Benauwdheid smorgens

01-03-2018 om 17:05 uur

Heb copd, en op het moment een luchtweginfectie.
Als ik s morgens wakker word kan ik mijn Ventolin met voorzetkamer niet goed inhaleren.
Als ik 1 keer hoest spannen mijn spieren of mijn longen.
Het is heel erg beangstigend.
Heeft u een tip om beter te kunnen inhaleren als ik wakker word ?

Login of registreer om te reageren
02-03-2018 om 13:27 uur

Hoi Bel, welke medicatie gebruik je nu en hoe vaak?
Misschien zou het een idee kunnen zijn om vlak voor het slapen of halverwege de nacht Ventolin te inhaleren.
Of een bruistablet Fluimucil 600 mg (evt. na overleg met de arts)

Login of registreer om te reageren
02-03-2018 om 15:52 uur

In elk geval de ventolin mee naar bed nemen en daar inhaleren en niet eerst naar beneden of toilet e.d.

Login of registreer om te reageren
02-03-2018 om 16:33 uur

Ik had eerst COPD en daarna werd astma gediagnosticeerd, o.a. inspanningsastma.
Ik heb ondertussen van alles gedaan aan mijn benauwdheidsklachten op de slaapkamer:
de matras op zithoogte, een degelijke matras, de slaapkamer op een redelijke temperatuur, een kleine magneet aan een ketting om de hals, een andere magneet naast mijn borst.
Wanneer ik wakker word, kom ik langzaam overeind, draai de benen rustig buiten het bed, loop langzaam naar beneden of toilet, houd wanneer het nodig is de magneet tegen de onderkant van de borstkas hetgeen ontspanning brengt en dus minder benauwdheid, de temperatuur in huis is zelfs met deze koude dagen nog 19 graden 's morgens en overal gelijk (de slaapkamer is wel wat kouder).
Al deze maatregelen hebben me geholpen.
Sinds ik Foster gebruik, gaat het ook stukken beter (heb nogal wat problemen met Ventolin gehad en gebruik het nu weer helemaal niet).

Login of registreer om te reageren
06-03-2018 om 10:01 uur

Beste Bel,
het beste is om de voorzetkamer en de ventolin naast uw bed klaar te hebben staan. Bij het ontwaken gaat u rechtop zitten (nooit liggend inhaleren!) en neemt u de ventolin in. U kunt daarna nog even rustig gaan liggen zodat het kan inwerken. Het hoesten is hinderlijk, probeer rustig door de voorzetkamer te inhaleren (5 keer in- en uitademen) en vooral niet met 1 diepe teug, want dat kan een hoestprikkel geven.
Een slokje water voor het inhaleren kan ook een hoestprikkel voorkomen.
Ik hoop dat u inmiddels wat opgeknapt bent.

Login of registreer om te reageren