Slijm in rechter longkwab

21-11-2017 om 13:59 uur

Goedemiddag.

Vanmorgen de uitslag van de ct scan gekregen van onze zoon van bijna 2,5 jr. Hieruit kwam dat er slijm staat in zijn rechter longkwab. Ook was er wat slijm en een verwijding (of vernauwing, ik weet het niet meer precies) in de kleine vaatjes oid? Ze gaf aan dat dit ook kon komen door een virusinfectie. Ik vroeg me nu af, wat kan dit betekenen? Vervolgontzoeken gaan worden een trilhaar onderzoek en een bronchoscopie. Wat voor uitkomst zouden wij kunnen verwachten? Ik ben zo stom geweest vergeten te vragen hoe dat slijm er komt, heel graag zou ik daar alsnog antwoord op kunnen krijgen via dit forum.

Stukje geschiedenis. Vanaf 7mnd problemen met zijn longen, rs virus met bronchiolitis en een longontsteking, 10 dgn zh met oa antibiotica iv en optiflow. Hierna volgden -helaas- nog 12 opnames en 2 longontstekingen. Wel verschil in heftigheid, ene keer behandeld met zuurstof en vernevelaar, andere keer was alleen vernevelen voor een aantal dgn voldoende.

Bedankt voor het lezen alvast.

Groetjes een bezorgde moeder

Login of registreer om te reageren
21-11-2017 om 14:46 uur

Ik denk dat het lastig is voor de longarts hier om te voorspellen wat je kunt verwachten. De oorzaak zal eerst opgespoord moeten worden. Slijm wordt gevormd als de boel ontstoken is en is dan misschien te taai en te veel om opgehoest te worden? Dit kan dan een bron voor nieuwe infectie zijn.
Je hebt al heel wat meegemaakt met je zoontje. Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
21-11-2017 om 16:08 uur
Reactie op Thirza

Ik denk dat het lastig is voor de longarts hier om te voorspellen wat je kunt verwachten. De oorzaak zal eerst opgespoord moeten worden. Slijm wordt gevormd als de boel ontstoken is en is dan misschien te taai en te veel om opgehoest te worden? Dit kan dan een bron voor nieuwe infectie zijn.
Je hebt al heel wat meegemaakt met je zoontje. Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.
Sterkte!

Huh mijn hele uitgebreide reactie was weg..

Dank je wel, wij hopen het ook

Login of registreer om te reageren
21-11-2017 om 16:16 uur

[quote="mamavan3ventjes;549490"]

Reactie op Thirza
Ik denk dat het lastig is voor de longarts hier om te voorspellen wat je kunt verwachten. De oorzaak zal eerst opgespoord moeten worden. Slijm wordt gevormd als de boel ontstoken is en is dan misschien te taai en te veel om opgehoest te worden? Dit kan dan een bron voor nieuwe infectie zijn.
Je hebt al heel wat meegemaakt met je zoontje. Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.
Sterkte!

Dank je wel, wij hopen het ook

Login of registreer om te reageren
21-11-2017 om 16:17 uur

Dank je wel, wij hopen het ook.
De kinderlongarts liet het overigens niet overkomen alsof het slijm was dat is achtergebleven na een longontsteking, zijn laatste longontsteking was bijna een jaar geleden, na een virusinfectie of astma aanval maar alsof dat er "standaard" zit. Ze liet het overkomen alsof juist dat slijm de veroorzaker was voor de vele benauwdheidsaanvallen en het vatbaarder zijn op zijn longen omdat dat slijm natuurlijk een bron van bacterieen is. Ik zou heel graag willen horen van de longarts van deze pagina wat voor oorzaak hij/zij heeft voor het slijm dat blijkbaar achter blijft/blijft zitten.

Login of registreer om te reageren
21-11-2017 om 16:19 uur

Dank je wel, wij hopen het ook.
De kinderlongarts liet het overigens niet overkomen alsof het slijm was dat is achtergebleven na een longontsteking, zijn laatste longontsteking was bijna een jaar geleden, na een virusinfectie of astma aanval maar alsof dat er "standaard" zit. Ze liet het overkomen alsof juist dat slijm de veroorzaker was voor de vele benauwdheidsaanvallen en het vatbaarder zijn op zijn longen omdat dat slijm natuurlijk een bron van bacterieen is. Ik zou heel graag willen horen van de longarts van deze pagina wat voor oorzaak hij/zij heeft voor het slijm dat blijkbaar achter blijft/blijft zitten.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-11-2017 om 10:31 uur

beste 'mamavan3ventjes',
zoals al in de reacties genoemd is het lastig 'voorspellen'. In algemene zin valt op dat uw zoontje al een behoorlijke geschiedenis heeft van longontstekingen/longproblemen. Dat zal aanleiding geweest zijn om een CT-scan te maken en verder onderzoek te verrichten. Als de CT-scan is gemaakt terwijl uw zoontje het juist 'goed' deed, dwz geen klachten had, dan is het des-te-meer opmerkelijk dat er slijm zichtbaar is.
Slijm wordt overigens bij iedereen, altijd gemaakt. Het slijm heeft een belangrijke functie in onze afweer, vangt veel ziektekiemen, verontreiniging etc op en het slijm wordt middels de trilhaartjes 'naar boven' getransporteerd. Talloze keren per dag slikken we dat slijm door (zonder daar erg in te hebben). Bij ontsteking neemt de slijmproduktie verder toe.
Onderzoek naar trilhaartjes en ter plekke kijken (bronchoscopie) hoe het eruit ziet kan dan helpen; misschien is de luchtweg (bronchus) afwijkend, zit er iets wat er niet hoort te zitten (we treffen bijvoorbeeld wel eens een stukje pinda aan), etc... uw kinder(long)arts kan u daarover ongetwijfeld meer vertellen en hij/zij zal u uitgebreid informeren over de procedure/ingreep.

succes!

Login of registreer om te reageren