Longfunctietest mislukt..

21-02-2018 om 14:52 uur

Ik kom net terug van de praktijkondersteuner van de huisarts. Heb een longfunctietest gehad, omdat ik wat klachten heb en familie met inspanningsastma.
De test verliep niet zo soepel. Ik deed dus die neusklem op en het buisje in mijn mond. Maar dat vond ik allemaal zo benauwd, na een paar seconden moest ik de neusklem afdoen, anders zou ik in paniek raken. (Bij de tandarts, met allerlei apparatuur in mijn mond, moet ik ook altijd m’n best doen niet in paniek te raken) Ik mocht de test zonder neusklem doen. De eerste keren haalde ik geen piek in de uitademing. Dit lukte uiteindelijk toch drie keer wel. Toen kreeg ik de medicatie, 4 pufjes. Beetje vies, maar ik mocht erna wat water drinken. (Ik weet het, ben soms een zeikerd) Erna 10 minuten wachten en toen weer het ademen in het buisje. Het lukte niet en de vrouw die de test afnam merkte dat ik te moe werd. Nu moet ik wachten op een telefoontje van de huisarts. Ik hoop niet dat het over moet, maar ik vrees van wel.. Komt dit vaker voor en wat kan de oorzaak zijn? Ik heb trouwens ook veel last van een slijmbrok in m’n keel, die erger wordt door spanningen. Van de test werd ik best gespannen..

Login of registreer om te reageren
22-02-2018 om 09:21 uur

Beste zeeuwsemeid,

Vervelend dat de test niet goed is gelukt. Zo’n test kan inderdaad heel vermoeiend zijn en dat je zo gespannen was werkt meestal ook niet mee dan. Als het over moet scheelt het misschien wel dat je het nu al een keer gedaan hebt en weet wat je kunt verwachten. Bij de tandarts lukt het je ook om je paniek onder controle te houden.

Met de test wordt vastgesteld hoe de conditie van je longen is. Er wordt bepaald hoeveel lucht je kunt verplaatsen. Op die manier kan de doorgankelijkheid van je luchtwegen bepaald worden. Als je uitblaast zonder neusklem houdt je je neus automatisch ook wel dicht, maar met lukt het beter.

Voor wat betreft het brokgevoel. Misschien dat je door de spanning bepaalde keel- en halsspieren aanspant. Als die spieren gespannen blijven, kan dit tot gevolg hebben dat een brok in de keel gevoeld wordt. Een logopedist met specifieke ervaring kan met gerichte technieken de spieren in het hoofd/halsgebied behandelen, waardoor de spanning afneemt.

Sterkte als het over moet. Misschien helt het als je iemand meeneemt.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren