Chloorallergie: hoe kan ik toch mee naar zwemles?

28-10-2017 om 20:09 uur

Na maanden in het duister tasten w.b. m'n klachten ben ik erachter gekomen dat ik ernstig allergisch reageer op chloordampen. Ik wist al jaren dat ik chloor (of eerder: de reactie van chloor met andere stoffen in het zwembad) niet goed kan hebben maar de allergie is sinds het begin van de zwemlessen van mijn zoontje zo toegenomen dat ik nu niet meer het gebouw van het zwembad kan betreden.

Ik word van de chloordampen zeer benauwd in m'n longen (uitademen gaat zwaar en bij elke uitademing wordt het zwart voor m'n ogen, druk op m'n borst en samengeknepen luchtpijp en schorre stem), m'n hele lichaam gaat jeuken, m'n bijholten en ogen zwellen op, ik word doodmoe, grauw van kleur en m'n haar valt in plukjes uit. Dit duurt na de zwemles nog zo'n 3 tot 4 dagen. Ventolin (Salbutamol) werkt er nauwelijks tegen en Loratadine enkel op de dagen erna maar niet ter voorkoming van benauwdheid.

Ik mag na overleg met de receptie van de sportschool (waar het zwembad is) mijn zoontje in een andere ruimte omkleden, deze ruimte ligt een verdieping hoger en is door meerdere deuren afgesloten van het zwembad. Chloor ruik je er niet/nauwelijks. Ik neem van tevoren medicijnen maar ik word alsnog (echter iets minder) benauwd en dit blijft een paar dagen aanhouden. Deze benauwdheid beperkt me in m'n doen en laten en ik moet 'm telkens een paar dagen 'uitzitten'.

Ik wil niet aan 'zware' medicijnen enkel vanwege een wekelijkse zwemles, ook niet omdat ik voor diverse hulpstoffen in medicijnen allergisch ben en dat weer problemen geeft met keuze van medicatie plus bijwerkingen. Ook weet ik dat chloor hoe dan ook je longen aantast en blijf ik m'n longen ook met medicatie daaraan blootstellen.

Ik zit met m'n handen in het -uitgedunde- haar: hoe kan ik toch mijn zoontje naar zwemles brengen en hem omkleden? Of is het beter een ander bad te zoeken? Voor dit zwembad maken ze gebruik van zout-elektrolyse, waar uiteindelijk o.a. chloor als product uitkomt. Ik heb gelezen dat er in Nederland geen zwembaden zijn die compleet chloorvrij zijn omdat men in Nederland verplicht chloor moet gebruiken, ook als er een andere ontsmettingsmethode wordt gebruikt.

Bestaan er gezichtsfilters die niet te opzichtig zijn om zodoende geen damp in te ademen? Zijn er natuurbaden waar zwemles gegeven wordt of zou ik mijn zoontje vanaf de lente zelf in natuurwater kunnen leren zwemmen? Iemand anders met wekelijkse zwemles opzadelen voor nog zeker een jaar vind ik ook geen optie en ik zou op het moment ook niemand weten die dat kan doen.

Wie heeft er tips?

Login of registreer om te reageren
04-11-2017 om 14:31 uur

Beste boskabouter,

Ik kan ook niet in de buurt van een zwembad meer komen.

Mijn zoon ging naar een snelcursus zwemmen. Hij had dan 3 uur lang les. En je mocht niet kijken. Dan hoef je uiteindelijk minder vaak naar t bad. Ik ging meestal met een vriendin. Die kon helpen aan/uitkleden.

Groeten
Anne

Login of registreer om te reageren
04-11-2017 om 14:44 uur

Alleen de tip om een ander zwembad te zoeken. Is er niemand in je direkte omgeving die het brengen/halen en omkleden van je over kan nemen? Je zegt wel opzadelen, maar het is een noodzakelijk onderdeel van de opvoeding. Kun je niet ruilen, iemand die jouw zoontje meeneemt en jij haar zoon meeneemt naar voetbalveld of zoiets?
Ik denk dat een masker niet de oplossing is, want dan zie je er wel heel opzichtig uit. :D
Zo te lezen is jouw vorm ernstig en dan gaat het niet alleen via de neus, maar ook via je ogen en huid.
De dampen blijven nog een tijd in je haar hangen, dus klachten zul je sowieso houden.
DE oplossing is: uit de buurt blijven van chloorzwembaden. Heel jammer.

Login of registreer om te reageren
15-12-2017 om 10:15 uur

Beste Boskabouter,

Wat heftig zeg.
Mijn zoon is ook op zwemles geweest in een sportschool en daar was op 1 dag in de week de zwemles gereserveerd voor een BSO. (buitenschoolse opvang)
Heerlijk leek me dat (om overigens heel andere redenen) en hartstikke vol natuurlijk.
Maar misschien is het iets om uit te zoeken of er in jullie buurt een BSO is die dat aanbied en waar hij bij aan kan sluiten.

Succes.

groeten,
Lotte

Login of registreer om te reageren