Vroeg uit bed

11-12-2017 om 09:01 uur

Weer zo n ochtend vroeg uit bed omdat je om half 5 erg benauwd wakker wordt
En als ik dan na 1 uur weer gewoon adem kan halen ga ik niet meer naar bed.
Omdat ik dan bang ben dat ik het weer krijgt.
Dit wilde ik even vertellen misschien weet iemand hier iets op
Krijg steeds adviezen en die doe ik ook.
Groetjes Nel

Login of registreer om te reageren
11-12-2017 om 09:51 uur

Ellendig Nel, een oplossing heb ik niet, ik herken het wel dat benauwde wakker worden.
Ik ga dan overdag wat vaker even op de bank liggen,dan doe ik kleine dutjes en neem daarvoor mijn puf in.
Je wordt er zo moe van en dat kun je net niet gebruiken.
Sterkte,Jolien

Login of registreer om te reageren
11-12-2017 om 10:58 uur

Misschien nog een simpele tip om minder benauwd te worden in bed, je hoofdeinde hoger maken zodat je niet plat ligt. Als ik plat lig krijg ik het ook benauwd, maar door mijn hoofdeinde hoger te hebben is het beter

Login of registreer om te reageren
11-12-2017 om 14:38 uur

Mijn hoofdeinde van me bed staat al hoger
Maar het benauwd zijn is er toch en als ik ga puffen word het nog erger.
Maar de fysio gaf me een tip dat ik dat moest doen door eerst me ademhaling goed te krijgen en dan 2puffen te doen en dan 10 min wachten en dan de ventolin te doen
En dat gaat redelijk goed .
Want ik blijf het eng vinden dat benauwde en je word er moe van .
Gr Nel

Login of registreer om te reageren
12-12-2017 om 02:11 uur

Hoi Nel
T klinkt makkelijke dan het is, maar het helpt denk ik ook om benauwdheid minder eng te vinden. Waar ben je precies bang voor als je benauwd bent? T helpt denk ik om met meer realistische gedachten naar ademnood te kijken dan (alleen) met angst.
Natuurlijk voelt het onprettig en is het akelig, maar -raar gezegd- niet elke aanval is levensbedreigend (ga ik van uit, omdat dat alleen in specifieke gevallen zo kan zijn). Als je s nachts met benauwdheid wakker wordt is dat heel akelig maar niet meteen t ergste wat je kan overkomen...begrijp je wat ik bedoel? Niet bagatelliseren maar t ook niet erger maken dan het is...
Hopelijk helpt je dat ook n stukje...!

Login of registreer om te reageren
12-12-2017 om 06:56 uur

Edelweiss heeft wel gelijk, angst kan je soms met rede overwinnen. Maar bedenk wel dat angst een oerinstinct is en dat benauwd wakker worden direct al voor paniek kan zorgen. Dan sta je meteen al 0-1 achter. Overdags als je al wakker bent is het gemakkelijker om de angst weg te rationaliseren. Wat zou helpen is een puffer met uitgestelde werking, die pas een paar uur na inname gaat werken. Of zo’n middel bestaat weet ik niet. Weet de longarts geen oplossing?

Login of registreer om te reageren
12-12-2017 om 09:00 uur

De longarts heb ik het nog niet aangevraagd ga ik beslist wel doen
Want dat benauwd zijn s nachts en dan het gevoel hebben dat je niet meer oplucht kan komen is niet fijn
Dat bezorgd ook de angst dat je stikt
Overdag is gevoel er niet maar dan is alles ook weer anders
Groetjes Nel

Login of registreer om te reageren
12-12-2017 om 12:56 uur

De nachten zijn ook akelig donker!!

Misschien kan je je longarts vragen hoe reeel de kans is dat je stikt als je je zo benauwd voelt.
Misschien kan hij je ook beetje geruststellen.
Tis sowieso goed om met je artsen te bespreken waar je je zorgen over maakt.

Sterkte hoor!!

Login of registreer om te reageren
12-12-2017 om 13:27 uur

Lieve Nel, ik herken die angstige gevoelens ook hoor. Ik ga weleens naar bed als ik het licht benauwd heb, maar doe dan geen oog dicht. Ik hoor mezelf dan piepen of ik hoor het reutelen, hoesten helpt niet, water drinken ook niet en dan ga ik er maar uit. Soms loop ik snachts een wasje te vouwen of zoek de tijdschriften en kranten uit, als ik maar iets afleidends heb.
Angst om te stikken is een oergevoel, ik denk dat iedereen het heeft in meer of mindere mate.
En snachts lijkt alles meestal veel enger dan overdag. Iedereen lijkt te slapen en dan voel je je ook alleen.
Wat Edelweiss zegt zou ik echt doen, met de dokter praten. Soms is dat al afdoende om je ergste angst weg te halen. Sterkte!!

Login of registreer om te reageren
12-12-2017 om 19:51 uur

Het is herkenbaar Nel!! Tijdens mijn opname, gelukkig alweer een tijd geleden, was mijn benauwdheid voor even minder door de verneveling maar...zodra die terug kwam wilde ik gaan lopen over de gang. Wegvluchten. Bizar want ik wist wel dat het daarvan niet minder werd...maar ja dat gevoel. Later tijdens de profocatietest toen mijn luchtwegen dichtgeknepen werden...sloeg ik hard op de behandeltafel schoot naar achteren en keek als een wild dier om mij heen. Toen riep de onderzoekerster.....rustig niet in paniek raken ik geef je medicijnen.

Pas na een tig aantal aanvallen wist ik het te handelen. Kreeg ik vertrouwen in mijn anticiperingsvermogen. En wist ik goed te handelen.

De sleutel voor mij lag in kennis over en inzicht krijgen in de ziekte, het verloop en hoe mijn lichaam reageert. Daarvoor heb ik gesprekken gehad met arts, consulent fysio, ervaringsdeskundige en mijnastmaonline.

Sindsdien vind ik een aanval vervelend maar kan hem uitzitten.

Ik wens je iig veel succes want je zo voelen allerminst leuk!!!

Login of registreer om te reageren