Astma niet behandelen?

01-02-2018 om 13:14 uur

Begin vorig jaar is bij mij als "bijvangst" door de longarts vastgesteld dat ik (een lichte vorm van ) astma heb. Ik ben toen begonnen met Foster Nexthaler.Na enkele maanden gebruik waren de te meten waarden een stuk beter. Vanwege de bijwerkingen ben ik onlangs met de medicatie gestopt. Echte aanvallen heb ik in de afgelopen 40 jaar misschien maar 2 รก 3 keer gehad.Ik ben nu 68. Nu de vraag: Wat kunnen op termijn de gevolgen zijn van het niet behandelen van astma?
Moustiek

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-02-2018 om 15:10 uur

Eigenlijk zij er drie zaken van belang bij behandeling van astma: 1. uw klachten (met name kortademigheid en hoesten) 2. het voorkomen van aanvallen 3. voorkomen dat de longfunctie achteruit gaat.
Bij alle drie speelt medicatie een rol. Als u geen of weinig klachten heeft, zelden aanvallen heeft en de longfunctie is goed, hoeft u niet perse medicatie te gebruiken op uw leeftijd. Daar doet u dan geen kwaad mee. U kan ook kiezen voor medicatie waarbij er geen bijwerkingen zijn, maar wel maximaal resultaat. Daarvoor zijn heel veel mogelijkheden.

Login of registreer om te reageren