Afvallen na prednison

11-01-2018 om 07:10 uur

Hallo allemaal

Mijn astma is erg instabiele en heb daardoor o.a veel prednison gebruikt de laatste maanden.
Ik ben in 1,5 maand 10 kg aangekomen ongeveer. Mijn kuur duurt nog 6 dagen.
En ik heb echt niet heel ongezond gegeten of elke x aan vreetbuien toegegeven.

Ik baal er ontzettend van.
Gister heb ik mijn koffer voor vakantie ingepakt en paste Veel kleding niet meer, zat te strak. En Als ik in de spiegel kijk walg ik er van.
Vooral mijn gezicht en buik zijn toegenomen.

Ik ga zo de huisarts bellen voor een verwijzing naar een dietiste.

Iemand ervaring hiermee?

Grtn

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 08:18 uur

Ja hoor, ik :-)
Ben ook via de dietiste 10 kg afgevallen. Moet nu regelmatig een paar weken volgens schema van dietiste eten om niet weer due teveel aan kilos erbij te krijgen.

Trouwens, boos zijn op jezelf is wel heel streng naar jezelf, jij kan er toch niets aan doen dat je veel pred nodig hebt? Ik zou zeggen, wees wat liever voor hezelf.
(Al snap ik goed dat leuk heel anders is)

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 08:19 uur

Trouwens, tijdens kuren of ziek zijn mag ik niet afvallen.

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 09:55 uur

Hoi Marisje87,

Komt bekent voor, maar bij van andere medicijnen.
(Martizapine)
Een diëtist helpt altijd, maar heeft tegen mij gezegd dat ik door moest gaan met mijn dieet en veel water drinken, zodra je stopt met de medicijnen zullen de kilo’s ook weer verdwijnen, maar het is erg moeilijk om te doen.
Af en toe in de tussentijd wandelen helpt ook.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 10:27 uur

Ook hier voller geworden door de vele prednison, ik vind wat voller zelf niet zo erg maar het ziet er anders uit, het is echt opgeblazen zijn.
En indd vooral romp/buik en gezicht.
Het is ook vervelend en naar.
Maar wees indd niet te streng voor jezelf, zoals emsepems al zegt, je kiest er niet voor om ziek te zijn.
Succes bij de dietiste en geniet vooral van je vakantie!

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 11:18 uur

Nee klopt dat ik er niet voor kies. Maar het is zo frustrerend. En dan krijg je ook nog reacties van anderen op de gewicht.....

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 11:28 uur

Ik snap dat best, alleen probeer het van je af te zetten.
Andere mensen hebben altijd wel een mening of kritiek.
Ik ben dan best wel bot en zeg;ik heb nog wel een doosje prednison over, wil je ze ook proberen en kijken of jij niet aan komt....
Het leven is geen wedstrijd, al lijkt het wel soms, wie is de mooiste, slankste enz enz. Mensen zijn soms zo oppervlakkig en kijken niet verder dan wat ze zien
Sterkte, koppie omhoog en laat je niet gek maken.
Geniet vooral van je vakantie! Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 13:10 uur

Dank je wel.
Zal mijn best doen ;)

Er is gewoon zoveel onwetendheid.
Ook omdat veel niet zichtbaar is.

Login of registreer om te reageren
11-01-2018 om 13:59 uur

Klopt! Mensen snappen vaak niet wat een longziekte inhoudt en wat alle medicijnen doen.
Maar jij weet het en snapt het en daar gaat het om, het zegt meer over hen dan over jou.

Login of registreer om te reageren
31-01-2018 om 12:08 uur

Hoi Marisje,

Ik word ook dikker van de prednison en ook van de hoge dosering inhalatie steroïden. Door de wisselende doseringen verandert mijn figuur ook steeds. Heel frustrerend! En hoe meer prednison of steroïden hoe meer zin ik krijg in eten... het is oneerlijk. En een rot bijwerking!
Het is bij mij ook vooral mijn romp. Mijn benen zijn dunner geworden.
Bewegen helpt natuurlijk maar ja dat is dan juist niet mogelijk. Ik ben vooral erg blij met de fysiotherapie. En ik heb een hondje genomen. Dan moet ik toch bewegen al is het dan op een heel laag niveau.
Verder eet ik zo veel mogelijk (magere) eiwitten en hou ik bij wat ik eet in een app. Dan zie ik of ik voldoende eiwit eet en hoeveel calorieën. Dat helpt mij om minder te eten en te snoepen.
En ik heb allemaal nieuw ondergoed en kleding gekocht. Heb nu verschillende maten in mijn kast hangen

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
05-02-2018 om 18:23 uur

Hoi,
Ik loop ondertussen al 4. Jaar bij een dieetiste. Was 20 kilo afgevallen maar door weer veel prednison weer 10 aan gekomen. Nu na de bronchiale thermoplastiek, weer volop aan het sporten en MN dieet van de diëtiste weer aan gescherpt.

Succes... Gaat je vast lukken .

Groetjes leonie

Login of registreer om te reageren