De Limburger van vandaag

15-02-2018 om 09:46 uur

In De Limburger van vandaag lees ik, dat er in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam, Arnhem, Den Bosch en Utrecht vandaag verkeersborden worden geplaatst die waarschuwen voor ongezonde lucht. De borden zouden geel zijn met de tekst: Let op! Ongezonde lucht! In het midden zou een driehoekig verkeersbord te zien zijn met daarop een auto die een zwarte wolk uitlaatgas produceert.
Het plaatsen van de borden is door Milieudefensie geïnitieerd en is het startsein voor een jaar lang actie voor gezonde lucht.
Ik vind het fijn, dat er nu dan weer eens gewezen wordt op andere vervuilers dan alleen de rokers en de tabaksindustrie.

Maar ontkomen aan ziektes kunnen we nog steeds niet wanneer de lucht enkel gezuiverd wordt van deze ziekmakende vervuilers voor luchtwegproblemen. Zo ging ik gisteren even wandelen in een klein bosje in de buurt, waarachter wat velden zijn. Hier zag ik schapen grazen en moest gelijk denken aan het mogelijke gevaar voor Q-koorts. Het blijkt namelijk, dat er nog steeds eigenaren van schapen en geiten zijn, die hun dieren niet of niet-tijdig inenten. En dan te bedenken, dat een aantal jaren geleden een herder met zijn kudde langs mijn huis getrokken was en dat midden in de stad! Of het griep-virus, of...ga zo maar door.

Login of registreer om te reageren
15-02-2018 om 10:10 uur

Oh ja, er schiet me ook nog te binnen, dat ik het steeds vaker zie gebeuren, dat supermarkten bakken en braden in de winkel...

Login of registreer om te reageren
15-02-2018 om 10:32 uur

Nu lees ik nog in de krant, dat er wetenschappelijk bewijs is, dat er een relatie bestaat tussen slecht eten en kanker.

Login of registreer om te reageren
21-02-2018 om 13:29 uur

Nog even zo enkele gedachten van mij:
Wat als we als embryo reeds de aanzet tot longziektes hebben gekregen? Puur vanwege het feit, dat onze moeder blootgesteld was aan vervuilde lucht? En zij op haar beurt weer bij haar moeder? En dan was het vroeger ook nog zo, dat de moeders zich van alles moesten ontzeggen tijdens de zwangerschap terwijl er over de vaders niets gezegd werd. Moeder was altijd de zondebok. Zou dat tegenwoordig ook nog zijn?
Misschien is de aanzet reeds als embryo gebeurd, of als jong kind? Net zo als bij huidkanker: wanneer je in je jeugd blootgesteld bent aan verbranding van de huid, kun je op latere leeftijd huidkanker krijgen. Ook doden als gevolg van huidkanker komen steeds meer voor.

Login of registreer om te reageren
25-02-2018 om 15:15 uur

Hoi Anita2

Het leven zit vol gevaren ook in deze moderne wereld waar we wonen.
Maar het kan altijd beter of slechter zijn
Dat geld voor alle mensen waar ook ter wereld. L-)

Login of registreer om te reageren
25-02-2018 om 16:21 uur

Tsja, ..... op pakjes sigaretten staat: Roken is dodelijk, stop nu.

Maar eigenlijk is leven gewoon dodelijk. Stop nu? Natuurlijk niet!

Destijds na de ramp in Tsjernobyl werd voorspeld dat er over -tig jaar heel veel gevallen van kanker zouden zijn, als gevolg daarvan.
-Tig jaar verder, veel mensen met kanker. De oorzaak wordt overal gezocht, behalve bij Tsjernobyl!

Het enige dat je zeker weet is dat je geboren bent en leeft. Hoe, wanneer en waaraan je zult sterven weet niemand.

Login of registreer om te reageren