COPD - partner rookt

30-10-2017 om 04:39 uur

4 jaar geleden gestopt met roken (ik ben 63), 2 jaar geleden werd COPD vastgesteld. Licht tot matige vorm (voorlopig). Neem dagelijks puffers.
Longarts zei dat ik ABSOLUUT NIET in contact mag komen met rook.
In t begin (dat mijn COPD werd vastgesteld) rookte mijn man niet in huis en ook niet in de auto, nu wel.. dan rijden we met de vensters open, hij zegt dat t geen kwaad kan. Ik kan hem niet overtuigen dat dit wel kwaad kan.
Hij rookt ook in huis als ik niet thuis ben, en in de auto als ik er niet bij ben. Dat er rookdeeltjes in de atmosfeer blijven hangen vindt hij nonsense. Hoe overtuig ik hem? Door kanker te krijgen????

Login of registreer om te reageren
30-10-2017 om 05:39 uur

Neem je partner mee naar de longarts en laat die het uitleggen.

Login of registreer om te reageren
30-10-2017 om 07:04 uur
Reactie op Daantje

Neem je partner mee naar de longarts en laat die het uitleggen.

Al gevraagd, daar neemt hij geen dag congé voor.....

Login of registreer om te reageren
30-10-2017 om 08:46 uur

LieveP,
Wij hebben een protocol, hoe met elkaar om te gaan ook met partners van Forumleden.
Ik kan alleen maar zeggen, dat ik het ongelofelijk triest vindt.
Misschien iets vertellen over de oorzaak en de gevolgen van COPD?
Heel veel sterkte

Login of registreer om te reageren
30-10-2017 om 08:51 uur

Beste P, het eerst wat ik zou doen is niet meer meegaan in de auto, ik weet het is moeilijk en ook niet praktisch, maar soms moet je opkomen voor jezelf.
In huis is lastiger, maar zorg dat het elke keer meer doordringt tot hem, dan maar elke keer erover beginnen, desnoods de huisarts een keer vragen met je man te praten.
Ik kom nergens waar gerookt wordt, word er wel gerookt dan ga ik weg maar in je eigen omgeving mag je toch verwachten dat ze met je mee willen denken.
Ik vind het ook triest voor je.
Sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren
30-10-2017 om 11:17 uur

Belangrijkste is voor je eigen gezondheid op komen, mijn partner rookt ook,gelukkig nooit in auto gerookt, en inmiddels half jaar ook niet meer in huis, menig ruzie om geweest, hij vond het ook onzin, maar heb hem goed duidelijk gemaakt dat het niet langer ging en heb hem gevraagd wat belangrijker was... Zijn sigaret of mijn gezondheid...hij heeft ook de verslagen van de longarts gelezen en uitslagen van de testen gezien en begint alles eindelijk in te zien, inmiddels rookt hij ook de helft van wat hij deed. Veel sterkte en ik hoop dat je partner gaat inzien dat het zo niet langer kan.

Login of registreer om te reageren
30-10-2017 om 12:53 uur

Hoe vervelend en belastend het ook is, de enige manier om het "probleem" op te lossen is de persoon in kwestie helpen van het roken af te komen door een alternatief te bieden. Welk alternatief dat in de praktijk zal worden is afhankelijk van die persoon zelf. Er zijn talloze mogelijkheden en middelen.
De ene wat effectiever dan de andere.

Er zijn mensen die rokers eigenlijk als criminelen beschouwen door te stellen dat meeroken even schadelijk is dan roken zelf. Daar valt iets voor te zeggen maar we moeten er wel voor waken dat we de roker niet te veel in het verdomhoekje duwen want dat kan een averechts resultaat geven. Bovendien is het een soort struisvogelpolitiek om een verslaafde (want dat is de roker) zo te benaderen en dan te denken dat het "probleem" is opgelost. Dan houden we onszelf voor de gek.

Excessieve kostenstijgingen en verbanning van de roker uit het openbaar leven zal uiteindelijk leiden tot een zwart markt met alle daarbij behorende criminaliteit. We kunnen wat leren van het decennia toegepaste softdrugsbeleid wat in de praktijk geleid heeft tot een parallelle misdaadwereld.
Niet dat e.e.a. nu zo'n vaart zal lopen maar bv. de zwarte markt en de import van illegale tabaksproducten is nu al vele malen groter en wijdverbreider dan de pers en de overheid u wil doen geloven.
Het traject van criminalisering kan dan wel eens schadelijker blijken dan de kwaal.

Login of registreer om te reageren
30-10-2017 om 13:48 uur

@Balling, van mij mag iedereen roken zolang ik er geen last van heb, en in 2017 zou het nu toch ondertussen weleens doordrongen moeten zijn dat roken bij een longpatient in de buurt niet meer kan en van deze tijd is.
Dat heeft m.i. niets te maken met rokers als criminelen te zien, ze gaan hun gang maar!
De partner hoeft alleen maar buiten te roken en het probleem is opgelost,meer wordt er niet gevraagd van de roker en dat heeft niks met criminaliseren te maken.
Iemand dwingen te stoppen kan niet maar je kunt wel iemand dwingen rekening te houden met anderen, dat heeft niets te maken met verslaafd zijn dit is normaal sociaal gedrag vertonen.
En rokers zijn weliswaar verslaafd maar toch niet ook asociaal toch?

Login of registreer om te reageren
30-10-2017 om 13:59 uur

@goudvisje
Nou! Er zijn nogal wat mensen en organisaties die roken überhaupt asociaal vinden en die hebben een grote stem in het bepalen van bv. het overheidsbeleid. En dat beleid is erop gericht de roker te verbannen uit het openbare leven. Dat gebeurt oa. door de roker te betichten van "dood door schuld" of "poging tot moord" etc.
Kortom door de roker te criminaliseren. Dat lijkt me op alle fronten niet wenselijk.

Voor @LieveP is het idd. wenselijk dat als eerste stap de partner bereid is niet in haar nabijheid te roken.
Nog mooier zou zijn als ie daarmee zou stoppen. Kunnen ze wat langer van elkaars gezelschap genieten.

Login of registreer om te reageren
30-10-2017 om 14:51 uur

@balling,ik denk dat het verhaal over over overheid en criminaliseren niet te maken heeft met de hulpvraag hier.
Vandaar mijn reactie.
Dat lijkt mij een heel andere discussie nl, en klinkt misschien wat ongeinteresseerd van mijn kant maar maak mij weinig druk om de roker en zijn status.
Roken zonder dat een ander er last van heeft, van mij mag het!verbannen klinkt dan gelijk zo zwaar, ja ze worden anders aangepakt dan in de hippie jaren,niet zo gek met alles wat we nu ervan weten.
Dat heet meegaan met je tijd, ook voor de rokers, andere tijden andere wetten en regels, vroeger zaten we ook zonder gordel in de auto komt ook niet meer terug met de kennis van nu, niks met crimininaliteit te maken maar met wetenschap.
Rokers zijn niet erg, hoe ze ermee omgaan wel, ik mag een ander ook geen giftige stoffen toedienen dus waarom zij wel?doe je dat wel dan ben je geen crimineel maar zeker niet goed bezig.
Zelf na jaren worsteling gestopt met die rotzooi en zeker geen fatsoensridder maar kom op, moeten we ze nu nog steeds beschermen?
Maar als LieveP haar man zorgt voor geen rookoverlast is haar probleem al opgelost.

Login of registreer om te reageren
30-10-2017 om 14:55 uur

Dag Lieve P.

Heel jammer dat je partner geen begrip toont. Wij sluiten ons aan bij de opmerkingen van Daantje en Joop. Vertel je man wat het betekent voor JOUW gezondheid als hij blijft roken in jouw aanwezigheid. Er is aangetoond dat meeroken zeer schadelijk is voor de gezondheid. Het Trimbos Instituut zegt hier het volgende over: https://www.trimbos.nl/producten-en-diensten/webwinkel/product/?prod=af… .
Met deze informatie hoop ik dat je man begrijpt dat hij niet in je buurt moet roken. Dus ook niet in huis/auto.

Sterkte.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren