CDA 2e kamer reageert op houtrookoverlast

05-03-2018 om 17:08 uur

Het CDA heeft voor het eerst een reactie gegeven op houtrookoverlast. Van het CDA heb ik nog nooit een antwoord hierover gehad. Via deze website zag ik wat u hun beleid is. Is het Longfonds eens met het CDA? Als ik de lokale CDA afdelingen vraag om maatregelen te nemen dan verwijzen ze weer door naar het landelijke CDA!

Hoe kan ik overlast door houtrook voorkomen of verminderen? Deze vraag wordt ons als fractie steeds vaker gesteld. Daarbij bovendien de wens om landelijk beleid te formuleren.
Alvorens in te gaan op deze specifieke vraag moet wel duidelijk zijn welke middelen de Rijksoverheid heeft maar ook wat de gemeente nu al kan doen. Voor het CDA is subsidiariteit één van de leidende beginselen en daarmee bedoelen wij dat verantwoordelijkheden worden neergelegd, zo dicht mogelijk bij de mensen die het betreft. De Rijksoverheid moet niet iets doen dat door de lokale overheid kan worden afgehandeld. De gemeente heeft nu al mogelijkheden om maatregelen te nemen om op te treden. Dit zou eventueel kunnen met een regulerend kader. Er zijn bijvoorbeeld goede mogelijkheden voor gemeenten om bij het opstellen van het Amvb Besluit ’Bouwwerken Leefomgeving’ onder de Omgevingswet dit zelf via het Omgevingsplan te regelen.
In de toolkit ’Houtstook door particulieren: hoe voorkom je overlast?’ staat meer informatie en stappenplannen voor het stoken van hout. Als fractie zijn we er ons van bewust dat deze toolkit nog niet afdoende is en proberen wij mee te denken over oplossingen zodat gemeenten hier mee hun voordeel kunnen doen.

Bron: https://vraagde2ekamer.nl/blootstelling-aan-houtrook/

Login of registreer om te reageren
06-03-2018 om 11:18 uur

Hartelijk dank voor uw bericht. Fijn dat u ons deze signalen overbrengt. Het Longfonds adviseert mensen om niet op hout te stoken. Van de overheid vragen wij om het stoken van hout te ontmoedigen en te wijzen op de gezondheidsrisico’s. Daarnaast pleiten wij voor een beëindiging van de subsidie op pelletkachels en voor een stookalarm, gekoppeld aan een (lokaal) stookverbod bij windstil weer.
Hier pleiten wij voor bij de landelijke overheid, en bij gemeenten in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Wij zien het draagvlak voor maatregelen om houtstook aan banden te leggen toenemen, zoals ook eerder deze week bleek uit een enquête van RTL nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/hout-stoken-in-woonwijk-moet-aan-ba…

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren