Erg moe

20-02-2018 om 09:22 uur

Hallo allemaal,

Vraag;
De laatste paar weken is mijn Acos eindelijk een beetje onder controle en dus probeer ik elke keer met sporten of andere bezigheden mijn grenzen wat te verleggen en tijdens die bezigheden gaat dat naar omstandigheden redelijk goed, echter na een uur of 2 stort ik letterlijk in van vermoeidheid.

Graag hoor ik jullie ervaringen na inspanning.

Alvast bedankt voor jullie feetback.

Boemer

Login of registreer om te reageren
20-02-2018 om 10:02 uur

Hallo boemer, ik heb ook copd en astma, al heeft de copd de overhand.
Ik herken het zeker, de moeheid, ben je 2 uur dan intensief bezig met iets zoals sport?
Dan zou ik vaker pauzes inlassen, ik kan zeker geen 2 uur inspanning leveren meer.
Ik moet heel vaak pauzes nemen, niet altijd erg lang, soms maar 5 minuten.
Dan zorg ik dat mijn hartslag weer normaal wordt en/of saturatie.
De moeheid ervaar ik het eerst in mijn benen en ook armen, soms als ik iets hoog moet pakken lukt het gewoon niet, t is een naar gevoel, soms doen armen en benen pijn van de moeheid.
Af en toe over je grens gaan is niet erg want anders weet je nooit je grens.
Maar te vaak is roofbouw plegen op je lichaam, echt instorten van moeheid is een teken dat je echt te veel doet of te lang doorgaat zonder pauze.
Succes en sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren
20-02-2018 om 13:00 uur

Hoi Jolien, dank voor je feedback.

Ik sport 2x per week aangepast 3 kwartier bij de fysio en probeer thuis te wandelen of sporten op de loopband of crosstrainer, dan wel het huishouden of andere klussen.

Ik sport hooguit 3 kwartier en andere activiteiten max een uur. Dit kan ook visite met praten zijn en ongeveer 2 uur daarna begint de vermoeidheid toe te slaan en dat duurt tot zeker halverwege de volgende dag.

Aangezien ik nu pas een jaar bekent ben met copd en vanaf afgelopen oktober is dat bijgesteld naar Acos ben ik nog steeds vechtende om beter te worden, dan wel het onder controle te krijgen.

Heb er nu uiteindelijk ook mijn baan mee verloren, wat ook mijn passie was/is.

Dat ik een longaandoening heb , is door mij, hoe lastig en vervelend dat soms is, geaccepteerd, maar die vreselijke vermoeidheid vind ik het ergste.

Login of registreer om te reageren
20-02-2018 om 15:28 uur

Ik snap je heel goed, de benauwdheid en vermoeidheid samen zorgt dat je veel niet meer kunt.
Je baan verliezen en alles wat dit meebrengt is al erg genoeg en we willen altijd vooruit
Ik zit momenteel ook in een periode dat ik al moe ben alleen van douchen en aankleden, alleen bij jou trekt het niet weg lijkt wel.
Ik heb het al heel lang en mij is verteld dat als ik te moe wordt, echt teveel doe of te weinig pauzes neem.
Het gebeurt mij ook geregeld dat ik toch te lang doorga.
Al weet ik dat meer pauzes moeten, ook na visite of bij het huishouden, het is lastig als je even iets af wilt hebben.
Als ik bijvoorbeeld het bed heb opgemaakt dan moet ik al bijkomen, ik hang overal in huis uit te puffen na elk klusje, het vervelende is alles duurt dan zo lang.
Zoals jij het omschrijft duurt de moeheid wel erg lang, ik gebruik sinds een tijd vit D ivm botontkalking maar vit d tekort kan ook vermoeidheid geven en spierpijn.
Ik zou het toch eens met je longarts bepraten,vooral omdat je zolang daarna zo moe blijft.
Sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren
21-02-2018 om 10:37 uur

Hallo Jolien, nogmaals dank voor je bericht, daar kan ik wat mee en ik moet toch volgende week weer voor controle naar de la dus zal het haar vragen.

Reuze bedankt

Login of registreer om te reageren
21-02-2018 om 10:48 uur

Graag gedaan Boemer, zo helpen we elkaar een beetje voort.
Mijn longarts zegt ook geregeld, we moeten soms verder kijken dan alleen copd of astma, het gevaar schuilt erin om daar alles onder te brengen.
Zo word ik geregeld door gestuurd naar cardioloog om te kijken komt het niet van het hart af de klachten, ook o.a vit D of B controle wordt geregeld gedaan, bloeddruk enz.
Nu heb ik wel na een prednison kuur dat ik erg lang en echt erg moe blijf, dat noem ik altijd resetten van mijn lichaam, die moet t dan weer zelf doen zonder de pred.
Meer onderzoek lijkt mij altijd goed, vooral de vitamines, dat is met een bloedtestje al duidelijk.
Sterkte , ik hoop dat ze iets kan betekenen voor je, groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
21-02-2018 om 14:36 uur

Ps, nog gefeliciteerd met je verjaardag gisteren

Login of registreer om te reageren