Nieuwsbericht Longfonds in De Limburger van heden

07-02-2018 om 12:49 uur

Ik las het volgende nieuwsbericht in De Limburger vandaag:

De luchtkwaliteit is in een op de zeven Nederlandse huizen het grootste deel van de dag onvoldoende als gevolg van schadelijk fijnstof.
Het Longfonds meldt dat op basis van onderzoek door Blauw Research.
Fijnstof is een verzamelnaam voor allerlei zwevende minuscule deeltjes, die diep in de longen kunnen doordringen. In huis komen de deeltjes vrij door onder meer bakken en braden, het branden van kaarsen of de open haard. Ook komen er fijnstofdeeltjes van buiten naar binnen.
Concentraties
Volgens de onderzoekers zijn in vrijwel alle huizen verhoogde concentraties fijnstof gemeten. "Veel Nederlanders weten niet dat zij in huis vervuilde lucht inademen en dat dit kan leiden tot gezondheidsklachten. Te veel fijnstof, onvoldoende luchtverversing, vochtproblemen en schimmel, lijken op het eerste gezicht niet zo schadelijk, maar kunnen leiden tot vermoeidheid, benauwdheid, infecties aan de luchtwegen en op lange termijn longziekten als astma en COPD'', aldus het Longfonds
.

Bron

Ik kan de luchtkwaliteit in mijn omgeving niet beheersen, ik word er moedeloos van. Wil ik de lucht in huis verversen, dan haal ik de vieze buitenlucht weer naar binnen: ik woon in de stad en in mijn omgeving is er veel verkeer.
En dan wordt er gesproken over de boosdoener: tabak?? En worden die fabrikanten aangeklaagd...hoe zit dat dan met die andere vervuilers, zoals de auto-industrie?
En om het dan maar ook even over de andere veroorzakers van verslavingen te hebben, zoals bijvoorbeeld de alcohol-producenten of de gokwereld, of de snackwereld...die maken mensen toch ook ziek? Gaan we die nu ook aanklagen?
Ik heb het idee, dat mensen de wereld willen beheersen.. maar dat dat niet mogelijk is...Misschien moeten we terug naar het tijdperk van Adam en Eva en die appel laten hangen...

Login of registreer om te reageren
08-02-2018 om 10:49 uur

ik loop tegen hetzelfde aan ik ben anderhalf jaar geleden verhuisd en sinds een jaar heb ik al 4 keer een kuur prednison gehad, ziekenhuis gelegen met longaanval. ik woon nu tegenover het AMC met de snelweg dicht bij dan weet je het wel in het complex waar ik woon is de lucht absoluut niet goed plus dat ze bij alle ingangen buiten roken dus je moet je door de rook heen worstelen. ik ga maar kijken naar een woning in een dorp denk ik

Login of registreer om te reageren
08-02-2018 om 12:15 uur

Ik ben opgegroeid in een buitenwijk van een dorp. Er liep een doorgangsweg langs het huis, dus veel verkeer. Aan de overkant van de straat was een weide, daar graasden koeien en er waren nog meer grazende koeien in de buurt. Ook hield iemand een paar deuren verder varkens en paarden. De weide aan de overkant grensde aan de snelweg Geleen-Heerlen. Mijn vader hield postduiven en stookte een kachel met hout. Hij rookte en wij, de kinderen, rookten vanaf onze pubertijd ook. De aanhang kwam er daarna nog bij. In die tijd waren er grote familie's, zo ook bij mij thuis. Met verjaardagen was het huis blauw van de sigarettenrook, de sigaretten stonden toen nog in een glas op tafel. Een km van het huis verwijderd, fokte iemand kippen of iets dergelijks.
Vanaf mijn 23ste ben ik wat meer in het centrum gaan wonen, kreeg daar een huurwoning bij een doorgaande weg.
Fijn, dat je de mogelijkheid hebt dan om je woonplek te kunnen bepalen, ik kan dat niet. Maar of je in een dorp nu zoveel beter af zult zijn? En als je al zo ziek bent en afhankelijk van het openbaar vervoer, de bussen zijn nogal een probleem in de dorpen. En is er wel een supermarkt in de buurt?

Login of registreer om te reageren
08-02-2018 om 19:03 uur

En ik hoor mensen wel eens zeggen: ik wil een hutje op de heide..
Ik kijk graag reisprogramma's op tv. Vorige week zag ik een reis van Floortje Dessing naar iemand in Alaska of zo, die een huis had gebouwd op een schitterende plek aan het einde van de wereld. Prachtig uitzicht, volledige afzondering, met een auto of zo kon je niet tot bij hem komen, alleen lopend. Boodschappen in huis halen betekende zo'n 4 á 5 uren lopen..
Gezonde lucht. Dan denk ik, ja, dat is mooi als je jong en gezond bent...maar wat als je ziek wordt? 112 zal niet zo snel bij je zijn..

Login of registreer om te reageren
08-02-2018 om 20:04 uur

Woon de helft van het jaar op een redelijk afgelegen plek in Zweden. Leven, voedsel, gezondheidszorg krijgen een totaal andere betekenis. Zo hebben wij een kleine basis apotheek, behoorlijk verdovende middelen en zelfs hechtdraad. Je kan altijd een medicus consulteren via de telefoon of radio en je hebt bijna alles bij de hand om die medische adviezen op te volgen. Je moet eventueel bereid zijn vind ik om zelfstandig eventueel medische handelingen uit te voeren. Nu is mijn partner ook verpleegkundige dat scheelt ook heel veel.

De 112 is goed geregeld ook op afgelegen plekken, natuurlijk zijn de aanrijtijden langer maar valt reuze mee. Dichtst bijzijnde winkel is 40 kilometer verderop. Dichtst bijzijnde medische post zo een 30 min rijden. Dichtst bijzijnde ziekenhuis is een kleine 100 kilometer.

Er is een grote sociale gemeenschapszin bij iedereen in de omgeving waarbij iedereen altijd voor elkaar klaar staat als je iemand belt staan ze altijd klaar om te helpen en zo snel mogelijk staan ze voor je deur.

Wil je meer weten ik schrijf al paar jaar onder de topic Zweeds plekje

Login of registreer om te reageren
08-02-2018 om 22:14 uur

Maar.....hoe interessant ook. Wat heeft dit allemaal met fijnstof in het binnenklimaat te maken?

Login of registreer om te reageren
09-02-2018 om 14:08 uur

Balling, fijnstof komt ook van buiten naar binnen. We hebben het over het verkleinen van de hoeveelheid fijnstof, die door de buitenlucht naar binnen komt, de voor- en nadelen van een verhuizing naar een schoner gebied.
Ja, Marcus, het zal zeker helpen als je een partner hebt en nog meer, als die ook nog verpleegkundige is. Dan zullen we maar hopen, dat die partner niet in de positie komt, dat die door ziekte en/of verdovende middelen niet meer in staat is adviezen op te volgen...of niet meer de kracht (geestelijk en lichamelijk) heeft om je in geval van nood te kunnen helpen...of jij je partner..
En die gemeenschapszin? Die kan volledig omslaan, wanneer iemand zijn partner verliest en gezien wordt als mogelijke bedreiging voor het eigen huwelijksgeluk van de anderen. Of wat te denken van de afhankelijke positie waar je als alleenstaande dan in terecht komt? Er zijn altijd mensen in die gemeenschap, die misbruik maken van een afhankelijk iemand...in een afgelegen gebied misschien nog eerder/vaker.

Login of registreer om te reageren
09-02-2018 om 16:14 uur

Het klopt dat er overal problemen zijn met vervuilde lucht, we kunnen er jammer genoeg niet aan ontsnappen.
Maar je moet tabak toch ook zeker niet gaan minimaliseren, en het vergelijken met de andere genotsmiddelen die verslavend werken is hier ook niet op zijn plaats vind ik.
Als iemand naast mij massa's alcohol drinkt, is dat heel ongezond voor de persoon zelf, en het is zeker niet fijn voor de mensen in de familie van die persoon.
Maar hoe veel die persoon naast mij ook drinkt, het beïnvloedt mijn gezondheid niet.
Maar mensen die roken in mijn omgeving beïnvloeden mijn gezondheid wel. Dat is een groot verschil met die andere dingen, door te roken breng je de gezondheid van anderen in gevaar.
Ik heb nooit gerookt, en ik heb longkanker. Ik zal nooit weten wat de oorzaak is, misschien uitlaatgassen van voertuigen of van de industrie, houtkachels, of van sigarettenrook. Ik weet dat mensen die roken dat niet graag horen, maar het is wel de realiteit.

Login of registreer om te reageren
09-02-2018 om 17:05 uur

Dag IlseB,
Daar hadden we het hier over: ontsnappen aan vervuilde lucht is mogelijk (misschien niet voor iedereen), maar denk je dan ook aan de nadelen van de nieuwe omgeving? De uiteindelijke keuze moet ieder voor zich maken natuurlijk.
Ik minimaliseerde tabak niet, maar vind wel, dat er zo veel nadruk op tabak ligt dat de andere vervuilende factoren naar de achtergrond worden verdrongen, zoals de auto-industrie. Jij wilt niet, dat iemand jouw gezondheid schaadt? Ik vraag me af, waar je die persoon naast je vindt, die rookt en geen familie is... Op het terras? Hoe ben je dan daar gekomen? Je hebt dan je eigen gezondheid geschaad door naar buiten te gaan...vervuilde lucht. Bovendien loopt je gezondheid in de omgeving van een persoon die drinkt, ook gevaar, die kan zo maar uit het niets agressief naar je worden. Hoeft die overigens niet eens voor te drinken, mensen kunnen uit het ogenschijnlijke niets agressief worden. En jij ging naar buiten? Nog afgezien van de vervuilde lucht, kun je ook blootgesteld worden aan een aanrijding of een aanslag. Blijf je dan voortaan thuis? Ook thuis gebeuren veel ongelukken. En hoe ga je dan naar het ziekenhuis? Met een vervuilende auto, zodat je de gezondheid van anderen schaadt?
Ik vind maar zo: we maken ons allemaal schuldig aan de vervuilde lucht en dan moet je niet de schuld in de schoenen schuiven van de roker, die er niets aan kan doen, dat hij verslaafd is geraakt door de tabaksindustrie en bovendien niet alleen verantwoordelijk is voor de vervuilde lucht..
Misschien moet je je eens verdiepen in verslavingen en ontdek je, dat zelfs jij ergens aan verslaafd bent. En dan moet je daar eens mee proberen te stoppen, met jouw verslaving, wellicht dat je dan meer begrip kunt opbrengen voor rokers.
Spijtig voor je, dat je longkanker hebt.

Login of registreer om te reageren
09-02-2018 om 18:12 uur

Ik ga een heel eind met je mee @Anita2
Dit soort onderzoekjes en acties voor media-aandacht zijn behoorlijk gratuit en voornamelijk bedoeld om de eigen organisatie weer eens in een goed daglicht te plaatsen. Aan de essentie van hoe luchtvervuiling wordt veroorzaakt en wat eraan te doen, wordt geheel voorbij gegaan.

Ik heb jarenlang gerookt en ben in staat geweest om na talloze pogingen middels dampen (e-sigaret) voor goed te stoppen. Omdat ik zo verbaasd was dat het zo makkelijk ging, heb ik mij verder verdiept in het fenomeen en de tegenstelling met roken. Dan kom je vanzelf in aanraking met wetenschappelijke onderzoeken over de algemene schadelijkheid van stoffen die vrij komen bij verbranding.

Nu ben ik niet zo groen angehaucht, laat staan links maar in deze sta ik vierkant achter de wil om te komen tot een energietransitie naar minder schadelijke energiebronnen. Of dat dan per se moet gebeuren met middeleeuwse technologieën als windmolens laat ik even in het midden. Slimmer lijkt het mij om meer modernere manieren toe te passen als thorium- en fusiereactoren maar ook simpelere zaken als aardwarmte.
Helaas zien we over de hele linie van het beleid een zekere luiheid om echt door te pakken met deze moderne technologieën en kiest men liever voor een behoudende aanpak die wel voor de burger zeer belastend is. Niet alleen in luchtkwaliteit maar ook in lastenverzwaring. Wat dat betreft komen er waanzinnige verhogingen aan van 3 tot 5x de huidige prijs van energie. De prijs van stroom zal over 5 jaar voor 90% bestaan uit...............belasting.

Login of registreer om te reageren
09-02-2018 om 19:27 uur

Dag Anita,
ik wist vooraf dat ik zo een soort van reactie ging krijgen, veel mensen die roken reageren zo.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen de mensen. Ik weet ook dat veel mensen op jonge leeftijd beginnen roken zijn toen men nog niet wist dat het ongezond was, ze zijn er gewoon ingerold.
Maar als ik naar de voetbalmatch van mijn zonen ga kijken, met de fiets trouwens, zorg ik toch dat ik genoeg afstand neem van mensen die roken, ook al zijn dat heel goede vrienden.
Ze begrijpen dat heel goed, en als de sigaret gedoofd is kunnen we weer naast elkaar staan en verder babbelen.
Ook op een terras zal je me niet meer vinden als roken er toegelaten is, dan geniet ik wel op het terras in mijn tuin.
Ik reageerde op de reactie die jij zelf had gegeven op het artikel, waar je het roken gelijkstelde aan andere verslavingen, en daar ben ik het niet mee eens. Maar, niet alle mensen denken hetzelfde natuurlijk.
Ik had al gezegd dat ik niet weet wat de oorzaak is, maar de ongezonde dingen die een oorzaak kunnen zijn probeer ik te vermijden, en rokerslucht inademen is er daar één van.
Ik ga hier nu niet opnieuw op reageren, want dan kunnen we uren doorgaan en daar lossen we niets mee op.

Login of registreer om te reageren