Zere longen

28-11-2017 om 15:59 uur

Recent uitgebreid onderzocht.
Longen klinken prachtig schoon. Toch 'voel' ik mijn longen bij diep doorzuchten. En heb ik bij inspanning verhoogde hartslag. Het doorzuchten gaat soms ook wat moeilijker. Zere longen vertaald zich eigenlijk meer naar geprikkelde longen. Het gevoel doet mij enigszins denken aan mijn jonge jaren dat ik veel bronchitis had. Echter ik ben nu 46 jaar en heb nooit meer klachten gehad tot de afgelopen maand. Er is overigens goed mee te leven, voel mij niet echt ziek, anderzijds ervaar ik er wel een soort uitputting van. Het is niet zoals het moet zijn. Ik 'voel' mijn longen continu ook bij ontspanning. Heb geen slijm, of gepiep. Ze klinken, zo zegt de huisarts, geruisloos. Nauwelijks een hoestprikkel, alleen bij heel diep doorzuchten en dan ook niet altijd. Spieren rondom longen zijn wel wat pijnlijk en stijf. Ik weet niet zo goed wat en of ik hier wat mee moet. Kun je gewoon last van je longen hebben een tijdje, zonder dat er echt sprake is van slijmvorming of hoesten? En hoe lang mag / kan zoiets duren? Ik ben een redelijke hypochonder, dus ben snel bang voor ernstige dingen.
Alvast bedankt voor antwoord.

( Het is overigens wel zo dat astma/ allergisch astma sterk in de famillie zit. Beiden dochters als ikzelf ook erg allergisch. Beide dochters puffen met flixotide. Ik heb echter met name neus en ogen. Longen doen soms beetje mee.)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-12-2017 om 09:22 uur

Zere longen hoor ik vaker van mijn patienten die astma hebben. Andere aanwijzingen voor astma zijn veel bronchitis als kind, allergie met neusklachten en astma in de familie. Het is zeker de moeite waard om de huisarts te vragen om een longfunctie test om te kijken of u astma heeft.

Met vriendelijke groet, Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren