Eosinofielen verhoogd

06-02-2018 om 17:15 uur

Ik zal de vraag proberen kort te houden.

Wie is er bekend met verhoogde eosinofielen en vanaf welke verhoging kan dit tot astmatische problemen leiden?

Gisteren op de poli geweest met onze zoon van 1,5 jaar (uitgebreide pulmonale voorgeschiedenis, lijkt nu op early onset astma). Ik vroeg iets over zijn lab (waardoor de longarts dus moest kijken). Nu lees ik in de digitale overdracht naar het tweede ziekenhuis dat betrokken is bij onze zoon, dat hij eosinofilie heeft. Terwijl dit om labuitslagen gaat van bijna een jaar geleden, voor gisteren is hier nooit iets over gezegd. Ik krijg nu sterk het gevoel dat er nooit serieus naar deze uitslagen is gekeken en dat de longarts ze gisteren per toeval zag toen ik ernaar vroeg. Immers, waarom wordt het dan nu bijna een jaar lager genoemd in een overdracht?

De waarde eosinofielen was verdubbeld ten opzichte van de maximale normaalwaarde op zijn leeftijd. Zou dit tot zijn continue astmatisch klachten kunnen leiden?

Ik ga deze week sowieso het ziekenhuis bellen om opheldering te vragen. Maar ik wil me eerst even rustig voorbereiden

Login of registreer om te reageren
12-02-2018 om 23:08 uur

Beste Kim,

Heel goed om het ziekenhuis te bellen en vraag vooral naar uitleg en opheldering! Zeker doen en vraag vooral naar de longarts of kinderarts! Wat akelig voor zo'n klein jongetje. Wat naar een uitgebreide pulmonale voorgeschiedenis.

Eosinofielen zijn witte bloedcellen en dat daar meer van in het bloed zitten kan heel veel oorzaken hebben. Bij Astma kunnen er meer eosinofielen in het bloed zitten maar ook bij allerlei allergieën, bij worminfecties, bij reuma, bij huidziektes, bij bloedziektes en nog veel meer oorzaken. Dus alleen een hoge waarde in het bloed geeft niet zo veel informatie over wat er met je zoon aan de hand is.

Als bij hem astma is vastgesteld (al weet ik niet hoe ze dat doen bij zo'n klein jongetje) en hij heeft ook nog veel eosinofielen in zijn bloed zegt dat iets over zijn soort astma en ook iets over welke behandeling hem mogelijk het beste gaat helpen.

Sterkte met je zoon
Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren