Klaplong en last na operatie

01-02-2018 om 09:02 uur

Hoi!

Begin januari kreeg ik een klaplong, die is met een drain verholpen (duurde twee weken). Maar vorige week ging het opnieuw mis. Nu is de long afgelopen dinsdag via een VATS geplakt. Heb nog last van narcose (suf enzo), maar door de verdoving in mijn rug weinig pijn. Geen luchtlekkage, alleen wat wondvocht. Wel een heel naar gevoel in mijn zij naast de drainingang als ik beweeg. Het idee dat iets van de long beweegt, borrelt of verschuift. Hoelang houden dit soort pijntjes aan? En is het normaal dat je erg onrustig bent dat er weer iets gebeurd bij die long als je zulke dingen voelt?

Groetjes

Login of registreer om te reageren
17-02-2018 om 12:47 uur

Hoi steefie,

In oktober en in november heb ik ook een klaplong gehad. De tweede keer is de long geplakt. Ik herken het borrelen en het verschuiven, vooral tijdens het bukken. Dit borrelen ging na een paar weken over. Wel heb ik nog steeds een soort gevoel van kneuzing. Ik vergelijk het ook wel met de zwangerschap waarin ik bij ons tweede kind duidelijk haar voetje tegen de onderste rib voelde schoppen.
De onzekerheid herken ik ook. Zomaar ben je van de een op de andere dag patiënt omdat je zonder aanleiding een klaplong krijgt. Ik ben inmiddels ruim twee maanden verder en nog steeds houdt het me elke dag bezig. Iedereen zegt dat je de tijd moet nemen en moet luisteren naar je lichaam. Eigenlijk wil je gewoon horen hoelang het duurt voordat je weer functioneert zoals dat voor de klaplong was. Ik geloof helaas dat we daar geen duidelijk antwoord op zullen krijgen. Veel sterkte en ik wens je veel vertrouwen!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-02-2018 om 15:16 uur

De ingreep is nog heel recent, dus dan kan u nog van alles voelen. Met name het longvlies is heel gevoelig, daar bevinden zich veel zenuwen. De echte pijn neemt vrij snel af. Bij een deel van de patiënten doven alle pijntjes en sensaties geleidelijk uit in de loop van een paar maanden. Wel hoor ik van veel patiënten dat de behandelde kant altijd wat anders blijft aanvoelen.

Login of registreer om te reageren
13-01-2020 om 12:51 uur
Reactie op Longarts R. Djamin

De ingreep is nog heel recent, dus dan kan u nog van alles voelen. Met name het longvlies is heel gevoelig, daar bevinden zich veel zenuwen. De echte pijn neemt vrij snel af. Bij een deel van de patiënten doven alle pijntjes en sensaties geleidelijk uit in de loop van een paar maanden. Wel hoor ik van veel patiënten dat de behandelde kant altijd wat anders blijft aanvoelen.

Dat borrelen en schuiven hoort dat ook bij je herstel dan.. ik heb steeds top klaplongen die met rust moeten herstellen.. maar ik wordt onzeker door het geborrel en krijg nu bij deze keer paniekaanvallen door hartkloppingen en misselijk ...morgen CT scan ben benieuwd

Login of registreer om te reageren
13-01-2020 om 14:19 uur

@Chantal2133 , de longarts antwoordt meestal maar 1 maal op een vraag, je kunt het beste je eigen vraag stellen onder het topic:vraag het de deskundigen.
Deze oude vraag staat nu op beantwoord en komt dan niet meer onder ogen vd longarts.
Hoop dat het lukt en de longarts snel antwoordt, sterkte hoor!

Login of registreer om te reageren