Vraag over weersituatie: mist

22-12-2017 om 07:32 uur

Het is de laatste tijd vaak mistig en ik merk dat ik meer last heb van mijn astma. Afgelopen nacht heb ik slecht kunnen slapen omdat ik om de zoveel tijd wakker werd van het hoesten en het benauwd zijn. Ik neem dan Ventolin. En daarnaast nog 2 keer per dag 2x Symbicort voor de langere termijn. Maar nog steeds heb ik er veel last van. Komt dat echt door het weer? Of kan dat niet de oorzaak zijn en moet ik verder zoeken?

Login of registreer om te reageren
22-12-2017 om 11:10 uur

Ja hoor, t kan prima van hetvweer komen. Maar ook een allergie voor de kerstbomen en alle open haaarden kunnen mee spelen.
Mag je medicatie omhoog doen? Doen. En anders even overleggen met je huisarts

Login of registreer om te reageren
22-12-2017 om 12:37 uur

Oh, mist is inderdaad heel vervelend! Ventolin helpt bij mij goed, hopelijk bij jou ook.

Login of registreer om te reageren
03-01-2018 om 16:50 uur

Bedankt. :) Het was even minder maar tweede kerstdag toch op de EHBO geweest omdat het niet goed ging. Toen een vernevelaar gehad en dat werkte heel fijn. Het gaat nu stukken beter! En de mist is gelukkig weg, haha.

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 09:06 uur

Mist is vaak het gevolg van luchtverontreiniging. Ik heb het afgelopen jaar een logboek bijgehouden over mijn benauwdheid om een idee te krijgen wat nu voor mij trickers zijn. Een collega wees mij op www.luchtmeetnet.nl en het knmi heeft overzichten van luchtvochtigheid, temepraturen e.d.
Wat opvallend was dat als ik geen verklaring kon vinden waarom ik nu ineens weer benauwder was, dat op het luchtmeetnet een piek van verontreiniging te vinden was op die datum. Maar ook omslag van het weer, overgang in temperaturen zijn van invloed. Extra Salbutamol werkt even, maar is natuurlijk een noodoplossing.
Vakanties op hoogte in schone lucht brengen je longen tot rust, dus minder irritatie en dan kun je veel meer. Zodra ik weer terug ben in Nederland, nemen de irritaties in mijn longen jammer genoeg weer toe. Afgelopen september drie weken naar Oostenrijk geweest en was letterlijk een verademing, totdat het begin te sneeuwen en de houtkachels massaal aangingen. Ook is vuurwerk rond de jaarwisseling funest voor mensen met astma.

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 09:24 uur

Heb ook veel last gehad, en was ook bezorgd. Blij te horen dat het dus echt door de mist kan komen.

Login of registreer om te reageren
14-02-2018 om 12:45 uur

Bij mij ook veel meer klachten bij mist en miezerig weer maar ook bij stoom bij het strijken dus.....vocht

Login of registreer om te reageren
15-02-2018 om 21:43 uur

Deze pagina is gemaakt door een lid van dit forum wellicht heb je er iets aan.

Login of registreer om te reageren
16-02-2018 om 11:52 uur

natuurlijk kun je last krijgen van je longen door het weer. Mist bijvoorbeeld ontstaat makkelijk als het niet zo hard waait. En als het niet zo hard waait blijft verontreinigde lucht op dezelfde plek hangen en als er dan steeds meer bijkomt door verkeer, verwarming etc, loopt de concentratie vuil snel op.
Op mijn iPhone heb ik een app 'Air Matters'. Ik vind 'em veel beter dan die van het RIVM (Luchtkwaliteit). In Air Matters kun je ook de concentratie van allergische stoffen zien.
Soms is er dan op een bepaald meetstation heel veel vervuiling en in de meetstations er om heen niet. Als ik dan kijk met mijn weerapp waar het waait en waar niet, zie ik dat er op zo'n plek met veel vervuiling vaak weinig wind is. En als jij nu precies daar woont of op bezoek bent krijg je er last van.

Wat je kunt doen in zo'n geval is om met je longarts of huisarts te overleggen of je dan als je het benauwd krijgt, meer corticosteroïd mag puffen. Afhankelijk van de ernst 2 tot 4 maal de dagdosis (verdeeld over de hele dag niet in een keer!) mag nemen. Zodra de lucht schoner is stop je er dan weer mee. (of als je benauwdheid weg is neem je minder)

Login of registreer om te reageren
20-02-2018 om 20:50 uur

Ja @Eva1986 het komt echt door de mist. Ik merk het zelf heel erg en reageer dan ook meer en sneller, ondanks de vele puffers die ik standaard neem. Zulke dagen blijf ik zo veel mogelijk binnen om mijn longen niet te veel te belasten.

Login of registreer om te reageren
19-03-2018 om 14:19 uur

ik heb ook altijd last van mist en nevel en als het regent dan slaap ik slecht neem meestal ventolin in en dat help. :x

Login of registreer om te reageren