Overgevoeligheid voor stof en schoonmaakmiddelen

28-02-2018 om 16:50 uur

Goedendag,

Ik heb een langdurige gezondheidsprobleem. Ik blijk last te hebben van niet-allergische rhinitis in combinatie met asthma. Als gevolg hiervan moet ik elke dag mijn kamer laten schoonmaken en om de 3 dagen beddengoed vervangen. Nou zou dit niet zo'n probleem zijn als ik zelf mijn kamer kon schoonmaken en zelf mijn beddengoed kon wassen, maar hiertoe ben ik niet in staat. Elke keer als ik mijn kamer schoonmaak door eerst te stofzuigen en vervolgens met een schoonmaakmiddel zoals HG de laminaatvloer dweil, dan treden er allerlei problemen op. Zo krijg ik hoofdpijn, keelpijn, nekpijn en een bobbeltje in mijn keel die na een paar minuten zo groot als een druif wordt. Tevens doen mijn neusgaten pijn en krijg ik moeite met ademhalen. Ik ben niet in staat om dan normaal adem te halen, ik krijg het gevoel alsof iemand ik iets heel zuurs zit adem te halen.

Kortom volgens de dokters ik heb last van niet-allergische rhinitis en chemische overgevoeligheid. Uiteindelijk leidt dit ook tot asthmaklachten.

Ik heb van laminaatreiniger veranderd, zelfs eentje gebruikt waarin 0% chemische stoffen zouden zitten maar ook dat heeft niet geholpen.

Het beddengoed wassen = idem dito. Na elke wasbeurt is de geur van het beddengoed zo erg dat ik er niet van kan slapen.

Info over mij:
Deze problemen heb ik zo'n 2 jaar. Elke dag wordt mijn kamer door iemand anders schoongemaakt, mijn beddengoed wordt door mijn moeder gewassen.
Bij mij is er geen allergieën geconstateerd, al heb ik heel erg last van histamine.
Ook een bloedonderzoek heeft op niets uitgewezen.
Ik heb gebruik gemaakt van verschillende luchtreinigers waaronder één die meer dan 200 euro kost, maar ook dit helpt niet.

Het rare is dat wanneer ik deze handelingen verricht, ik er last van krijg maar iemand anders dit doe, ik geen last van heb. Dus als bijvoorbeeld iemand mijn kamer schoonmaakt met de stofzuiger en schoonmaakmiddel, dan heb ik er geen last van.

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen en weet iemand hier meer over? Voor mij is het belangrijk om te weten hoe ik hiermee kan leven. Alvast bedankt.

HertogJan23

Login of registreer om te reageren
28-02-2018 om 17:15 uur

Er zijn grofweg twee mogelijkheden, of je besteed het werk uit. Of je gebruikt geurloze schoonmaakmiddelen en wasmiddel zoals bijvoorbeeld Neutral of Klok en ook Albert Heijn heeft een geurvrije lijn. Voor het stofzuigen heb je dan een stofzuiger met een hepafilter nodig die het stof niet weer de lucht in blaast. Of je gaat over op vegen/swifferen en laat iemand anders eens per week zuigen.

Login of registreer om te reageren
28-02-2018 om 17:35 uur
Reactie op Daantje

Er zijn grofweg twee mogelijkheden, of je besteed het werk uit. Of je gebruikt geurloze schoonmaakmiddelen en wasmiddel zoals bijvoorbeeld Neutral of Klok en ook Albert Heijn heeft een geurvrije lijn. Voor het stofzuigen heb je dan een stofzuiger met een hepafilter nodig die het stof niet weer de lucht in blaast. Of je gaat over op vegen/swifferen en laat iemand anders eens per week zuigen.

Dat is het probleem: geurloze schoonmaakmiddelen helpen ook niet. Iets in mijn lichaam zorgt ervoor dat ik er problemen van krijg. Wellicht kan het een psychologische probleem zijn.

Login of registreer om te reageren
28-02-2018 om 18:17 uur

Ik denk niet dat het nodig is om steeds laminaatreiniger en dat soort middelen te gebruiken. Gewoon swifferen of stofzuigen en daarna nadweilen met koud water moet voldoende zijn. Hetzelfde geldt voor de rest van de kamer. Alles afnemen met een stofdoek en daarna met een nat doekje er overheen. Als je er tegen kunt, dan kun je een scheut schoonmaakazijn in het dweilwater doen.

Login of registreer om te reageren
28-02-2018 om 18:24 uur

En als je al na drie dagen je beddengoed wast, dan hoeft er misschien ook niet elke keer wasmiddel bij. Je wast tenslotte ook al op 60 graden.
Anders kun je misschien eens googelen op zelf wasmiddel maken en dat soort termen. Ik weet dat er simpele 'recepten' te vinden zijn op basis van natuurzeep en/of baksoda. Ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar in jouw situatie is dat misschien de moeite waard.

Login of registreer om te reageren
28-02-2018 om 18:28 uur

Je hebt ook van die ballen die je erbij kan doen in de was in plaats van wasmiddel.

Login of registreer om te reageren