Mica

16-02-2018 om 22:10 uur

Hallo,
Ik zit nu sinds een maand of 3 met geirriteerde longen. Ik heb jarenlang gerookt, ben ondertussen al 6 jaar gestopt. Maar mijn longen voelden aan of ik 3 pakken zware shag op 1 dag heb opgerookt.
Ik maak zelf waxmelts. Dat zijn een soort van kaarsjes zonder lont, met geurolie erin. Die doe je in een oliebrander, de boel warmt op, en je huis gaat lekker ruiken. Ik doe dit sinds 2013 en nog nooit problemen gehad. Ik maak alleen hele kleine hoeveelheden.
Tot ik vanuit china mica had besteld. Die zou geschikt zijn voor kaarsen stond op de site, dus ook voor waxmelts.
Niet dus. Ik kreeg vrij snel irritaties aan mijn longen tijdens het testen. Maar ik dacht op dat moment dat ik verkouden aan het worden was. Ik verwachte namelijk niet dat het van mijn waxmelts kwam, en mica zou geen kwaad moeten kunnen, tenzij je heel veel van de stof zelf inademt. Dat is niet gebeurd, want ik neem wat mica tussen mijn duim en wijsvinger, en dat is het. Maar goed, ik heb dit een uur of 4 ingeademt. De duur van een theelichtje
Een verkoudheid zette niet door, dus ik kreeg het vermoeden dat het misschien toch aan mijn melts lag. Gevraagd aan een paar mensen of ze het wilden testen, die kregen dezelfde problemen. Die hebben natuurlijk wel meteen de boel uitgezet en gelucht op aanraden van mij toen ze last kregen.
Ik twijfelde waar het nou precies aan lag, dus ik heb melts gemaakt met gewoon geurolie, en met alleen mica. Het lag dus aan de mica, want de boel begon meteen weer erger te irriteren toen ik die brandde.
Naar de huisarts geweest, die heeft geluisterd naar mijn longen, en er was eigenlijk niks te horen.
Flixotide diskus 500 gekregen en die haalden wel de scherpe randjes ervan af. I.p.v. dat ik het gevoel had dat ik zware shag rookte heb ik nu het gevoel dat ik 3 pakken sigaretten achter elkaar heb opgerookt. Blijft irritant dus.
Mijn longfuntie is ook achteruit gegaan, daar hoef ik geen test voor te doen, dat merk ik zonder ook wel. Het is niet heel dramatisch, maar ik merk het wel.
Vandaag weer naar de huisarts gegaan en hij kon gewoon niks voor me doen. Ik had volgens hem al 1 van de zwaarste puffers. Dus eigenlijk voor niks geweest.
Nu hoop ik eigenlijk dat jullie misschien weten of er nog iets aan te doen is. En of ik gewoon pech heb en ik hier gewoon de rest van mijn leven mee opgescheept zit.
Alvast bedankt.
Groetjes Marcella

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-02-2018 om 09:27 uur

het lijkt me toch slim eens longfunctie onderzoek te doen om te kijken hoe het nu is en om het te kunnen vervolgen.
Uiteraard lijkt het goed tot nader orde de prikkels van buiten af, bv kaarsjes branden etc., te beperken. flixotide kan effect hebben , dat kan een aantal weken duren.
wanneer je alle prikkels vermeden hebt en flixotide enkele weken goed gebruikt en toch nog klachten houdt is dat reden voor verder onderzoek. Je kan dan denken aan een longfunctie onderzoek bijvoorbeeld.
Dit is op basis van de informatie die ik zo lee.s
sterkte

Login of registreer om te reageren
21-02-2018 om 21:25 uur

Mijn dokter was niet zo enthousiast met vervolgonderzoeken. Maar ga binnenkort eens een second opinion vragen bij mijn andere arts. Die is wat doortastender. Bedankt voor uw antwoord.

Login of registreer om te reageren