vermoedelijk PH

09-12-2017 om 12:47 uur

Goedenmiddag.

Ik zou graag een vraag willen stellen ivm de onderzoek voor eventuele PH die bij mij word gedaan doormiddel een hartkatheteriesatie.
Ik maak mij er erg zorgen over en zou graag wat verduidelijking willen hebben.

Al vanaf jongs af aan(9 jaar) heb ik erg veel last van extrasystolen (hartoverslagen)en druk op de borst. ik heb daarbij ook al behoorlijk wat cardiologen versleten en werd altijd na een holterkast onderzoek,fietstest,ECG en echo weer naar huis gestuurd omdat ik een kern gezonde jonge man zou zijn die niks mankeerd( ben momenteel 30)
Nu echter begin ik er soms ook behoorlijk licht in mijn hoofd bij te worden,een soort van nog net niet flauwvallen.
Heb 3 weken geleden weer dezelfde testen gehad,en dit keer bleek dat mijn rechter hartkamer vermoedelijk ietsjes vergroot was.
En mijn longdruk 48mm kwik bedraagde!
(Dit hebben ze geconstateerd met de ECG) Ik doe aan bodybuilding en heb ook totaal geen last van van kortademigheid en vermoeidheid.
Mijn vraag is dus,wat zou dit kunnen zijn?
Zou ik in een vroeg stadium van PH kunnen zitten?
Of zou dit ook andere oorzaken kunnen hebben?

Hardstikke bedankt alvast!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-12-2017 om 10:45 uur

Het zou inderdaad een vorm van pulmonale hypertensie(PH) kunnen zijn. De verhoogde druk in de longslagader zal niet met een ECG maar met een echo zijn vastgesteld. Om het echt te meten moet er eigenlijk een (rechts) catheterisatie via de bloedvaten plaats vinden.
Er zijn echter ook andere mogelijkheden. Op grond van deze gegevens zouden bijvoorbeeld ook longembolieën (stolsels in de bloedvaten van de long) uitgesloten moeten worden. Ik neem aan dat de cardioloog het netjes gaat uitzoeken en ik hoop voor u dat het allemaal blijkt mee te vallen.

Login of registreer om te reageren
11-12-2017 om 13:30 uur

Sorry het was idd met de echo haha.
Maar hardstikke bedankt R.Djamin voor je antwoord!! ;)

Login of registreer om te reageren
17-12-2017 om 04:57 uur

Hoihoi r djamin.
Het was een vernauwde longklep.
Nogmaals bedankt voor de info,het was een stuk voor mij die ik kon uitsluiten

Login of registreer om te reageren