Waar rook is: De macht van de tabaksindustrie

12-01-2018 om 16:45 uur

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/documentaires/waar-rook-is-de-ma…

Ik ben geschrokken van deze rapportage. Je ziet dat de NEN normen (wetgeving) geschreven wordt door de tabakslobby. Ook zie je dat Europarlementariërs de woorden van tabakslobby herhalen in een democratisch debat. Zover je nog kunt spreken van een eerlijke democratie! Wat mij verbaasd is dat er geen acties komen tegen deze misstanden. Ook vraag ik me af of de presentatrice geen gevaar loopt met deze blootlegging. Als je ziet hoe het er in buitenland aan toegaat?

Ik vind dat KWF en het Longfonds n.a.v. deze uitzending hierop vol moet inzetten! Weg met de tabakslobby! Hoeveel spreektijd krijgen de tabakslobby bij de politici? En hoeveel spreektijd krijgt het Longfonds? En naar welk verhaal wordt uiteindelijk daadwerkelijk geluisterd?

Login of registreer om te reageren
15-01-2018 om 09:29 uur

De macht van de tabakslobby is inderdaad groot. Het heeft onze voortdurende aandacht.

Democratie betekent ook dat (euro)parlementariërs spreken met mensen/organisaties die informatie en een mening hebben.
Ook wij spreken met de politiek, samen met KWF en Hartstichting. Ook in Brussel, wanneer daar aanleiding voor is. En dan samen met veel internationale partners. Parlementariërs hebben behoefte aan informatie uit de maatschappij.

Maar wat betreft tabakslobby zijn er wel degelijk regels.
Er is een internationaal verdrag dat zegt dat de tabaksindustrie geen invloed mag hebben op het gezondheidsbeleid. De Nederlandse overheid (ministers en ministeries) houden zich hier inmiddels redelijk aan. Maar het is eigenlijk onmogelijk om Kamerleden te verbieden met bepaalde partijen te spreken. Maar wij weten dat de leden van de Tweede Kamer steeds minder spreken met de tabaksindustrie.

Overigens is er een website die de tabaksindustrie nauwlettend volgt: http://www.tabaknee.nl/ Over de tabaksindustrie en haar kompanen.

Met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren