Niks lukt vandaag

24-11-2017 om 09:10 uur

Vandaag weer zo n dag dat alles mislukt
Ademhaling krijg ik niet goed er wil niks goed gaan
Erg vervelend vind ik dat en krijg er ook spanningen van
Heeft er iemand een idee hoe je daar mee om kan gaan
Groetjes Nel

Login of registreer om te reageren
24-11-2017 om 10:23 uur

Goeiemorgen Nel, je zit in een ellendige tijd lijkt het, heb je het meer benauwd dan anders? Dan zou ik contact opnemen met je arts evt.
Die benauwdheid is ook zo rot, vooral in de ochtend.
Heb je ademhalingsoefeningen aangeleerd? Ik probeer altijd door mijn neus in te ademen en lang uit te blazen, wat mij is geleerd is de term:roosje ruiken, kaarsje uitblazen.
Klint wat kinderlijk misschien maar mij helpt het bij benauwdheid, inademen door je neus alsof je aan een roos ruikt en ferm en wat langer uitblazen alsof je een kaars uitblaast.
Die spanningen krijg je al vlug als je het erg benauwd hebt, alleen dan krijg je het nog benauwder door de spanning.
Ook mij lukt het niet altijd om onder controle te houden, maar ik probeer dan even tv te kijken met een kop koffie en goed te ademen, vooral wat afleiding zoeken helpt weleens.
Sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren
24-11-2017 om 11:30 uur

Dank je wel voor de tip hier heb ik wat aan
Ja als ik afleiding heb dan is de benauwdheid er ook haast niet
Groetjes Nel

Login of registreer om te reageren
24-11-2017 om 14:15 uur

Zelf heb ik op zulke dagen ook wel eens gebeld met de stichting Sensoor. Afleiding en een luisterend oor doen inderdaad wonderen. Sterkte.

Login of registreer om te reageren
24-11-2017 om 14:55 uur

Nel, het helpt misschien ook als je beseft dat je door een verkeerde ademhaling je ook behoorlijk rot kunt voelen. Want dan is je balans koolzuur/zuurstof verstoord.
Ik hoop dat je een heel lief iemand kent die je dan op zou kunnen bellen. Als je wat van je af kunt praten en iemand luistert echt naar je, kijk je een beetje van jezelf af, als je begrijpt wat ik bedoel.
Heb je op dit moment nog genoeg energie en puf om een klein beetje aan te rommelen?
Ik ga dan klusjes zoeken zoals de sokkenla ordenen, weessokken bij elkaar brengen, een stapel T shirts netjes leggen, of wat achterstallige administratie zoals rekeningen en brieven netjes in een ordner doen. Dat kan allemaal zittend en het leidt mij altijd wel af. Tevens krijg ik dan een voldaan en opgeruimd gevoel.
Maar de tip van Marcus is ook heel fijn. Er zijn diverse stichtingen met lieve vrijwilligers die je een luisterend oor kunnen bieden.
Liefs en sterkte!

Login of registreer om te reageren
24-11-2017 om 15:28 uur

Ja ik heb mijn man die luistert naar me en geeft me ook advies als ik verkeerd ademhaalt
En ik probeer wel kleine klusjes te doen in huis was opvouwen alles weer netjes leggen
Net als je zegt dat geeft ook afleiding en dan zijn er die dingen niet van het verkeerde ademhaling
Ja die tip ga ik vast en zeker ook nog eens doen om te bellen naar zo stichting
Dank je wel voor het advies Groetjes Nel

Login of registreer om te reageren
24-11-2017 om 19:14 uur

@Nel, fijn dat je man zo betrokken is.
Wat misschien ook goed is om eens met een ergotherapeut te praten, zij of hij kan je met allerlei tips helpen,waaronder een dagindeling wat je doet en op welke momenten om te kijken of het handiger kan voor je en ontspanningsoefeningen tips geven maar ook kijken wat makkelijker kan o.a. in huishouden en dergelijke, ik heb er veel aan gehad en ze kwam bij mij thuis.
Het is altijd fijn om er ook eens over te praten met een buitenstaander.
Je longarts kan dit voor je regelen of de longverpleegkundige.
Een fijn weekend, en houd de moed erin! Jolien

Login of registreer om te reageren
24-11-2017 om 21:09 uur

Dat kan ik vragen aan de longverpleegkundige .
Lijkt me wel wat om te horen dat je het ook op andere manieren kan doen
Dank je wel
Ook een heel fijn weekend Jolien
Ik hou de moed er wel in hoor ook al is het weleens niet makkelijk
Heb al heel veel gehad aan de tips die ik hier allemaal gekregen heb .
Vooral die van roosje ruiken en kaarsje uitblazen die ik van jou kreeg dank je wel loop de hele dag te oefenen lachen he .
Fijn weekend Gr Nel

Login of registreer om te reageren
24-11-2017 om 21:13 uur

Voor ergotherapie heb je geen verwijsbrief nodig bij de meeste verzekeraars. Je kan er gewoon een benaderen. Logopedie kan ook helpen bij een goede ademhaling.

Login of registreer om te reageren
24-11-2017 om 21:50 uur

Fijn dat je man zo betrokken is en een luisterend oor heeft, mijn ervaring is wel dat je niet altijd alles met je partner wil/moet/kan bespreken om er geen therapeutisch platvorm van te maken. Het is en blijft je partner daarom is een extern iemand met een luisterend oor soms erg verhelderend. Ook heeft een partner soms een blinde vlek namelijk jou!

Wens je een heel fijn weekend, sterkte.

Noot: Mijn partner heeft een medische achtergrond en dat is ook niet altijd even handig.

Login of registreer om te reageren
24-11-2017 om 22:03 uur

@Nel, fijn dat je wat hebt aan de tips en ik zag het voor me, jij roosjes ruikend en kaarsjes uitblazend hahaha! Ik kreeg jaren geleden deze tip van t roosje en kaarsje zelf door en vergeet hem nooit meer.

@Daantje, ok dat wist ik niet dat je geen verwijzing nodig hebt voor ergo, mijn longverplg heeft t toen geregeld, zo komen we steeds meer te weten, bedankt.

@Marcus, ik ben het helemaal met je eens, soms is het fijn om eens met iemand te praten waar je verder niks mee hoeft.
Mijn ergotherapeut liet mij ook een lijstje maken met dingen waar ik mee zat tov partner en familie enz, omdat ik vaak nee moet zeggen en meer hulp nodig heb gaf mij dat een idee van falen richting hen, en vooral het idee soms hebben aan de rand vd samenleving te staan, het heeft mij goed geholpen om ook te benoemen daarin wat ik nog wel doe voor anderen.
Vaak vind je veel dingen die je nog wel doet voor anderen gewoon maar als een ander het benoemt groei je.
Fijn weekend allemaal,Jolien

Login of registreer om te reageren