Voorstelrondje

08-12-2017 om 00:16 uur

Mijn naam is Jeroen, 30 jaar oud en eigenlijk nog nooit met astma in aanraking geweest dus om het maar zo te zeggen alles is nieuw voor mij :P

Voor een jaar of 16 geleden is er ooit eens hooikoorts op komen zetten en daar is het tot een maand of 3 geleden bij gebleven.
Voor een maand of 3 terug is het dus eigenlijk begonnen...zeurende pijn in de oren, af en toe een rauwe keel. Dan weer last, dan weer niet. Paar weken later ben ik verkouden geworden en ik weet van mezelf, als ik verkouden ben word ik standaard ziek (beide oren ontstoken, bijholtes ontstoken, voorhoofdsholtes ontstoken, het hele rijtje).

Naar de huisarts geweest en een antibioticakuur mee gekregen. Eerder was het zo dat ik er dan met een dag of 4 af was maar deze keer dus niet. Er bleef maar groene rotzooi uit m'n neus komen, de ontstekingen gingen niet weg en ik bleef me maar ziek voelen. Zaterdags werd ik plotseling benauwd, maarja maar eerder bronchitis gehad, kuur afgemaakt en maandags opnieuw naar de huisarts. De benauwdheid bleef bij vlagen maar aanhouden maar niks wat niet te overzien was.

Toch wilde de huisarts een allergietest laten doen. Gewoon, voor de zekerheid. Wat daar dus uit kwam had ik zeer zeker niet verwacht:

- beuken
- grassen
- kruidpollen
- schimmels
- huisstofmijt
- honden
- katten

De eerste 3 was ik uiteraard al mee bekend door de hooikoorts, de andere kwamen nogal rauw op m'n dak vallen.

Vanaf de huisarts doorverwezen naar de KNO-arts (tegen de benauwdheid had ik ondertussen al salbutamol mee gekregen van de huisarts). Na de eerste keer meteen al desloratadine tabletten en fluticason neusspray voorgeschreven. Verschillende onderzoeken gehad, conclusie na 4 ziekenhuisbezoeken...chronische rhinitis.

In de tussentijd alweer 2x bij de huisarts geweest en nou wil het toeval dat ik dus ook een keer bij de waarnemend arts ben geweest. Die wou me dus eerst doorsturen naar de longverpleegkundige voor een longfunctie en om te stoppen met roken. Nee...een pakje shag in 2 dagen schijnt niet bepaald te helpen haha. Ik snap best dat 1 of 2 weken wachttijd vrij redelijk is maar ik kon pas 23 januari (!!) terecht. Eerst ben ik er maar akkoord mee gegaan, maar hoe langer ik nu onderweg ben hoe benauwder ik met iedere aanval word.

Afgelopen dinsdag dus opnieuw naar de huisarts en die heeft me nu doorverwezen naar de longarts waar ik dus aankomende donderdag (14 december) al terecht kan voor een onderzoek.

Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen. Weken in die onzekerheid zitten word je echt niet beter van. Je weet dat er iets is, je weet niet wat en je gaat aan jezelf twijfelen op een gegeven moment. Vooral als je een week geen last hebt en het dan toch ineens weer in volle vaart erin knalt.

Ook het uitvoeren van m'n hobby staat de laatste tijd op een wat lager pitje. Trombone en euphonium spelen gaat vrij lastig zonder lucht.

Ik zal eraan proberen te denken jullie op de hoogte te houden over de uitslag aankomende donderdag.

Groetjes Jeroen

Login of registreer om te reageren
08-12-2017 om 10:51 uur

Ten eerste welkom op dit forum, Jeroen.

Ten tweede: Die mag je zelf invullen maar die weet je dus al. Dat geef je zelf al aan, haha.
Ik zou dat zeker doen. Het zal in eerste instantie misschien niet zoveel helpen maar op de lange termijn kun je er alleen maar baat bij hebben. Hulp en hulpmiddelen zijn er daarvoor in alle soorten en maten te verkrijgen.
Succes.

Login of registreer om te reageren