Theofylline en anticonceptiepil

Ik hoop hier andere vrouwen te vinden die zowel Theolair als de pil slikken.

Ik was vanmorgen bij de huisarts omdat ik regelmatig last heb van doorbraakbloedingen tijdens het slikken van de pil. Ik ga nu een zwaardere pil proberen (microgynon 50, had tot nu toe generieke microgynon 30) in de hoop dat dat helpt.

Ik heb pas een nieuwe huisarts en ze vroeg of ik nog andere medicatie gebruikte, ik verwees haar naar mijn dossier voor de enorme lijst. Daaruit haalde ze de Theolair en vertelde dat die mogelijk de doorbraakbloedingen kon veroorzaken. Als ik terug denk, kan het best in die tijd begonnen zijn. Als ik Google, vind ik alleen dat de pil mogelijk de theofylline spiegel kan verhogen maar niets over doorbraakbloedingen.

Herkent iemand dit?

Reacties

  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Ik heb het merkmiddel microgynon, toen ik overging op generiek microgynon kreeg ik doorbraakbloedingen, dus nu weer t merkmiddel.
    Zou dit bij jou ook kunnen ?

    Nee, ik gebruik geen theofylline
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Van originele Microgynon 30 ging ik overgeven dus ook geen succes. Ik heb nu originele 50 dus dat zullen we merken, volgens mij is deze er niet generiek.
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    Hier wel Theolair maar niet de pil.
    Succes, daantje!
  • tatatata Gebruiker
    Hoi Daantje,

    Ik gebruik theolair 350 2x daags en originele microgynon 30, maar herken je problemen niet. Is me ook nooit verteld dat dat mogelijke bijwerking is. Misschien gezien verhaal emsepems toch veroorzaakt door generieke microgynon?
  • Anne parachuteAnne parachute Gebruiker
    #5
    Beste Daantje,

    Het is onverstandig voor je theofylline om over te stappen op een andere pil. In de microgynon 50 zit meer oestrogeen (ethinylestradiol) dan in de microgynon 30. Dat betekent voor jou dat de hoeveelheid theofylline in je bloed zal stijgen. Dit komt omdat de theofylline minder snel wordt afgebroken.

    Je kan nu het beste contact opnemen met de longarts en melden dat je een andere pil slikt met meer oestrogeen. Mogelijk adviseert de longarts om een paar keer opnieuw te prikken en mogelijk de dosering van de theofylline aan te passen.

    De doorbraakbloedingen komen niet door de combinatie van de theofylline met de microgynon. De switch naar de microgynon 50 levert vaak weinig op omdat er wel meer oestrogeen in de microgynon 50 zit maar weer minder progestageen dan de microgynon 30.

    Ik zou het nog eens bespreken met de huisarts. Ik heb jarenlang met volle tevredenheid een Mirena gebruikt. Dan heb je geen gedoe met je theofylline.

    Groeten,
    Anne
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    #6
    Ik slik al jaren de pil en ben ingesteld op de theofylline terwijl ik de pil slikte dus ik heb er nooit gedoe mee gehad. Mijn theofyllinespiegel is aan de veilige kant dus ik verwacht niet dat dat nu problemen oplevert maar ik kan het volgende week wel even bespreken met de longarts.

    Hoe denk jij te weten dat de doorbraakbloedingen niet door de theofylline in combinatie met de pil komen en dat een andere pil niet zou helpen terwijl mijn huisarts dat wel denkt?
  • Anne parachuteAnne parachute Gebruiker
    #7
    Hoi Daantje,

    De pil heeft wel invloed op hoe snel jij de theofylline afbreekt maar de theofylline heeft geen invloed op de pil. Theofylline geeft ook geen doorbraakbloedingen als bijwerking.

    De details over jouw doorbraakbloedingen lijkt mij prive en meer iets voor jou en je huisarts. Vaak is het zo dat doorbraakbloedingen bij de pil te maken hebben met progestageen. En in de microgynon 50 zitten juist minder progestageen dan de microgynon 30 en dat helpt meestal niet bij doorbraakbloedingen.

    Ik ben een Brits opgeleide apotheker dus het is mijn vak ;-)
    Groeten,
    Anne

    PS prednison en hoog gedoseerde inhalatie corticosteroïden kunnen wel doorbraakbloedingen als bijwerking geven
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Mijn longarts wist niet of het kwaad kon met mijn theofyllinespiegel maar hij dacht dat als de apotheek er niets over gezegd had, dat het geen kwaad kon. Als ik het zeker wilde weten, moest ik de apotheker nog even contacten.

    Zal je andere opmerkingen onthouden voor als dit niet werkt. Bedankt voor het meedenken in elk geval! Ik gebruik wel 4x2 pufs Foster 100/6 per dag, weet niet of dat al zo hoog gedoseerd is dat het dit soort klachten kan geven.
  • Anne parachuteAnne parachute Gebruiker
    Hoi Daantje,

    Vier keer per dag Foster lijkt mij veel en onhandig. Er is ook Foster 200

    800 beclometason per dag lijkt me niet heel waarschijnlijk dat dat de bloedingen veroorzaakt maar niet onmogelijk.

    Groeten
    Anne
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    #10
    Foster 200 is 200/6
    Is dus minder dan 2× foster 100 want dat is 100/6
Log in of Registreer om te reageren.