Bij toeval ontdekt, vlekje op long na CT scan

29-11-2017 om 20:20 uur

Hallo, bij toeval is er bij mij een vlekje ontdekt op een Ct scan, ik doe nl mee met onderzoeksprogramma Lifelines en was uitgenodigd om een Ct scan van hart en longen te maken in het kader van vroege aanwijzingen van long-hart en vaatziekten. Bij de eerste ct scan was er iets ontdekt op de longfoto, vervolgens werd ik doorverwezen voor verder onderzoek en heb ik vandaag opnieuw een Ct scan laten maken met contrastvloeistof. De uitslag kreeg ik een uur later en mijn longarts kan mij niet vertellen wat het is. Er is een doorzichtige witte vlek te zien (dit is geloof ik gunstig want massieve dicht vlekken kunnen duiden op kanker..). Hij vroeg mij of ik longontsteking heb gehad ivm litteken weefsel, heb ik niet gehad, ik heb verder ook nergens last van, ik hoest niet heb geen pijn en ben niet benauwd, ik ben wel een ex roker maar al 18 jaar van het roken af, ik ben 51 jaar. Ik krijg nu een oproep voor een pet scan om te zien of de witte vlek ook actief is.
Mijn vraag is; wat zou dit eventueel kunnen zijn? Kanker kan ik mij eigenlijk niet voorstellen maar wat voor opties zijn er dan nog? Het houdt me nl wel bezig, vooral de onzekerheid van het niet weten..

Alvast bedankt voor uw reactie!

Login of registreer om te reageren
29-11-2017 om 21:01 uur

Ik begrijp dat je je nu wel zorgen maakt.
Ik duim voor een goed resultaat!

Login of registreer om te reageren
29-11-2017 om 21:49 uur

Ik ben geen arts maar bij mij werd op een röntgenfoto ook een doorzichtige verdichting gezien. Verschillende scans waaronder CT en PET lieten littekenweefsel zien, wat volgens mijn longarts het gevolg is van een eerdere longontsteking. Maar ik herinner me geen longontsteking, wel een periode van hoesten met een branderig gevoel in mijn longen waarvoor ik niet naar de huisarts ben geweest. Het is dus heel goed mogelijk dat je ooit in het verleden wel degelijk een longontsteking hebt gehad, zonder dat te weten. Als het inderdaad littekenweefsel is dan kan dat verder geen kwaad. Het zit er wel, maar doet niets. Ze willen nu natuurlijk alles uitsluiten, vandaar die PET. Dus er is op dit moment nog geen aanwijzing voor iets ergs. En mocht dat toch zo zijn dan zijn ze er in ieder geval erg vroeg bij, wat natuurlijk erg gunstig is. Even de scan afwachten dus.

Login of registreer om te reageren
29-11-2017 om 21:58 uur

De longarts vroeg idd naar longontsteking, heb dit niet gehad naar mijn weten maar een flinke griep heb ik een aantal jaren terug wel gehad, zat misschien ook hoesten bij maar ik herinner me het niet echt meer.....bedankt voor je reactie, hopelijk is het zoiets :)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-11-2017 om 15:38 uur

Deze niet solide afwijkingen, dat begrijp ik namelijk uit je verhaal, heten ook wel ground glass opacities.
Indien het wordt gevonden en de PET niet opneemt bestaat er een protocol waarbij het met intervallen vervolgd wordt.
Afhankelijk van een aantal factoren (oa emfyseem, geslacht, wel/niet roken, welke kwab, eerder kanker zelf gehad ) is de kans op kwaadaardigheid uit te rekenen: dit bepaalt ook het beleid.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
30-11-2017 om 17:01 uur

Veel vakjargon, als ik het goed begrijp wordt met "de pet niet opneemt" bedoeld dat de niet solide afwijking niet actief is op de pet scan? En de factoren tussen haakjes bepalen of iets kwaadaardig kan zijn of niet, een soort van afvinken....

Login of registreer om te reageren
30-11-2017 om 18:54 uur

Ik vermoed dat met de Pet niet opneemt wordt bedoeld dat als het niet te zien is op de pet-scan. Als het echt kwaadaardig weefsel is zie je dat op een pet-scan.
Ik heb longkanker, en ook al ben ik een niet-roker, toch vermoedde de arts al dat het kwaadaardig was bij de ct-scan, het was zeker geen doorzichtige vlek.
Het is goed dat ze de verdere onderzoeken doen, dan heb je zekerheid. Hopelijk valt het resultaat mee, en maakte je je zorgen om niets. Maar je bent er dan zeker op tijd bij.

Login of registreer om te reageren
01-12-2017 om 14:08 uur

Ik herken wat Dr. van Tilburg zegt. Mijn longarts doet preventief periodieke controles en als er geen veranderingen worden gezien dan wordt de interval tussen de controles steeds langer. Ik ben nu van een halfjaarlijkse controle overgegaan op een jaarlijkse. Wat de anderen zeggen klopt ook. Op een PET-scan blijkt onmiddelijk of er wel/niets aan de hand is. In geval van “wel” volgen er nadere onderzoeken, waarmee de artsen dan een beleid samenstellen. En in tegenstelling tot vroeger is het beslist niet meer zo dat een oplichtende PET per definitie fataal is. Afwachten dus maar. Overigens begrijpen we je zorgen, ook ik heb stijf gestaan van doodsangst die later onterecht bleek.

Login of registreer om te reageren
01-12-2017 om 15:38 uur

Bedankt voor je reactie, ik ben er wel vrij nuchter onder, ik heb 13 dec de pet scan aangezien ik volgende week met vakantie ben :) 18 dec de uitslag dus dan weten we meer.. voor als nog ga ik uit van een goede uitslag en mocht het toch anders zijn, dan zijn we er vroeg bij zoals ze dan zo mooi zeggen :)

Login of registreer om te reageren