Buikpijn en extreme moeheid = astma?

04-03-2018 om 22:07 uur

Ik ben benieuwd wie iets herkent aan het ziektebeeld van onze 7 jarige dochter.

Vanaf dat onze dochter in groep 2 zit, ze zit nu in groep 4, vinden wij dat ze vaak te moe is.
Het laatste jaar is daar veel buikpijn bij gekomen waardoor wij uiteindelijk zijn doorverwezen naar een kinderarts. Ze is op veel getest (bloed meerdere keren, urine, ontlasting). In eerste instantie gingen de gedachten naar een glutenallergie maar dat is nu even geparkeerd ondanks dat de bloedtesten dit telkens aangeven in zeer lichte maten en ze beide erfelijke waarden heeft. De reden is de uitslag van haar longtest (kaarsjes uitblazen met en zonder medicatie (pufje). Met medicatie blies ze 18% meer lucht.

Kinderarts vermoed nu astma en heeft medicatie voorgeschreven en afspraak bij longverpleegkundige staat ook.

Behalve de buikpijn klachten en extreme moeheid (valt haast direct in slaap na een voetbalwedstrijd van 2x 8 min) kan ze zich slecht concentreren en is ze af en toe misselijk. We merken niets van een benauwdheid en/ of piepende ademhaling.

Ik hoor graag jullie ervaringen, reacties.

Groet
Jorieke

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 07:28 uur

Hi Jorieke, je bericht is al van even geleden. Weet je inmiddels meer? En hoe gaat het nu?

Ik herken de extreme vermoeidheid bij mijn zoon (ook 7), vooral in de winter. Dan komt hij soms de bank niet af. Hij heeft ook zo’n longfunctietest gedaan, ook met verschil tussen voor en na ventolin (25%). Hij kreeg toen de diagnose astma. Hij is niet allergisch, maar reageert vooral op kou (en rook etc).

Mijn zoon piept ook niet en heeft ook geen aanvallen.

De buikpijn herken ik niet. Dat zou misschien door de glutenallergie verklaard kunnen worden?

Veel sterkte met je dochter! Ik hoop dat ze opgeknapt is door de medicatie!

Login of registreer om te reageren