Benauwdheid na 9 maanden roken (bronchitis)

16-02-2018 om 09:54 uur

Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb me geregistreerd omdat ik met het volgende zit:
Ik ben 20 jaren oud en als kind is er bij mij bronchitis geconstateerd. Ik ben 1 keer als klein kind om 1 uur 'snachts naar het ziekenhuis gebracht vanwege enorme benauwdheid. Ik moest toen aan een pufje en mijn moeder is daarna accuut gestopt met roken. Ik heb later nog meerdere avonden veel moeten stomen i.v.m. erge benauwdheid.

Ik rook sinds mei 2017 af en toe, en sinds afgelopen september zo'n 20 sigaretten per dag. Vertel me maar niet dat dat dom is, ik weet het en ik heb er nu best veel spijt van en probeer te stoppen.

Gistermiddag rookte ik mijn e-smoker en een sigaret en stapte ik de trein in, toen ik opeens heel benauwd werd. Mijn vader moest me tegemoet komen fietsen toen ik uit de trein kwam omdat ik bang was dat ik anders niet thuis zou komen. Ik heb ruim 15 keer gegaapt in 5 minuten en moest vlak voor ik thuis was stoppen vanwege duizeligheid.

Toch heb ik vandaag weer gerookt en meteen was ik weer benauwd. Nadat ik vanmorgen rookte het gevoel dat ik door een rietje adem en ook nu, na het roken van zowel e-smoker als sigaret word het weer erger. Na inspanning (lachen, hoesten of traplopen) krijg ik minder lucht. Traplopen is al ruim anderhalve maand een probleem. Ik ren namelijk de trap op en ben dan meteen helemaal buiten adem. Ook dit word erger.

Ik weet dat ik moet stoppen. Dat besluit heb ik ook genomen nu, maar weet iemand wat dit kan zijn? Ik lees op internet over dit soort klachten na jaren roken...

Groeten,
Jonne

Login of registreer om te reageren
16-02-2018 om 10:32 uur

Even een afspraak maken met de huisarts is het beste.
Sterkte en beterschap.

Login of registreer om te reageren
16-02-2018 om 10:47 uur

Klinkt als acute bronchitis. Richting huisarts bij Pa achter op de fiets.
Ik weet niet wat voor type e-sigaret (damper) je hebt en wat voor liquid je daarin stopt?
In dampliquid zit oa. propyleenglycol (PG) en dat is een stof die nog wel eens luchtwegirritaties wil geven bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Verder is het een volkomen onschuldig goedje.
Als het goed is moet op het flesje de verhouding PG/VG staan.
Je zou een liquid kunnen kopen waar minder PG in zit en meer VG (Vegetarische Glycerine). bv. 30/70 of zelfs 100% VG. VG is zachter van smaak maar geeft minder throat hit.

Login of registreer om te reageren
16-02-2018 om 10:55 uur

Ben nu op mijn werk. Krijg het onderhand wel behoorlijk benauwd. Ik ga de huisarts zo eens bellen ;)

Login of registreer om te reageren
16-02-2018 om 11:14 uur

Ze hadden bijna pauze dus ze was behoorlijk kort. Ik kan nog redelijk normaal praten dus omdat ik niet benauwd klonk mag ik vanmiddag even terugbellen.

Login of registreer om te reageren
16-02-2018 om 12:16 uur

De dokter heeft een pufje voorgeschreven. Bedankt allemaal voor de hulp en reactie's!

Login of registreer om te reageren