longontsteking

09-12-2017 om 06:37 uur

Beste,

Ik heb nadat ik een aantal weken terug een verkoudheid heb gehad een longontsteking opgelopen. Hiervoor afgelopen woensdag naar de HA gegaan na een verschrikkelijke nacht( benauwd,kortademig,koorts enz). Na wat testjes bij de HA, erachter gekomen ik een longontsteking te hebben opgelopen. Heb nu een antibiotica kuur voor 7 dagen (amixicilline)en ben er gelijk mee moeten starten op de woensdag. Op dag 2 werd het beter, minder koorts en minder hoesten alles werd rustiger. Maar sinds einde dag 3 weer veel meer hoesten, ook snachts( hoort het erbij?). Longen kraken nu ook sinds dag 3 zo nu en dan, voor het starten met de ab eigenlijk niet.
Koorts is zo goed als weg, bij dag 2 al, 37.3 a 37.4.
Ga nu de 4e dag in van mijn kuur.

Wat ik dus lastig te bepalen vind is. Als ik mijn kuur af heb hoe weet ik nu of mijn longontsteking over is? En niet net zoals met mijn verkoudheid? Die ervoor zorgde ik 3 weken later een longontsteking had. Voelde me namelijk prima na mijn verkoudheid, maar toch blijkt zo te zijn er iets achter te hebben gebleven.

Vriendelijke groet,

Flexy

Login of registreer om te reageren
09-12-2017 om 07:49 uur

Foto nadat je ab kuur af is? Doen ze roch niet zomaar?
Heb voor de kuur starte ook geen foto laten maken. HA zei dat het wel duidelijk was dat ik een longontsteking had. Zowel aan mijn gesteldheid als bij het luisteren etc dus een foto was niet nodig. Snel starten met AB zei ze was wel nodig

Login of registreer om te reageren
09-12-2017 om 15:33 uur

Mijn huisarts laat standaard een longfoto maken na een doorgemaakte longontsteking. Als hij zeker wist dat je longontsteking had, hoeft het niet persé. (dus bij diagnose) Het gebeurt wel vaak, maar meer als bevestiging, of als h.a. twijfelt.
Als je nu al begint op te knappen betekent dit hoogstwaarschijnlijk dat je de goede a.b. kreeg. Maar je bent nog niet beter hoor! Herstel staat sowieso 6 weken voor.

Login of registreer om te reageren
10-12-2017 om 08:46 uur

Vraag me eigenlijk nog iets af. Ben nu op dag 5 van mijn antibiotica. Heb nog steeds flinke klodders groen slijm, af en toe een beetje rood. Hoesten is minder dat wel, dat ik snel moe ben snap ik ook. Benaiwdheid is anders nu. Het wordt allemaal rustiger.

Als ik na mijn 7 daagse kuur nog groen slijm ophoest wil dat dan zeggen de bacterie nog niet helemaal weg is? Of gaat dit minder worden de dagen erna?

Greetz Flexy

Login of registreer om te reageren
10-12-2017 om 10:30 uur

@Flexy
Wat je vraagt ligt bij iedereen weer nét iets anders. In ieder geval je AB kuur helemaal afmaken en bij je vervolgafspraak bij de HA een verse klodder van dat groene slijm in een steriel potje meenemen. De HA kijkt dan of er nog bacteriën in zitten. Zo’n potje kan je bij de apotheek halen of soms ook wel bij de assistente van de HA. Van tevoren even aan de HA melden dat je slijm meeneemt, dan kan ze zonodig extra tijd reserveren.

Login of registreer om te reageren
11-12-2017 om 08:50 uur

Flexy, mooi dat je al zoveel goede suggesties kreeg. Bespreek je zorg met je huisarts, deze zal je dan verder adviseren.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren