Pneumokokkenvaccinatie

01-03-2018 om 13:58 uur

Ik las over een longontsteking. Die werd veroorzaakt door een pneumokok bacterie.
De Gezondheidsraad heeft gisteren het advies uitgebracht om ouderen vanaf 60 jaar tegen pneumokokken te gaan vaccineren. De verantwoordelijke staatssecretaris beslist later of hij dit advies overneemt en hoe dit zal worden uitgevoerd.
Vooruitlopend op dit besluit, zou eenieder nu al zelf de vaccinatie kunnen laten doen en dan moet die eventueel zelf bekostigd worden.
Ik heb zelf astma en COPD Gold 3, wordt deze maand 58 jaar en heb 15 maart a.s. het eerste onderzoek voor longrevalidatie.. Ik vraag me af of mijn kans op het krijgen van longontsteking toeneemt wanneer ik in kontakt kom met mensen in de priveesfeer die reeds longontsteking hebben. Ook vraag ik me af of de kans op besmetting toeneemt wanneer ik het ziekenhuis bezoek voor onderzoeken voor longrevalidatie te meer daar het ziekenhuis nu vol ligt met griep- en longontstekingpatiƫnten.
Is het raadzaam voor mij nu reeds te gaan voor de vaccinatie?

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 08:17 uur

Beste Anita2
Je kunt het beste met je eigen arts overleggen of je je laat vaccineren. Wanneer je het vaccin haalt, wil dat niet zeggen dat je nooit meer longontsteking krijgt. M.b.t. de andere vraag adviseren we je contact op te nemen met het ziekenhuis om te vragen hoe zij tegen besmettingsgevaar aankijken.
Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren