Wegrakingen na hoesten

17-10-2017 om 15:15 uur

Ik heb astma en gebruik daarvoor dagelijks Symbicort en Singulair (montelukast). Sinds een maand zijn mijn klachten aanzienlijk verergerd vanwege een hardnekkige luchtweginfectie. De klachten zijn inmiddels wel weer iets afgenomen, maar de afgelopen week leidt hoesten bijna steeds tot forse duizeligheid. Een aantal keer ben ik op de grond gevallen en wist ik even niet hoe ik daar terecht was gekomen. Ik heb daarbij lichte verwondingen opgelopen (gekneusde vinger, schaafwonden, pijnlijke plek op de borst). Ik heb gezocht naar informatie hierover en ik vermoed dat sprake is van ictus laryngeus, zoals dat hier wordt beschreven: https://books.google.nl/books?id=VOvuJWBx9lEC&pg=PA281&dq=intrathoracal…

Ik ben bij de huisarts geweest op een moment dat ik éénmaal zo'n wegraking had gehad. Op dat moment vond de huisarts het niet verontrustend. Inmiddels ben ik een keer of vier gevallen en begin ik me af te vragen of hier toch niet nader naar moet worden gekeken. Graag hoor ik uw advies. Alvast dank!

Login of registreer om te reageren
18-10-2017 om 07:41 uur

Ook ik ben 1 keer onderuit gegaan bij het hoesten.
Met mijn hoofd op de stenen gevallen, gelukkig alleen een paar
builen en blauwe plekken. Heb er verder niet bij stilgestaan maar ben benieuwd
wat de longarts in jouw geval zegt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-10-2017 om 16:13 uur

Door hoesten verhoog je de druk in de thoraxholte. Hierdoor stroomt er minder bloed in het hart en kan je onderuit gaan. Verder kan je ook door hoestbuien een lage zuurstofsaturatie krijgen als je niet meer de tijd hebt om een nieuwe ademteug te nemen. Het is een teken dat de astma niet onder controle is. Het is wellicht verstandig om een verwijzing naar de longarts te vragen om te kijken om de astma beter onder controle te krijgen is. Deze situatie zo kan niet doorgaan.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren
19-10-2017 om 07:22 uur

Dank voor uw reactie. Ik zal met mijn huisarts een doorverwijzing naar de longarts gaan bespreken.

Login of registreer om te reageren