Aankoop POC (portable oxygen generator) & Transavia kosten

03-03-2018 om 10:50 uur

Ik wil graag een POC aankopen. Ik vlieg veel (overwinteren, dochter in buitenland) en heb daarbij 2l/m zuurstof nodig. De longarts vind dat ik nog niet slecht genoeg ben om het apparaat vergoed te krijgen van de zorgverzekering. Daarom moet ik er steeds een huren (of krijgen van de vliegmaatschappij). Dit is bijzonder duur.

Daarom vroeg ik mij af of u mij kunt adviseren in welke POC aan te schaffen?
Ik heb gekeken naar de Inogen lijn. Het zou gaan tussen de versies 2, 3 en 4, met de grootste cell batterij en een extra batterij voor noodgevallen. Kunt u mij adviseren welke de beste aankoop zou zijn?

Daarnaast heb ik nog een vraag betreffende Transavia. Ik ben afgelopen jaar 3x naar Egypte gevlogen (2l/m). Met Tui kreeg ik 2 flessen zuurstof voor een langere vlucht, terwijl Transavia 3 flessen in rekening bracht voor een kortere vlucht. Ik heb de derde fles nooit aangebroken en de tweede fles niet eens voor 10% leeggemaakt. Transavia wil mij de kosten niet teruggeven voor de derde fles. Waarom rekent Transavia meer zuurstof voor een kortere vlucht dan andere maatschappijen en waarom kan de niet-gebruikte fles niet worden vergoed? Dit geld kan niet aan de verzekering worden teruggevraagd en je mag niet met eigen POC vliegen. Ik heb het gevoel dat ze veel geld verdienen aan de levensbehoefte van een passagier.

Met vriendelijke groet,

Login of registreer om te reageren
03-03-2018 om 11:19 uur

Hoi Slunce,

Je mag wel met een eigen POC vliegen als deze goedgekeurd is om mee te vliegen. Heb zelf ook met Transavia gevlogen met mijn eigen POC.
Begrijp dat je alleen voor vliegen O2 gebruikt en verder niet. Let er wel op de Inogens die je aangeeft hebben alleen pulse functie en geen continue flow. Weet niet of u pulse gewend bent of continue?. Sommige mensen hebben namelijk niet altijd voldoende aan de pulse
Er zijn al meerdere topic over POC's en ervaringen. Typ bovenaan bij zoekfunctie maar is mobiele concentrator, zuurstofapparaat of inogen in.

Login of registreer om te reageren
03-03-2018 om 11:39 uur

Ik heb ook met eigen POC gevlogen met T.ransavia en dat beviel prima, ze vroegen nergens naar, geen extra kosten. Uiteraard had ik alles bij boeking aangegeven en een medische verklaring, maar die is niet ingezien geworden.

Login of registreer om te reageren
03-03-2018 om 12:38 uur

Bij mij wisselde het, de ene keer vragen ze wel naar fit to fly verklaring en de andere keer niet.

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 08:32 uur

Beste Slunce,

Hierboven staan al diverse adviezen en ervaringen. Een goede tip van Tata om te kijken of het een pulse of continue systeem moet zijn. Je kunt het beste afgaan op ervaringen van anderen voor de keuze van het systeem.
Je vragen over Transavia kun je het beste daar stellen. Je kunt ook contact opnemen met Oxygen Travel Service van Medidis. Wellicht kunnen zij je hier meer over vertellen.
Ik wens je nog veel fijne reizen.

Met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren
06-03-2018 om 16:41 uur

Misschien kan je ook een kosten baten plaatje maken..

Als je de POC aangeschaft kan je wellicht de kosten aftrekken bij je belasting aangifte en kan aanschaf hierdoor goedkoper zijn dan steeds huren. Even informeren of je die mag af trekken dus! Hier zit wel een drempel op, dat wil zeggen boven een bepaald bedrag dit is afhankelijk van je inkomen.

Andere vraag...hoe lang denk de longarts dat het gaat duren voor je wel een POC nodig hebt....misschien kan je het voorleggen aan de zorgverzekering...als je volgend jaar wel een POC nodig hebt om een bijdrage van hun te vragen. Nee heb je, ja kan je krijgen! Vraag aan je LA van te voren een kopie van de test en of hij/zij kan aangeven wanneer je wel aanmerking komt voor vergoeding!

Anders wellicht gewoon zelf aanschaffen en op moment dat je aanmerking komt voor vergoeding bij de zorgverzekering het verschil tussen nieuw waarde en de dagwaarde op dat moment van de POC bij de zorgverzekering proberen in rekening te brengen.

Ze zou ook kunnen overwegen een second opinie aan te vragen misschien zegt een andere LA wel dat je in aanmerking komt! Je longtest bepaald veel maar er zijn ook individuele verschillen en inzichten bij Long artsen.

Login of registreer om te reageren