsteking.
Na de 6 weken weer aardig opgeknapt en voor de thorax foto op vrijdag, ik zag aan de reactie van de "radioloog?" dat hij iets gezien had..
Zijn vraag of ik direct de uitslag kreeg , was mijn antwoord nee ik moet volgende week vrijdag naar mijn cardioloog voor de uitslag.
Waarschijnlijk heb ik bij die thorax foto griep opgepikt daar want na het weekend was ik doodziek,astma aan val en een loopneus die 8 dagen aanhield, daarbij bronchitus.
Die vrijdag naar mijn cardioloog terwijl ik nog volop in die griep zat met bronchitus.
Mijn Cardioloog zei er was een puntje opgelicht in mijn long en omdat ik angstig was heeft hij dezelfde dag een CAT-scan geregeld.
Ik werd door de radioloog gerustgesteld en kon het weekend met een gerust hart ingaan.
De maandag werd ik door mijn cardioloog gebeld of ze me ook verteld hadden dat er iets in mijn nier gevonden was(toevalsbevinding) alsof de grond onder je voeten valt.anderhalve week wachten om naar de euroloog te kunnen en twee en een halve week naar de longarts aangevraagd door mijn cardioloog.
Bij de euroloog was het verhaal dat het op een cyste lijkt, heel klein/mooi rond/dunne wand/ alleen het vocht erin is troebel.
Dus over 4 weken een catscan gericht op de nier,en er waren 3 opties.
Is het een cyste doen ze niets, is het verdacht houden ze het in de gaten,is het fout verwijderen met behoud van nier.
Met mijn long was het verhaal dat de radioloog meende massa te zien, maar de longarts was daar niet van overtuigd.
Met mijn verhaal dacht hij aan een klier en bloedvat dicht bij elkaar wat een vertekend beeld gaf.
Hij zei het kan niets zijn, en dat denk ik ook maar om uit te sluiten een petscan, dus ook weer 4 weken later??
Waarom zo lang en ik kan het wel uitgillen van de zenuwen.
Stel dat de nier wel fout is, kan hij lekker verder verspreiden.
Ik ben ook mantelzorger, mijn man heeft autisme en herseninfarcten gehad.
Ik weet niet meer waar ik hiermee naartoe moet,en hou het haast niet meer in de benen.
Russische roulette, of het is niets of je ...........................
Waarom doen ze dit?

Ik hoop hier een paar antwoorden en een beetje steun te vinden?

Login of registreer om te reageren
09-03-2018 om 07:04 uur

Beste Riekie
Antwoorden heb ik niet voor je en steun is ook maar beperkt maar via dit berichtje wil k laten weten dat k je bericht gelezen heb en me goed kan voorstellen dat je je grote zorgen maakt! K wens jou en je man sterkte in deze spannende weken van wachten en onderzoeken!! Hopleijk mag t allemaal meevallen!

Login of registreer om te reageren
09-03-2018 om 11:09 uur

Hallo Edelweis.
Dank je wel voor je antwoord!
Ja ik vind het ergste dat wachten, en dat begrijp ik ook niet zo goed.
Is haast onmenselijk dat ze je zo lang in spanning zetten, ik voel me er verlamd door.
Is dat normaal dat ze mensen zo lang laten wachten, of is het een teken dat er niet zo'n haast bij is?
Of dat ze het niet zo ernstig inzien??
Ik weet het niet.
Wat ik wel weet dat ik geen idee heb hoe deze tijd door te komen!
Maar nogmaals bedankt het helpt als je weet dat er iemand leest.

Login of registreer om te reageren
09-03-2018 om 11:38 uur

Beste Jomakece ; Wat betreft je longen durf ik niks te zeggen.
Wat je nier betreft ; Ik denk ( uit ervaring ) dat je je geen zorgen hoeft te maken. Een tumor in de nier bevat uitsluitend in zeer zeer zeer zeldzame gevallen vocht. Hebben ze dus vocht gezien, troebel of niet, dan is het eigenlijk altijd een onschuldige cyste. Bijna iedereen op leeftijd heeft ( volgens arts ) wel 1 of meerdere cysten. Het is niks anders dan een kleine verstopping en dan zet het op.
Over de nier dus geen zorgen. Kanker in de nier geeft meer massa dan vocht te zien.
Sterkte met wachten! Heel irritant maar zo gaat het inderdaad.
Maar zo ik het lees heb je toen wel dezelfde dag een CAT-scan gehad en bent gerustgesteld. Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat het wel goed zit. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Login of registreer om te reageren
09-03-2018 om 11:56 uur

Hallo Stefanie, wat lief van je en ik voel me wat geruster nu.
Ik luister toch liever naar mensen die ervaring hebben op dit gebied dat helpt.
De CAT-scan was gericht op mijn longen en niet op mijn nier, maar die stond er bij op(niet duidelijk genoeg??)
Nu krijg ik nog een CAT-scan gericht op mijn nier om te zien wat de procedure wordt tussen de 3 opties,en daarna nog de pet scan dus.
Ik neem dus aan dat de nier en longen los van elkaar staan?? anders waarom 2 scans?
Maar heel erg bedankt voor je reactie, ik heb hier niemand om mee te praten/delen zoals je denk ik wel begrepen hebt uit mijn bovenstaand verhaal. =;

Login of registreer om te reageren
09-03-2018 om 12:14 uur

Hallo Riekie, ik heb er geen ervaring mee en weet er ook niks zinnigs over te zeggen maar wil je wel sterkte wensen met al dat wachten.
Dat valt zeker niet mee en zo te lezen heb je geen makkelijk leven, mede door de aandoeningen van je man.
Sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren
09-03-2018 om 12:28 uur

Dank je wel Jolien.
Dit is zo opbeurend!! =;
Riekie

Login of registreer om te reageren
09-03-2018 om 14:58 uur

Hoi Jomakece.... nou je zit hier best goed want hier is altijd wel iemand aanwezig die zich even verveelt en waar je mee kan babbelen over van alles en nog wat. Heb je het spelletjes topic al gezien?
Doe gerust mee! Ik ben een komen en gaan persoon en zo zijn er meer dus als je iemand een poosje niet ziet kan dat ook gebeuren. Ik ben een half jaartje niet geweest hier en ploep daar ben ik weer haha.
Longen en nieren staan inderdaad los van elkaar en soms zien ze net een klein stukje van een of ander orgaan terwijl ze die niet onderzochten en dan nemen ze geen enkel risico.
Over de nier zou ik nogmaals niet zo'n zorgen hebben.
Voor de long het je een CAT-scan gehad en ik ga er eigenlijk vanuit dat als ze iets heel engs hadden gezien ze je meteen verder hadden onderzocht! Maar ik ben geen arts en zit natuurlijk wel een beetje te gissen.
4 weken wachten is heel erg lang en kan me voorstellen dat het zenuwslopend is.
Heb je een druk leven?
Je zou bijvoorbeeld een kleurboek ( Mantra of mandala's ) voor volwassenen kunnen kopen ( Is reuze leuk en ontspannend ) en dan jezelf als doel stellen dat je de moeilijkste over 4 weken af moet hebben.
Als je nou echt druk bent dan vliegt de tijd en heb je die kleurplaat vast niet op tijd af... Je kan ze ook gewoon op het internet vinden en uitprinten! Heb je alleen een setje dunne potloden nodig of dunne stiften!
Sterkte!!

Login of registreer om te reageren
09-03-2018 om 17:51 uur

Hallo Stefanie.
Ik ga je raad opvolgen, dank je wel.

Ja ik ben vreselijk aan het malen.
Bang dat de longen dus een uitzaaiing van de nier is, maar dan bedenk ik waarom die aparte scans.
Ik krijg op de 26e de CAT-scan voor mijn nier, en de 28e de pet scan(longen) ?
En zoals de Uroloog zegt gedraagt het zich op de nier helemaal als een cyste, heel klein nog en mooi rond met een dunne wand . Alleen de vocht die erin zit hoort zwart te zijn en is in mijn geval grijzig(troebel dus)
Ik neem dan ook aan dat in het verkeerde geval er geen wand is, maar iets solide? Daar moet ik dan vertrouwen in hebben.

Wat de CAT-scan van mijn long betreft heb je ook gelijk, de radioloog zag er iets massiefs in maar de longarts is daar niet van overtuigd zei hij, volgens hem is het niets(ook heel klein) maar om het uit te sluiten wil hij de pet scan.
Maar dan gaan mijn gedachten weer op de loop, zegt hij dat alleen om mij gerust te stellen?

Ik heb dus ook niemand hier thuis die mij even tot de realiteit roept waar ik mee kan praten, of een arm om me heen slaat.
Alleen een man die niets meekrijgt en gewoon 100% zorg van mij verwacht.
En dan zit ik nog met mijn boezemfibrilleren, als ik me druk maak slaat mijn hart op hol.
Ik heb dus alles tegen, ook met het naar buiten gaan bijvoorbeeld om er even uit te zijn.
Na alle doorstane longontsteking/griep/astma en bronchitis, daar ben ik nog van aan het aansterken.
Dat is dus wat ik bedoelde met kan het wel uitgillen want ik kan het niet meer opbrengen.
Sorry voor mijn klaagzang, ik ben normaal niet zo'n miepert maar heb nogal wat meegemaakt.

Ik ben zo blij met jouw reacties, je weet niet half hoe je me hebt geholpen. Ik ga nu de spelletjes proberen te ontdekken :-) Riekie(jomakece)
:x

Login of registreer om te reageren
09-03-2018 om 18:44 uur

Dag Rieke,
Ik vermoed niet dat je de longarts dat zegt om je gerust te stellen.
Bij mij werd 5 jaar geleden toen ik plots enorme buikpijn had een ct-scan van mijn buik genomen omdat uit de echo was gebleken dat de maag, lever en gal ontstoken waren. 2 dagen later werd mijn gal weggenomen, die was de oorzaak van de buikpijn.
Maar op die scan was ook een klein stukje van mijn longen te zien, en dat zag er niet goed uit. de volgende dag werd er toen een ct-scan van de longen genomen, en toen heeft de longarts onmiddellijk gezegd dat het er niet goed uitzag, het zag er volgens haar uit als een kwaadaardig gezwel, maar zekerheid was er pas na de bronchoscopie en de pet-scan.
Het is goed dat ze een pet-scan doen om iets kwaadaardig uit te sluiten. Maar als de artsen echt vermoeden dat het kwaadaardig is draaien ze er echt niet omheen, dan wordt dat direct gezegd.
Ik duim dat alle verdere resultaten gaan meevallen!
Ilse

Login of registreer om te reageren
09-03-2018 om 19:11 uur

Dank je wel IlseB
Wat ben ik blij dat ik me aangemeld heb op dit forum.
Bij jou dus ook een toevalsbevinding, en ook wat een geluk dat ze dat ontdekten bij jou!

Nee dat is bij mij niet gezegd, hij weet niet wat het is zei de longarts.
Het kan ook een vergrote ader en lymfe klier zijn die dicht bij elkaar liggen en een vertekend beeld geven zei hij.
Dit omdat ik na elkaar een longontsteking en een griep met een astma aanval en bronchitis doormaakte zelfs nog ten tijde van de CAT-scan ,dus ook dat de oorzaak kon zijn misschien??(denk ik)
Het was ook heel klein zei hij?

Maar het wachten vind ik het ergste, en dan er naar toe moeten voor de uitslag (spookbeeld) #-o
:-) Riekie

Login of registreer om te reageren