Vandaag diagnose Astma

02-02-2018 om 13:33 uur

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag na vele onderzoeken de diagnose Astma gekregen. Ik had bij de longfunctietest een verschil van 18% met en zonder medicijn.

Ik gebruik de puf sowieso 3x per week voor het sporten en daarom heb ik nu van de longarts een oranje puf gekregen en neusspray omdat ik al 3 maanden een verstopte neus heb.

Deze medicijnen heb ik nu:

- Salbutamol: alleen als ik benauwd ben of als voorzorg voor het de training of wedstrijd
- Flixotide: 2x per dag 2 pufjes. Hier ga ik morgen mee starten
- Mometasonfuroaat: 1x per dag 2 spuitjes per neusgat. Als het beter gaat 1x per dag 1 spuitje per neusgat.

Over 6 weken moet ik terug naar de longarts om te bespreken hoe het gaat en een kleine longfunctietest.

Zijn er mensen die ervaring hebben met die neusspray?

Groetjes,
Claudia

Login of registreer om te reageren
12-02-2018 om 23:24 uur

Beste Claudia,

Ik heb ervaring met al jouw medicijnen. Ik heb in de loop der jaren vele neussprays geprobeerd en ik vind zelf de mometason het prettigste qua smaak. Maar ja over smaak valt niet te twisten! Ik vind zelf die het minst vies. Alle neussprays met een ontstekingsremmer (corticosteroid) helpen mij prima. Ik hoop dat het jou ook goed helpt. Ik heb er meer lucht door en dat is zeker met sporten erg fijn.

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
22-02-2018 om 12:26 uur

Hoi Claudia,

Ik gebruik ook mometason en heb nooit meer een verstopte neus meer gehad. En dat is wel fijn omdat ik een Cpap heb voor mijn slaapapneu waar door ik door een neusmasker moet ademen tijdens het slapen. :)

Login of registreer om te reageren