Zwaar benauwd - Predison na beoordeling huisarts in opleiding

04-03-2018 om 23:13 uur

Ik ben 4,5 jaar geleden flink ziek geweest tijdens de zwangerschap van onze jongste. 7 maanden heb ik plat gelegen of op bed gezeten van de benauwdheid en hoesten. De longarts had niet eerder gezien dat hormonen die benauwdheid zo kon veroorzaken. Heb 7 maanden gehoest en hees gepraat en 2 wk m’n stem moeten missen. Tig prednison en antibiotica kuren gehad tijdens die zwangerschap. Heb er 2 jaar over gedaan om weer te kunnen zingen want als zangeres kan je je stem niet missen. 1,5jr geleden ben ik goed gekeurd door de longarts waar ik nu woon. Het voelde voor mij ook goed. Nu blijkt dat ik bij inspanning al snel kortademig ben. Al bij stukjes wandelen van 5 min. Sinds nu een maand geleden begon ik te hoesten. Nu komt dat
vaker voor maar gaat gewoon weer over. Dit keer was het hardnekkig. Sinds 1,5wk werd het extreem en kreeg ik het steeds benauwder. Uiteindelijk vorige week naar de huisarts gegaan. Ik zat op de stoel blafte alles bij elkaar en probeerde de zinnen aan elkaar vast te maken met vele korte ademhalingen. De huisarts zei; je zit hier maar het lijkt alsof je de marathon gelopen hebt. Na onderzoeken vond ze m’n longen wel oke. Alleen was ik extreem benauwd en die hoest vond de huisarts ook niet bepaald fijn. Moest doorgaan met de salbutamol 4x 2 pufjes en daarnaast kreeg ik prednison. Nu ben ik dit middeltje wel gewend en was ik blij dat ik het kreeg want ik weet hoe snel het kan werken. Mijn benauwdheid nam iets af maar het voelt voor nu nog niet goed. Heb voor 5 dagen gekregen en morgen is de kuur klaar. Ik blaf alles flink bij elkaar en achter bij m’n linkerschouder dus alles zeer ook als ik inadem. Ook mijn ribben zijn weer erg gevoelig die ik destijds bij de zwangerschap zwaar gekneusd heb gehad.
Ik vraag mij af of ik daadwerkelijk toch geen longontsteking heb of dat de astma nu ineens flink de kop opsteekt. Tevens ben ik nu bekeken en beluisterd door een huisarts in opleiding. Ik ben voor nu erg snel buiten adem, snelle ademhaling bovenin, snel moe en weinig energie en hoest extreem. Door de kuur begint er wel slijm bij/los te komen. Hoop dat 1 van jullie een antwoord heeft.

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 07:05 uur

@Qwendo
Ik kan je alleen maar beterschap wensen.
Hoesten is fysiek maar ook mentaal zwaar, zeker
als dat je professie, zingen, moeilijk maakt.
Sterkte

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 08:50 uur

Als je het niet vertrouwd, moet je altijd opnieuw naar je huisarts gaan. Jij kent je eigen lichaam.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
05-03-2018 om 09:03 uur

Lastig
Klinkt als astma, evt met een virus infectie. Dat kan je behandelen met prednison maar voor langere termijn met langwerkende inhalatie medicatie en inhalatie prednison
Dat kan een vraag voor je huisarts zijn.

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 09:33 uur
Reactie op Longarts Laurien Oswald

Lastig
Klinkt als astma, evt met een virus infectie. Dat kan je behandelen met prednison maar voor langere termijn met langwerkende inhalatie medicatie en inhalatie prednison
Dat kan een vraag voor je huisarts zijn.

Dank je wel. Ik ben een astma patiënt maar had al jaren dit niet meer zo gehad. Ben vanmorgen geweest voor controle. Klonk al wat beter. Ze heeft een crp prik gedaan en die was laag. Prima dus. Verder moet ik nu ook mijn flixotide gaan nemen voor de komende maanden. Uit ervaring weet ik dat dit pas na een dikke week werkt. Hopen dat het hoesten gaat minderen deze week en de benauwdheid gaat afnemen.

Thnx voor al jullie antwoorden.

Login of registreer om te reageren