Hoi. Mijn naam is Iris

25-11-2017 om 16:06 uur

Hallo allemaal,
Ik wil mij even voorstellen. Ik ben Iris, 48 jaar en ruim 5 jaar geleden is bij mij de diagnose astma vastgesteld.
Voor zover ik mij herinner ben ik altijd gevoelig op mijn luchtwegen geweest. Op 5-jarige leeftijd zijn mijn keelamandelen verwijderd (gepeld of geschild, dat weet ik niet). Ik weet dat ik regelmatig last heb gehad van mijn keel, regelmatig moest hoesten bij verkoudheden, maar de hoest ging uiteindelijk altijd weer over.
Ruim 6 jaar geleden kreeg ik weer een verkoudheid op mijn keel en begon te hoesten. Dat hoesten is sindsdien niet meer gestopt!
Omdat ik het redelijk gewend was heeft het even geduurd (3 maanden) voordat ik naar de huisarts ging. Met de huisarts diverse zaken bekeken en medicijnen geprobeerd ( o.a. ook maagzuurremmers tegen evt. reflux).
Na een half jaar uiteindelijk een doorverwijzing naar de longarts gekregen. Daar is dus uiteindelijk astma geconstateerd. Omdat het hoesten aanbleef (dag en nacht - vreselijk vermoeiend) is de longarts ook met mij gaan experimenteren. Je kunt het niet bedenken of ik heb het wel voorgeschreven gekregen. Helaas heeft niets geholpen. In de periode bij de huisarts en de longarts heb ik 3 keer een longontsteking gehad.
Door mijn voedingspatroon aan te passen is mijn weerstand verbeterd, waardoor ik niet meer zo snel ziek werd, maar het hoesten bleef.
Uiteindelijk een second opinion bij het AMC gevraagd. Ook daar ben ik niet verder gekomen.
Nu: ik hoest nog steeds. Dagelijks, meerdere keren per uur soms. 'S nachts gaat het gewoon door. Ik gebruik Foster voor onderhoud (heb niet het idee dat het werkt), Ventolin soms voor tussendoor en af en toe codeïne voor de nacht.
Bovenstaand is op zich belastend, maar waar ik nog het meest mee zit: ik begin ook met hoesten zodra ik iets eet of drink. Dat maakt mijn wereld erg klein. Ik schaam mij ervoor. Iedereen denkt dat ik mij verslik, maar het is waarschijnlijk hyperreactiviteit van de slijmvliezen. Dit is een thema waar geen enkele arts raad mee weet, waar een longarts niet eens naar luistert omdat het onbekend terrein is.
Ik hoop op dit forum tips en antwoorden te vinden.

Login of registreer om te reageren
25-11-2017 om 16:59 uur

Hoi,
Wat een akelig verhaal!
K zout ook niet weten, alleen dacht ik aan logopedie, omdat ik weet dat die ook bij slikproblemen kunnen helpen en misschien jou dus ook wel? Dat lijkt me t proberen waard.
En toch lijkt je astma dan ook niet onder controle, maar je het al veel geprobeerd en zelfs een second opinion in t amc...
Sterkte met alles!

Login of registreer om te reageren
25-11-2017 om 18:22 uur

Bedankt voor je reactie Edelweiss. Heb inderdaad ook aan logopedie gedacht, maar de reactie vindt vaak al plaats voor het slikken. Een sterke geur of prikkeling op de tong is al voldoende om in een hoestbui te belanden.
Ik ga de topics op dit forum eens af, misschien kom ik iets tegen wat erop lijkt.

Login of registreer om te reageren
25-11-2017 om 19:10 uur

Dat begreep ik ook uit je berichtje, maar logopedisten werken met de hele mond, dus wie weet kunnen ze je toch wel beetje helpen? Hoop t voor je!

Login of registreer om te reageren
25-11-2017 om 22:00 uur

Hoeveel Foster gebruik je? Misschien helpt het om in overleg met je arts de dosis tijdelijk op te hogen. Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
25-11-2017 om 22:31 uur

Sorry, dat had je al in je bericht gezet.

Login of registreer om te reageren
26-11-2017 om 08:52 uur
Reactie op PoolVOS

Hoeveel Foster gebruik je? Misschien helpt het om in overleg met je arts de dosis tijdelijk op te hogen. Veel sterkte!

Ik neem 2x per dag 1 pufje Foster 100/6.
Ik loop niet meer bij een longarts. Die was blij dat ik een verwijzing vroeg naar een diëtiste omdat ik het 'voedselverhaal' wilde aanpakken, waardoor ik ben overgedragen naar de diëtiste. De longarts was waarschijnlijk blij omdat hij niet wist wat mij te doen. Er zijn collegiale overleggen geweest tussen longarts, kno-arts en diëtiste, maar niemand kan iets aan het hoesten doen.
Ik moet het nu dus weer met de huisarts bespreken en zij heeft daar weinig verstand van.

Login of registreer om te reageren
26-11-2017 om 22:08 uur

Iris, ik denk dat ik van de medicijnen juist meer ga hoesten. Hele droge hoest. In juli had ik ook al een kuur met o.a. Fluticason neusspray en ik dacht toen al dat het erger werd i.p.v. beter. Ook de luchtwegverwijders leken het toen alleen maar te verergeren. Nu in oktober weer opnieuw Fluticason gekregen, maar weer veel meer gaan snuiven. Ben er nu mee gestopt en na 3 dagen lijkt het te verbeteren. Ik vraag me af of we (met hyperreactieve luchtwegen) dan ook zo heftig reageren op de Corticosteroiden (als ik het goed spel).
Dat zit ook in Foster, maar ws. ook in andere luchtwegverwijders.

Login of registreer om te reageren