Trillen

Ik ga erg trillen van mijn puffers.
En dat vind ik erg vervelend en daar word je onzeker van.
Kan iemand mijn advies geven wat ik moet doen.
De longarts zegt dat het niet anders kan omdat er overal bijwerkingen bij zitten. Gr Nel
Ga naar laatste reactie«1

Reacties

• goudvisjegoudvisje Gebruiker
    ik tril ook soms zo van alle puffers,ik heb het wel extra na een prednsisonkuur tenminste dat idee heb ik.
    Het is soms zo lastig , vooral als je op bezoek ergens bent en je pakt je kopje koffie, dat trilt vaak zo over de rand.
    Een oplossing heb ik niet, ik heb zelf het idee dat het komt bij mij van de foster, die gebruik is 4 x 2 per dag en soms zelfs 5
    Ik krijg er soms ook hartkloppingen van, heb jij dat ook?
    Fijne dag, Jolien
  • NelvdZwaanNelvdZwaan Gebruiker
    Ik heb ook steeds hartkloppingen als ik me puffers gebruikt heb.
    Vind ik een naar gevoel je word er opgejaagd van en benauwd.
    Ook een fijne dag. Nel
    Klopt helemaal, heb ik ook, ik word dan hyper maar kan niks meer dan anders door de benauwdheid.
    Zolang ik niet extra puf valt t mee, maar op veel dagen kan ik niet zonder een extra inhalatie.
    Vervelend is het wel.
    Groetjes.
    Ik puf 6x2 per dag dat is best veel vind ik zelf .
    Dus de hele dag voel je jezelf niet zo fijn.
    Dat heb ik wel erg
    Groetjes. Nel

Is dat 6 x 2 foster? Dat is zeker erg veel voor foster, ik mag eigenlijk t liefst niet meer dan 4x 2 van foster, ook ivm hart
    Ik puf 4x2 foster, heel soms 5x (liever niet) en dan atrovent 4x2 en spiriva respimat 2 pufjes.
    Bij elkaar ook erg veel puffers maar kan ook niet met minder.

• ballingballing Gebruiker
    Ik heb ook veel last van trillen. Vooral fijn handwerk (iets in elkaar prutsen).
    Het schijnt intentioneel tremor te heten en kan soms erg vervelend zijn. Ik en m'n omgeving maken er soms grapjes over en dat helpt. Moet zelf soms ook erg lachen over dat getril. Ik ben zelfs bij de neuroloog geweest die uitgebreid onderzoek heeft gedaan met stroomstoten en een CT-scan: Niets gevonden.
    De link met puffers en tremor heb ik nooit gelegd maar zal dat eens gaan uitzoeken.
    Ik gebruik op het ogenblik: 1x Spiriva en 2x2x Onbrez per dag.
    @balling, ja het kan heel goed aan de puffers liggen, ben ooit door cardioloog bekeken ivm hartkloppingen en ook trillen en het lag toch aan de vele puffers.
    Ook omdat ik soms bij extreme benauwdheid teveel nam, een mens doet rare dingen als je zowat stikt, ik probeer mij nu keurig aan de hoeveelheid te houden.
    Vaker pauzes nemen ipv puffen, bij mij was het gemakzucht, puf nemen vond ik handiger dan pauze.... ik ben soms een beetje dom :)
    En indd met fijn priegelwerk is het hopeloos, ik tekende graag maar mijn potlood trilt over t papier, wel erg moderne kunst..
    Maar ik heb het ook met een vork naar mn mond brengen, soms trilt de helft er onderweg al af
    @goudvisje
    Ik ben beeldend kunstenaar (illustrator) van beroep. Kun je nagaan.........
    Gelukkig hebben we daar tegenwoordig de computer voor maar ook daar moet ik soms de muis met twee handen vasthouden omdat ik anders echt niet kom waar ik moet wezen.
    Ik heb van de nood een deugd gemaakt en doe mijn "schilderwerk" tegenwoordig geheel digitaal.
    Ik noem ze pixelarij of schilderixel:
    https://7arts.nl/
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Soms scheelt het om een beetje te schuiven met tijdstippen van puffen of van werkzaamheden. Ik kan 's ochtends op werk ook geen reagentia afwegen of haken net na het puffen maar op een later tijdstip gaat het wel.
    @Daantje, klopt wat je schrijft, direct na een puf heb ik meer last dan later, alleen meestal volgt al vlug de volg.puf
    Het is bij mij de ene dag okk meer dan de andere gelukkig.
    @Balling, wat een mooi beroep!! Ik ga eens kijken op je site, ja ik heb het ook met de muis, dan schiet ik soms over t scherm hahaha,maar het is wel een uitkomst de digitale wereld.
    @Balling, wauw wat mooi,vooral de schilderijen zijn prachtig, ik neem aan dat de woningen en omgeving enz in opdracht zijn, het ziet er heel mooi uit allemaal.
    Dit doe je allemaal digitaal? Ik heb er te weinig verstand van hoe zoiets werkt,kom uit het pen en papier tijdperk en verder dan mailen,forum en googlen kom ik niet.
    @goudvisje
    We aanvaarden je complimenten met grote dank.
    Ik heb in de jaren 70 m'n opleiding gehad en kom dus ook vanuit het analoge tijdperk van vieze handen en verfvlekken op alle kleren.
    Ik maak idd. veel in opdracht van vooral de bouwwereld maar de schilderijen zijn "vrij werk" vaak na aanleiding van opdrachten en reizen. Soms verkoop ik er nog wel eens eentje.
    Ze zijn niet duur omdat het geen unica's zijn. Ook in alle gewenste formaten (meestal op canvas) verkrijgbaar. Mooi behang, zeg maar.
    Ik vind het fijn dat ik niet alleen ben met het trillen van mijn lijf en handen.
    Maar je kan er haast niet veel meer door doen .
    Ik deed kaarten maken maar nu niet meer want dat lukt niet meer.
    Wel jammer vind ik zelf zoek daarom ook een nieuwe hobby.
    En over de puffers ik gebruik atrovent en ventolin en atimos.
    Groetjes Nel
    @balling, ik ga je website onthouden, staat onder de favorieten.
    Voor mij waren uiteraard de schilderijen erg mooi om te zien, erg kleurrijk daar houd ik wel van.
    Al vond ik de opdrachten wel interessant om te zien.
    Ik tekende wel graag maar puur als hobby, er hangt hier zelfs niks in huis :)
    Ik kom ook uit die tijd van "vieze" handen, toen mocht het nog, ik zou het graag voor kinderen weer zo zien, meer naar buiten en weg achter de computers.
    Thuis komen onder de blubber en dan het lavet in, hahaha, douche kwam pas later en mocht je echt niet alle dagen onder.
    Maar even on topic, de computer en het digitale tijdperk is voor ons nu een uitkomst, ivm trillen en het contact met de buitenwereld.
    @Nel, dat is ook moeilijk wanneer je een hobby niet meer kunt doen, zo leveren we elke keer wat in.
    Ik kleur tegenwoordig in volwassen kleurboeken, en ga weleens trillend buiten de lijntjes maar ik doe het om rustig te worden.
    Misschien ook straks fijn als je een scoot hebt, dan kun je gewoon lekker even eruit.
    Dat trillen komt dan ook door de ventolin, tenminste dat had ik vroeger heel erg maar nu ook van foster en misschien ook,van de andere puffers.
    Ik krijg het ook meer als ik een kuur of infuus prednison krijg, dan is t helemaal erg.
    Groetjes, Jolien
  • joop60joop60 Gebruiker
    Heb geen last van trillende handen, maar wel
    dat mijn vingers in een soort kramp schieten.
    Dit vooral als je bezig bent met priegelwerk.
    Ik ben pianist en zo nu en dan heb ik er last van.
    Het gaat gelukkig na een aantal minuten rust
    wel weer over. Pianospelen blijft handwerk.
    Mijn tenen verkrampen altijd bij het zwemmen.
    Lastig, maar verder geen probleem en hoop dat het
    niet erger wordt.
    @Joop 60, ja dat herken ik ook, niet vaak in mijn handen maar wel mijn voeten/tenen, soms doet het echt pijn ook.
    Dit schijnt ook door de puffers te komen, ik heb weleens gelezen hier dat magnesiumtabletten daartegen helpen, zelf nog niet gebruikt omdat ik er niet alle dagen last van heb.
    Ik kan mij voorstellen dat het bij piano spelen erg lastig is, dus je zou het eens met je huisarts kunnen overleggen over magnesiumtabletten.
    @goudvisje
    Mijn COPD valt nog wel mee (1-2) en kan nog gewoon naar m'n klanten.
    Zoals je misschien weet ben ik 4 jaar geleden van roken naar dampen geswitcht en maak nu zelf m'n coiltjes (verwarmingselement). Da's echt prielwerk om zo'n klein spiraaltje in nog kleinere gaatjes te krijgen met nog veel kleinere schroefjes. Daarna moet ik er nog een katoentje doorheen zien te frotten.
    Het lukt allemaal uiteindelijk wel maar mijn dame gaat dan even naar een ander deel van de woning.

Ik doe over dat trillen meestal wel luchtig maar ondertussen is het wel elke dag een bron van irritatie.
    Dat trillen en puffers ga ik eens uitzoeken. Weet iemand hier of daarover wat publicaties te vinden zijn?
    Of daar überhaupt ooit een wetenschappelijk verband is geconstateerd tussen tremor en puffers?
    @Longfonds Advieslijn of @Longarts Peter van Tilburg
    #19 edited 22 november
    @balling, ja dat is mij bekend dat je dampt,goed dat je ook gestopt bent met roken.
    Je hebt wel geduld zo te lezen om dat priegelwerk te doen, ik ben nogal ongeduldig nl.
    Alleen maar fijn dat je nog op pad kunt en kunt werken, dat is hier niet meer mogelijk maar ik vermaak mij wel, alles duurt zolang wat ik doe, door de vele adempauzes....dus de dagen vliegen om.
    Ik weet niet of er onderzoek is gedaan naar tremor e.d.
    Mijn longarts kent het in ieder geval wel, ook hartkloppingen kun je krijgen door vele puffers.

@goudvisje
    Natuurlijk! Internet is niet alleen een bron van vermaak maar ook van kennis.
    Kennis die ons gewone burger niet altijd (altijd niet) via de reguliere media (MSM) bereikt.
    Het is de meest fantastische uitvinding sinds de stoommachine en heeft en zal de wereld ingrijpen veranderen. Je kunt er iig. je er de rest van je leven mee vermaken zolang je muis nog gaat waar je 'm wilt hebben.
    Ik ga weer an die Arbeit.
    Fijne dag verder
  • joop60joop60 Gebruiker
    @goudvisje
    Ik gebruik magnesiumcitraat omdat deze goed opneembaar is.
    Het fijne van pianospelen is dat je vooral leert
    om die spiertjes te ontspannen, die je op dat moment niet gebruikt.
    Kramp tijdens het spelen komt gelukkig nog weinig voor.

@balling
    De relatie tussen trillen, kramp en puffen hoorde ik van een deskundige.
    Van een arts? ik weet het niet meer.
    Misschien is het niet wetenschappelijk onderbouwd, maar hier op het
    forum wordt er vaker over gepraat en wij zijn hier toch
    ervaringsdeskundigen??
    Mooie website van je, de moeite waard om te bestuderen.

@Nel
    Het trillen is een bekende bijwerking,
    waar meer mensen last van hebben, jammer.
    Ik ben het eens met goudvisje, 6x2 puffen foster, maar ook seretide
    is echt teveel.
    Ik mag van mijn longarts tot 4x2 gaan, niet meer.
    Ik zou het overleggen met je behandelend arts.
    Misschien met minder puffen ook minder trillen?
    @joop60
    Dank voor je antwoord!
    Ook nog pianeur. Bij mij is pianospelen niet meer wat het geweest is. Een arpeggio van beneden naar boven en weer terug ging vroeger echt vlugger en beter. Hebben we het nog niet eens in een toonladder in Es mineur. Beethoven opus 13 Allegro zit er echt niet meer in.
    Blijkbaar moet ik dit euvel dus toeschrijven aan de puffers
    Ik kan niet minder puffen want dan krijg ik het erg benauwd heb copd3_4 dus dat is best heftig
    Maar net als je zegt iedere keer word er een stukje afgehapt zodat je weer minder kan doen.
    En ik kijker wel naar uit dat ik me scootmobiel krijgt lekker toch weer even naar buiten .
    Ook is het trillen de ene dag erger dan de andere dag .
    Ik zie het zelf ook nog zo als je gespannen bent trillen je meer en erger .
    En dat is mijn struikelblok denk ik.
    Gr Nel
    @joop60, je gebruikt dus al iets van magnesium,fijn dat dit wat helpt.
    Ik zou haast zeggen;laat eens een stukje pianospel horen, wat een mooie beroepen/hobby hier een pianist, illustrator.
    Dan valt huisvrouw een beetje saai weg, maar t houdt mij van de straat..
    @balling, werkse! En ja internet is een mooie uitvinding, zolang iedereen het netjes gebruikt, wat je nu weleens in het nieuws tegen komt is minder fraai.
    Maar zonder internet zouden sommige een andere weg vinden voor rottigheid.
    Wij zijn er blij mee in ieder geval, met of zonder bibberende muizen, t is ook koud he? :-j
    @nel, klopt indd de ene dag is het erger, zo liet ik net mijn wasmiddel vallen uit mijn trillende handen, ik was niet blij
    Gebruik je 6 x dezelfde puf of bedoel je alle puffers bij elkaar genomen?misschien eens met je longarts bespreken of er iets anders mogelijk is, ik heb ooit spiolta gehad of zoiets en die hoef je minder te nemen, ik dacht 1 x per dag heeft een langdurige werking maar ik kon er niet tegen.
    Die gespannenheid maakt ook trillerig, ik herken het wel, misschien is kleuren ook iets voor jou, het hoeft niet netjes maar ik adem dan rustiger
    Sterkte en het is heerlijk om straks zomaar even eruit te kunnen!
  • joop60joop60 Gebruiker
    @balling
    Het rondo uit op. 13 staat dan ook in Es-majeur.
    Spelen in Es-mineur is echt moeilijker, 6!! mollen.
    Ook een mooi arpeggio is lastig.
    Over de verworvenheden van het internet:
    Ik luister regelmatig naar You-tube en verbaas mij regelmatig
    over het nivo van het pianospel van kinderen, die de moeilijkste
    stukken schijnbaar moeiteloos kunnen spelen. Ik weet hoeveel
    bloed, zweet en letterlijk tranen het mij heeft gekost om deze stukken
    te kunnen spelen en moet elke dag minstens 2 uur studeren om op nivo te
    blijven en dan zie je deze kinderen...................ongelofelijk.
    @nel
    ik snap je dilemma, ontspanningsoefeningen kunnen rustgevend werken.
    Acceptatie blijft moeilijk en soms wordt het je wel eens teveel.
    Op zo'n moment houd ik mijzelf voor dat alles weer voorbij gaat.
    Soms helpt dat en soms ook niet.
    In ieder geval veel sterkte en zoek in moeilijke momenten
    steun op dit forum.
    #27 edited 22 november
    @joop60
    Veel oefenen doe ik al lang niet meer omdat ik het veel te druk met m'n werk heb.
    Maar er is een tijd geweest dat ik iig. de ambitie had om Rachmaninov te kunnen spelen maar tot de slotsom kwam dat dat niet voor mij was weggelegd.
    Voor de fijnsmullers onder ons en wat trillende handjes al niet kunnen:
    https://youtube.com/watch?v=aFkAwFDZGHk
    Yefim Bronfman en Valeri Gergiev, Wiener Symphoniker, Tokyo
  • joop60joop60 Gebruiker
    @Balling,
    Prachtig die Rachmaninoff, overigens ook voor vele
    professionele pianisten te hoog gegrepen. (ook voor mij)
    Maar ook in de "Mondscheinsonate" door Rubinstein
    herken, hoor je een grote meester achter zijn instrument.
    Geniet ervan
    @joop60
    In de finale trilt Bronfman zo hard dat ie rechtop staat.
    Rachmaninoff (en zeker Rach 3) moet zo gespeeld worden dat de vleugel na afloop de schroothoop op kan.
    Maar we dwalen wel heel erg af maar probeer door pianospelen trillen te noemen het dan toch maar enigszins ontopic te houden. Matige poging, dat wel.
    Ooit z'n symfonieën gehoord? De tweede is magistraal.
  • joop60joop60 Gebruiker
    @Balling
    We dwalen inderdaad af, maar muziek is en blijft
    een onuitputtelijke inspiratiebron.
    Maar om nu Bronfman te vergelijken met Jimi Hendrix???
    Overigens is een moderne vleugel een zwaardere mishandeling
    wel gewend zonder "op de schroothoop" te belanden.
    Bronfman is natuurlijk fenomenaal, zowel om te horen als te zien.
    Hopelijk kunnen we hiermee afsluiten voordat wij afgesloten worden
    Tot een volgende keer, wanneer we verder praten over onze
    longproblemen, ik praat liever over andere dingen...............
Log in of Registreer om te reageren.