Longontsteking

15-11-2017 om 08:15 uur

Goedemorgen,

Mijn vriendin heeft op 03/11 een vrijdag behoorlijk zwaar de griep gekregen, we zijn op zondagochtend bij de huisartsenpost geweest ivm temperatuur van tegen de 41 graden aan. Hier is CRP geprikt en zat ze op 57. Uit voorzorg heeft ze toen een kuurtje Amoxxiciline gekregen. Gedurende de week werd ze niet echt beter, en zijn we op donderdagochtend bij de huisarts geweest, deze heeft de longen geluisterd en gaf aan dat ze een longontsteking had en heeft de Amoxxiciline stopgezet en ze moest meteen beginnen met Doxyciciline.

Afgelopen maandag nogmaals bij de huisarts geweest, want ze voelde geen verbetering, deze heeft weer CRP geprikt en was nu 13. En volgens haar klonken de longen een stuk beter.

Ze heeft nu vandaag de laatste pil van de Doxyciciline, maar moet weer meer hoesten dan de laatste dagen en ook wat kortademig.

Kan dit komen omdat het lichaam aan het herstellen is, of moet dit niet meer mogen ?

En daarbij lijkt het me lastig omdat er gewisseld is met de antibiotica welke van de 2 nu heeft gezorgd voor het herstel, als dit de Amoxi is en er word overgestapt naar de Doxy is het natuurlijk lastig na te gaan denk ik dan.

Ze heeft ooit toen ze kleiner was een keer eerder longontsteking gehad, maar dit was jaren geleden.

Of gaat het herstel van een longontsteking gewoon langzaam ? met vallen en opstaan ?.

Alvast dank voor de reactie,

Met vriendelijke groet,

Rob

Login of registreer om te reageren
15-11-2017 om 10:25 uur

Beste Rob, ik zou zeggen, even terug naar de huisarts. Hoesten kan, enkele weken daarna zelfs, maar kortademig zou toch wel verminderd moeten zijn. Is ze bekend met astma?

Login of registreer om te reageren
15-11-2017 om 10:29 uur

Nee, volgens mij niet bekend, maar afgelopen maandag gecontroleerd bij de huisarts en volgens haar ging ze de goede kant op, maar vooral na inspanning is ze wat benauwder, maar kan me voorstellen dat het lichaam een klap gehad heeft, en langzaam verder moet herstellen. Kortademig stelt niet al teveel voor, maar ze is het wel, maar was ze afgelopen maandag bij de huisarts ook wel.

Login of registreer om te reageren
15-11-2017 om 12:29 uur

Het is al vaker gezegd, longontsteking is een serieuze aandoening die minimaal 6 weken hersteltijd in beslag neemt. (Voordat de a.b. er was, stierven de meeste mensen eraan!)
Als de arts een longontsteking vaststelt, begint hij met een "eenvoudige" a.b., de amox, maar als die niet voldoende blijkt te hebben omdat de bacteriƫn hier niet gevoelig voor zijn, zet hij/zij een ander specifieker middel in, doxy dus.
Dat duurt bijv een week of 10 dagen, maar dan is iemand nog niet volledig hersteld. Soms wordt na 4/6 weken een controlefoto gemaakt en pas dan kan er gezegd worden dat de longontsteking genezen is.

Login of registreer om te reageren
20-11-2017 om 11:39 uur

Een aantal jaren geleden ook een longontsteking gehad en kreeg toen als antibiotica Ciprofloxacine. Een paardenmiddel maar ik was in no time weer op de been.

Login of registreer om te reageren
03-12-2017 om 01:41 uur

Vraag
Helaasn ik ben allergisch voor ammoxiline en blijkbaar ook voor penicilines volgens mijn vroegere huisarts.
Nu heb ik t gevoel dat er een longontsteking bezig is. Maar angst ermee naar dr te gaan. laatste ab. kreeg ik zwelling in mijn keel en een verbrandde rode tong

Login of registreer om te reageren
03-12-2017 om 15:48 uur

Heb je gemeld dat je een allergie hebt voor bepaalde antibiotica? Dan kan je arts of apotheker indien nodig een ander antibioticum zoeken waar je niet allergisch op reageert.

Login of registreer om te reageren